Dehler 34

Artikel - Dehler 34



De heren Simonis en Voogd; jachtontwerpers uit Enkhuizen - zijn bezig om de gehele lijn van Dehler te restylen. Volgens hun zeggen is het "als het zagen van een diamant die veranderd wordt in een gepolijst stuk juweel."


tekst: Henry E. Neeter
fotografie: Jacques Vapillon

Zij zijn begonnen met de 44 voeter, die verleden jaar is gelanceerd en meteen succesvol is aangeslagen. De tweede opdracht - het ontwerp van de kleinere 34 voeter - was van het begin af aan kort en bondig. Doorgaan op de voet van de ‘44, zonder dat het ontwerp zou uitmonden in een kleinere aangepaste versie. De 34er moest zowel een ruim als een snel jacht worden, waarbij de gedragingen van het schip een aanmoediging moesten worden voor jonge mensen - met of zonder kinderen - om buitengaats te gaan zeilen en daarnaast ook nog comfortabel mee te kunnen doen aan wedstrijden. Binnen een zeer beperkt budget mocht de werf een schip gaan bouwen dat op zou vallen door snelheid, bedieningsgemak en goede zeileigenschappen. Geen gemakkelijke opgave, maar de ervaring en het vakmanschap bij Dehler is inmiddels zo groot dat we kunnen stellen dat ze volledig geslaagd zijn.

Het nieuwe ontwerp van de Dehler ’34 onderscheidt zich van het oude IOR/IMS ‘33 model door een veel hoger gangboord, een hogere mast en een grootzeil wat zijn naam eer aan doet. Een groot zeil van 42,5 m_, gecombineerd met een kleinere en minder overlappende 107% fok van 32,9 m_, waardoor ook geen grote lieren nodig zijn. De hogere tuigage wordt in balans gehouden door een bulbkiel met een uitstekend zelfoprichtend momentum. En daar kan nog eens een Franse GP spinnaker van 100 m_ aan toegevoegd worden voor de voordewindse en ruime halfwindse rakken. Totaal 175 m_ zeil bij een waterverplaatsing van iets meer dan 5,1 ton. Dat is geen sinecure en zorgt daarom voor een massale voortstuwing.

Turbo boost
En dat merk je. Bij windkracht 4 op het IJsselmeer met volle tuigage aan het aandewindse rak viel de 34er vooral op door de manier van accelereren. Bij iedere vlaag ging het schip eerst iets schuiner om bijna meteen de zijwaartse druk om te zetten in voorwaartse stuwing en zich dan weer snel op te richten. Alsof je het gaspedaal van een lekkere sportwagen intrapt en even in de zitting van de kuipstoelen wordt gedrukt om daarna te genieten en je te concentreren op de behaalde snelheid. Aan de wind met 7,2 knopen bij 4 tot 5 knopen wind op een knobbelig IJsselmeer is geen geringe prestatie voor een schip met een waterlijn van 9,38 meter. En met ruime wind loopt de snelheid al snel op tot flink in de 9 knopen ondanks de zuigende werking van het ondiepe IJsselmeer. Op ruim water met de juiste trim en goed gereefd moet het mogelijk zijn om met dit schip door de grens van 10 knopen te komen. Wij hebben niet de verste grenzen opgezocht, want er werd gevaren met produktienummer 1, dat de volgende dag verscheept zou worden naar Frankrijk. Maar dat er in het wedstrijdcircuit in 2008 en 2009 - wanneer de eerste produktiemodellen op de markt komen - met dit schip nog wel wat records zullen sneuvelen staat buiten kijf.

Technische gegevens
De romp is van handgelamineerd balsa sandwich polyester, aan de binnenkant afgewerkt met topcoat, aan de buitenkant beschermd door een roestvrij stalen strip onder het gangboord. Het dek en dekhuis zijn eveneens van gelamineerd balsa voor sterkte en isolatie, met aluminium versterkingen voor de verstaging en de lieren. De kiel is van gietijzer en lood met een bijzonder laag zwaartepunt, aan de romp geschroefd met roestvrijstalen bouten door de kielbalken heen. De laatsten zijn eveneens ingelamineerd tijdens de bouw van de romp, zodat alle krachten van de kiel en de tuigage gelijk verdeeld worden over het hele oppervlak van de stijve constructie. Het elliptisch balansroer hangt met een roestvrijstalen roerpen in zelfrichtende lagers voor een betere sturing en minder weerstand.

De kuip is zelflozend met een in de bodem verzonken stuurwiel (wat voor een wat kleine stuurman als ondergetekende wel een maatje groter kan om vanaf de zijkant comfortabel te kunnen sturen), aan stuurboord een grote bakskist, de banken en vloer met teak belegd. Vanuit de kuip kan ook al het lopend want bediend worden zodat het schip makkelijk door één of twee personen gezeild kan worden. Alleen het zetten van een rif en het gebruik van een spinnaker of asymmetrische spi noodzaakt om buiten de kuip te komen. Het is bij een aandewinds rak aangenaam zitten op de ronde rand die de overgang vormt tussen kuip en gangboord. Precies de goed breedte om flink steun te geven onder de knieën. Met de rug tegen de zeerailing kan ook de bemanning op comfortabele wijze tijdens lange rakken van de tocht genieten.
Lieren en schoten zijn makkelijk te bereiken en te bedienen, de navigatie- en motorinstrumenten duidelijk afleesbaar.
De Seldén mast staat op de kiel, heeft vier zalingen, een verstelbare achterstag, een aluminium giek en een geleiderail voor de spiboom. Het schip heeft een klasse A CE specificatie norm.
Voortstuwing gebeurt door een 14 kW, drie cylinder Volvo Penta D1 20/130S diesel met Saildrive en een "Flex-o-fold" 2-blads opklapbare schroef. Een diesltank van 63 liter met aanwijzer. Een 115/A 14/V dynamo zorgt voor de benodigde stroomvoorziening voor instrumenten en verlichting. De startaccu heeft 55aH, de tweede accu levert 80 aH, beide op 12 Volt. Stroomonderbrekers voor alle elektrische componenten plus hoofdschakelaars. De dimbare verlichting in de kajuit is van het type halogeen, met een LED werklicht bij de navigatietafel.
De kombuis is L-vormig aan bakboordzijde met een 2-pits brander en een half cardanische oven, roestvrijstalen 2-delige afwasbak plus een 75 l. koelbox. Een drinkwatertank van 150 liter met drukpomp. Aan stuurboord een natte cel met pomp toilet, wasbak met handige kraan, spiegel en een kast voor de natte kleding.
Kajuit
De hele kajuit is betimmerd met licht teakfineer op een solide houten raamwerk, beschermd door een goede harde laklaag. De randen en verdere afwerking van het interieur zijn van geborsteld aluminium, gecombineerd met een witte of gebroken witte aflak. Verder is er veel kast en bergruimte, zijn motorruimte en tanks makkelijk bereikbaar. De tweepersoons voorkajuit is ruim met veel bergruinmte en planken aan beide zijden.
Aan bakboord verder een dubbele hut met veel bergruimte onder de kooien en in de kast.

Vooral in de tien tot twaalf meter markt is de competitie tussen de verschillende werven erg hoog. Door de nieuwe it-technologie vernieuwt de jachtwereld in een geweldig tempo. Niet alleen op het gebied van ontwerpen met behulp van de computer waardoor architecten verder kunnen gaan dan ooit tevoren bij het bepalen van haalbare marges, ook de technologische ontwikkelingen op het gebied van bediening en besturing stellen ontwerpers in staat om veel verder te gaan dan tien jaar geleden voor mogelijk was gehouden. De nieuwe Dehler 34 is in alle opzichten een snel, comfortabel en bijzonder schip geworden dat zeker een uitdaging voor andere ontwerpers zal zijn gedurende de komende jaren.
Concurrenten van de Dehler 34 zijn de Elan 340, de Comfortina 35, Dufour 34 Performance en de X-34. In prijzen variërend tussen EURO 125.000 en EURO 175.000 door de verschillende uitvoeringen. De Dehler 34 bevindt zich met een basisprijs van EURO 139.900 midden in dit segment en zal zeker voor velen een interessante optie worden bij de keuze voor een nieuw jacht. Vooral door de combinatie van zowel comfortabel cruise- als snel wedstrijdschip.

Deze nieuwe Dehler 34 is genomineerd voor de verkiezing in 2008 als Jacht van het Jaar, waarvan de uitslag in maart bekend wordt.

Facebook Comments "Dehler 34"




                         my-ip