De Concordia 85 OC

Artikel - De Concordia 85 OC



De Concordia 85 OC
Waar een klein schip groot in kan zijn

Op Neerlands kleine maar uitgebreide binnenwater is een overbemeten jacht niet altijd even handig. Breedte en diepgang vormen dan al snel een belemmering om van de gebaande vaarroute af te wijken. Met de Concordia 85OC zal dat niet snel gebeuren. Op een lengte van slechts 8,50m en een niet te hoge opbouw liggen alle bestemmingen binnen handbereik. Een concessie is het niet, ondanks de bescheiden lengte op de waterlijn is het een volwaardig motorjacht met alle comfort voor twee personen.



De Concordia 85OC is een vervolg op het nieuwe denken in de Nederlandse jachtbouw. Geheel van deze tijd is de grote salonopbouw met een mooi vormgegeven raampartij en een niet te hoge kajuitopbouw ervoor. De boot heeft een grote open kuip in het achterschip. De vloer daarvan bestaat uit een viertal met teak afgewerkte luiken. Deze kunnen alle geheel worden weggenomen. Voor onderhoud of inspectie en voor het terugvinden van verloren gewaande spullen een prettige oplossing. Tegen de spiegel is een zwemplateau geplaatst. Een stel opgelaste treden maken het toegankelijk.
De ergonomie aan dek is uitstekend op orde. Overal zijn handgrepen, over de lengte van de gangboorden is dit dubbel uitgevoerd met een voldoende hoge railing. Deze is rondom van RVS. Op de boeg volledig van buismateriaal maar aan de zijkanten is het middendeel een staaldraad. Van een afstand is de draad niet zichtbaar zodat het profiel van de boot er niet te druk uit zou zien. Dat is goed gelukt. Het is geen overdadig vormgegeven boot maar details als de belijning van de salonramen die weer aansluit op de vorm van het stuurhuis en de bijpassende handrailing verraden dat er veel aandacht is geschonken aan het vervolmaken van het uiterlijk. Ook het schilderwerk is van een smetteloze kwaliteit en heeft een naar onze smaak mooie kleurstelling.

De gangboorden zijn prettig breed en vanuit de kuip toegankelijk gemaakt met twee treden, het dek ter plaatse is van antislipverf voorzien. De boorden verspringen enigszins wat meer ruimte onderdeks geeft. Op het voordek is nog eens een verhoging aangebracht voor inderdaad nog meer ruimte. Opvallen doet het niet, voorop geeft het een prettig werkbaar platform voor de ankerlier. Het kajuitdak is vrij leeg gehouden, met de zon aan een uitnodigende plaats om een matrasje uit te rollen.



Het binnenste van de Concordia bestaat uit een ruime salon met langsbank en stuurstand waar met deze indeling ook in gekookt wordt. Een verdieping lager is hier een kastenwand geplaatst, een kombuis zou er ook in kunnen passen. Aan tegenover gelegen zijde is de natte cel. Uiteraard een toilet, wasbakje maar ook een douche. Klein maar bruikbaar. Ventilatie is mogelijk met een patrijspoort die dan wel open moet staan en een permanent ventilerende paddestoel aan dek. In het vooronder is een dubbele kooi. Te kiezen is ook voor een Frans bed. Dit vraagt echter wel weer wat meer ruimte en komt ook wat hoog te zitten. De hier geplaatste V-kooi voldoet beter en is met een vulstukje alsnog tot een geheel om te smeden.
In de salon is de keuken geïntegreerd met de stuurstoel. Een laatste deel van het aanrecht is opklapbaar ten behoeve van de rugleuning. In de kookstand heb je aardig wat werkruimte, een mooi uitzicht en volledige stahoogte. Het 3-pits fornuis en wasbak zijn uit een RVS deel en kan worden afgedekt. Een Isotherm koelkast completeert de pantry. Zitgelegenheid biedt de langsbank aan de andere zijde van de salon. Geen rondzit, zonde van de hoeken die dan niet bruikbaar zijn. Een goedzittende langsbank op een wegneembaar podium. Met een wat hogere zit is er een prima uitzicht door de salonramen. Een geheel wegneembare tafel maakt er ook een dinette van.



De aandrijving van deze Concordia is een Vetus diesel die 42pk levert bij 3200 toeren. Geen overbemeten vermogen maar toch echt voldoende om de boot op rompsnelheid te krijgen. Daarbij biedt het een groot voordeel in brandstofverbruik, gewicht, inbouwruimte en kosten om niet over te motoriseren. De 3-blads schroef met watergesmeerde as is voorzien van een homokinetische koppeling en een stuwdruklager. Het motorruim is onder de salon. In deze Concordia is daar een tapijt overheen gelegd. Verder zijn de motor en appendages goed bereikbaar. Een harde vloer met direct toegankelijk luik is ook mogelijk. In de praktijk wordt het motorluik echter niet zo vaak geopend en ligt een tapijt minder in de weg dan het lijkt.
Sturen gaat hydraulisch. De boot laat zich op dat vlak goed bedienen. Met een vrij laag profiel waai je niet direct alle kanten. Onderwater zorgen een lange kiel en flink wat volume in het voorschip voor genoeg laterale weerstand. Alles tezamen geeft een gemakkelijke te varen indruk.



De prijs voor een jacht van deze klasse en uitstraling is zeer scherp te noemen. Op het kaartje van een nieuwe vaarklare Concordia 85OC staat een prijs die dicht in de buurt komt van een tweedehands alternatief. Een standaard Concordia 85OC wordt aangeboden voor 99.500,- euro. Voor dit bedrag ligt een vaarklaar schip in de haven. De optielijst is daarbij niet lang. Standaard is o.a. al voorzien in koeling, boiler, walstroom en accuset. De kwaliteit van het staal-, schilder- en timmerwerk is uitstekend. Alle gebruikte materialen en merken zijn ook van een goede kwaliteit. Een interessante nieuwprijs is bereikt door een goed gebouwde motorkruiser zonder overbodige fratsen aan te bieden. Of moet er toch een zwaardere motor in. Meer elektronica, airconditioning, of een heel andere indeling. Er is ruimte voor inspraak en uiteindelijk is alles mogelijk. Toch heb je aan de Concordia 85 in standaard uitvoering een luxe, vaarklaar en volwaardig motorjacht.



Meer informatie & verkoop:
Jachtbemiddeling Sneekerhof
De Finnen 1
9001 XW Grou
T +31 (0)566 62 00 58
F +31 (0)566 62 00 85
M +31 (0)06 20 36 01 19
info@jachtbemiddelingsneekerhof.nl
www.jachtbemiddelingsneekerhof.nl


Maten en gewichten:
Loa: 8.50 m
Breedte: 3.30 m
Diepgang: 0,80 m
Kruiphoogte: 2.20 m
Waterverpl.: ca. 6500kg
Motor: Vetus 42PK
Bouw: Visscher Jachtbouw Lemmer

Facebook Comments "De Concordia 85 OC"




                         my-ip