XO DFNDR, Ruig zonder het ruwe

Artikel - XO DFNDR, Ruig zonder het ruwe



XO Boats heeft onlangs een nieuw model geïntroduceerd. De XO DFNDR. Al in de gaten waar het acroniem voor staat? Denk aan terreinwagens die nergens voor terugdeinzen en je hebt het DNA van de DFNDR te pakken. Met het uiterlijk van deze boot komen jongensdromen uit, want welk kereltje wilde er niet bij de brandweer of politie. Het innerlijk daarentegen is gericht op comfort zodat die kereltjes op leeftijd er ook mee uit de voeten kunnen.



Beeldbepalend aan de XO DFNDR is het exoskelet waar de stuurman en meevaarder een plaats in vinden op een tweetal gasgeveerde kuipstoelen. Achter een dash met voornamelijk twee Simradschermen. In deze opstelling is alles over de motoren en de navigatie continue afleesbaar. De elektronische gashendels zijn centraal geplaatst, zo kan de meevaarder actief als throttleman fungeren en de koers in de gaten houden. Een achterbank biedt plaats aan nog twee personen.

Het ziet er ruig uit en dat is het ook maar toch beschik je over alle comfort om onder alle omstandigheden veel plezier te beleven. De rolkooi houd met het vaste voorruit je gezicht uit de wind. Maar met het schuifdak open vaar je in de buitenlucht. Wanneer het regent echter kunnen de zijkanten worden dichtgeritst met canvas waarna de standaard Webasto voor een aangename temperatuur gaat zorgen tijdens je eigen vrijetijdspatrouille.



De demoboot heeft twee Mercury Verado┬ĺs van 175pk aan de spiegel hangen. Dat is een bult vermogen voor een aluminium boot van 7,75m. Het gewicht is 1500kg. De 4-cilinder in lijn blokken bewegen de XO DFNDR naar een topsnelheid van rond de 80 km/u. Het werfplaatje laat maximaal 2x200 pk toe dus nog harder kan. Maar het is niet eens zozeer de snelheid waarmee de boot imponeert, het gemak waarmee ze dat doet is ongekend. De nieuwe XO vreet zich in de bochten en lijkt wel liever de hoek om te gaan. Het genereert aardig wat G-krachten maar de snelheid blijft erin. Dit is een boot waarmee je niet snel uitgespeeld bent.



De romp bestaat uit een web van spanten en stringers waar de aluminium huid zowel op gelast als gelijmd wordt. De bouwwijze garandeert een extreem sterke en stijve romp. Het vrijboord blijft daarbij vrij van lasnaden en volgt de lijnen van het ontwerp vlekkeloos. Er is geen hobbel of welving in te ontdekken. De meeste XO┬ĺs worden met een wrap geleverd maar blank aluminium is evengoed mogelijk.



De layout van de boot is uit polyester. Dit voorkomt een al te industrieel karakter van de boot en maakt iedere kleur en vorm mogelijk. Het exoskelet is uit aluminium buismateriaal met een coating. De drie delen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de boeg is vooral bergruimte te vinden, met een kussenset is het een plek in de zon van formaat. Alle luiken zijn gasgeveerd en binnenin strak afgewerkt. Ook is achterin de boot bergruimte te vinden.



Onder water heeft de XO DFNDR een extreme deadrise van 24┬░. In golfslag klapt de boot hiermee niet op het water maar snijdt het aan. Het biedt comfort onder alle omstandigheden en veiligheid wanneer het gras van de dijk waait. Met deze boot kun je vrijwel altijd overal naar toe.

Maten en gewichten XO DFNDR

LOA: 7,6 m
Breedte: 2,28 m
Doorvaarthoogte: 2,1 m
Diepgang: 0,9 m
Gewicht: 1 200 kg (zonder motoren)
Brandstof: 320 l
Deadrise: 24˚
Aantal personen: 5
Aanbevolen vermogen: 1 x 200-300 / 2 x 100-200 pk
CE Category: C


Voor meer informatie en dealeradressen: www.xoboats.nl

Facebook Comments "XO DFNDR, Ruig zonder het ruwe"