Hidea Outboards

Artikel - Hidea Outboards



Ooit kwamen in Nederland de eerste Japanse auto’s aan land. Een onverdeeld succes was dat niet direct. Roest, een afwijkende vormgeving of de verkrijgbaarheid van onderdelen werden in het Europese bolwerk van Mercedes, Peugeot of Fiat maar al te graag aangewend als argument om het kansloze van de nieuwkomers te benadrukken. Die sceptici van weleer hebben geen gelijk gekregen. Inmiddels zijn Japanse auto’s niet meer uit het straatbeeld weg te denken en voeren ze al decennia lang de lijst met meest betrouwbare automobielen aan.
Iets soortgelijks is er met Chinese buitenboordmotoren aan de hand. Onbetrouwbaar, inferieure onderdelen voor zover ze te verkrijgen zijn of slecht afgewerkt zijn voorbeelden van vooroordelen waar deze nieuwkomers mee te kampen hebben. Hoezeer dit niet terecht is ontdekken we door een viertal nagelnieuwe Hidea motoren aan een rubberboot te hangen voor een impressie waartoe dit nieuwe merk in staat is.




Hangzhou Hidea Power Machinery Co. Ltd is de volledige naam van de motorenfabriek in het Chinese Hangzhou. Gestart in 2008 is de onderneming gegroeid naar een jaarlijkse productie van 100.000 outboards die geëxporteerd worden naar meer dan 70 verschillende landen. Het is geen bijproduct, Hidea richt zich enkel en alleen op de productie en doorontwikkeling van buitenboordmotoren voor de pleziervaart. Het huidige leveringsprogramma omvat 2takt motoren van 2,5 tot 60PK en in 4takt van 2,5 tot 25PK. Alleen de 4takt motoren zijn in Nederland verkrijgbaar. Voor een kleine 2takt aan de huidige milieu-eisen voldoet zijn elektronische ingrepen nodig die de uiteindelijke prijs uit de bocht doet vliegen. Ook de bekende merken wagen zich hier niet aan. Afgezien van de milieuwinst is dat toch een beetje jammer. De eenvoudige techniek van een 2takt maakt het mogelijk om zelfs de kleinste 2,5pk met twee cilinders uit te rusten. Wanneer je dat met een 4takt doet wordt het gewicht van de buitenboord weer veel te hoog.
Het aanbod in 4takt motoren, die uiteraard wel aan alle eisen voldoen, wordt gestaag uitgebreid naar eenzelfde line-up als de 2takt met een 60PK als toekomstig topmodel. De nog maar net geïntroduceerde 25PK is voorzien van brandstofinjectie. De exemplaren die hierop gaan volgen zullen dat ook hebben. Alle motoren hebben een TCI of CDI contactpuntloze ontsteking en zijn verkrijgbaar als lang- of kortstaart. Mooi blijven ze met zes lagen coating en anodes op iedere plaats waar elektrolytische corrosie kan optreden. Alle onderdelen en applicaties die Hidea niet zelf produceert worden betrokken van gerenommeerde wereldspelers zoals Basf, 3M, SKF, PPG of NGK.



Beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen is een uitdrukking die ook in het Mandarijns bekend zal zijn. Hidea motoren zijn een getrouwe kloon van Yamaha outboards. De vormgeving is anders dus wanneer een kap sneuvelt levert Hidea Nederland een nieuwe. Alle technische onderdelen echter zijn 1 op 1 uitwisselbaar met Yamaha. Nu is dat geen gegeven waarmee de Nederlandse distributeur op zijn lauweren rust. Er wordt geleverd vanuit fabrieksvoorraad in Nederland waarmee niet alleen de motoren maar ook de onderdelen razendsnel beschikbaar zijn. Andersom is overigens ook mogelijk. In sommige A-merk motoren is een kunststof krukas toegepast die redelijk snel kapot kan gaan. De metalen versie van Hidea is dan een goed passend alternatief die wel heel blijft.

Service, onderhoud of een reparatie is niet ingewikkelder dan bij een ander merk. Hidea heeft in Nederland een landelijk dekkend dealernetwerk met daarnaast een aantal service centers. Hiermee is een lange zoektocht naar een onderdeel of reparateur uitgesloten. Daarbij zijn de motoren technisch gezien bekend terrein voor iedere zichzelf respecterende outboardmonteur.



De motoren die we nader bekijken zijn een 2,5 – 4 – 6 en 9,9PK model. Ze komen rechtstreeks uit de doos en zijn niet eerder gestart. Veel hoeft er niet aan te gebeuren, olie en brandstof erin en de outboards zijn klaar voor de start.

Debo Watersport stelde een tweetal rubberboten ter beschikking. Een 230 en 330 model met een opblaasbare kiel en een stevige aluminium bodem. Geheel toepasselijk zijn de boten ook van Chinese makelij. Toevallig is dat echter ook weer niet aangezien alle opblaasboten uit China komen. Wel opvallend is de afwerking van de boten. Zelfs de kleinste is voorzien van een ankerrol op de boeg, grijplijnen en handgrepen rondom, een zelflozer die met een schuif bediend wordt en bevestiging voor een boegtas naast de meer standaard zaken als pomp en peddels of een bankje. In een frisse rood-wit-blauwe kleurstelling zien de Debo boten er uitgesproken goed uit.



Hidea HDF 2,5
De kleinste in het programma is een extreem makkelijk te hanteren buitenboordmotortje. Met slechts 17kg gewicht hangt deze Hidea in een oogwenk aan de spiegel van de 230cm lange bijboot. Niet alleen het lage gewicht maar ook een forse handgreep aan de achterzijde maakt het aanhangen of wegnemen zo eenvoudig. De motor is 360 graden draaibaar wanneer je achteruit wil varen. Er zit wel een koppeling op maar die voorziet alleen in neutraal en vooruit. Op het ingebouwde brandstoftankje vaar je ongeveer 1,5uur voor er weer bijgetankt moet worden. Gas geven gaat met de stuurknuppel waarvan de frictie instelbaar is.
De nieuwe motor start na 2x trekken aan het touwtje en blijft direct keurig lopen. Dat valt niet tegen. Varend pakt de motor redelijk snel op, brengt de boot op snelheid waarna de fut er wel zo’n beetje uit is. Planeren is uitgesloten, maar daar is deze combinatie van een kleine boot en gering vermogen ook niet voor bedoeld. Het is wel een prima set om vanaf een geankerde boot de kant te bereiken. De hanteerbaarheid is daar bij het grote voordeel.

Technische gegevens:

Maximaal vermogen
Maximaal toerental
Type
Cilinderinhoud
Boring x slag
Gewicht
Versnellingen
Ontstekingssysteem
Koeling systeem
Startsysteem
Bediening
Capaciteit brandstof tank
Prijs incl BTW
1.8 KW
5250-5750rpm
4takt
72cc
54×31,5
17kg
F-N
TCI
Waterkoeling
Handmatig
Gashendel
0,9 l
€ 598,-




Hidea HDF 4
De meest toegepaste vermogensklasse voor de kleine watersport is een 4PK model. Vrijwel alle merken gebruiken voor een 4, 5 of 6 PK motor hetzelfde blok met een iets andere afstelling. Hidea doet dat echter anders, de 4PK is in het huidige leveringsprogramma een op zichzelf staand ontwerp.
We hangen hem achter de 230 Beko boot en ook dat gaan zonder zorgen. Met 22kg is deze Hidea beslist geen zwaargewicht. Voor de eerste start is drie keer trekken nodig voor de motor aanslaat. De 4 heeft een ingebouwde tank van 1,1L en een aansluiting voor een externe tank. Achter de 230 boot komt de 4PK niet zo uit de verf. Er is eigenlijk geen verschil met wat de 2,5PK achter deze boot doet. Koud is de motor wat bokkig, eenmaal op temperatuur loopt het allemaal een stuk soepeler. Achter de 330 boot komt de motor beter tot zijn recht. In plaats van verder ingraven wanneer het gas open gaat, zet de 4 in deze boot meer gas om in meer snelheid. Planeren gaat met onze 80kg net niet maar de snelheid zit daar wel dicht tegen aan. Al met al geen verrassingen met deze Hidea HDF 4, het doet wat je van een dergelijke outboard verwacht.

Technische gegevens

Maximaal vermogen
Maximaal toerental
Type
Aantal cilinders
Cilinderinhoud
Boring x slag
Gewicht
Versnellingen
Ontstekingssysteem
Koeling systeem
Startsysteem
Bediening
Capaciteit brandstof tank
Prijs incl BTW
2.9 KW
4500-5500rpm
4takt
1
112cc
59×41
22kg
F-N-R
TCI
Waterkoeling
Handmatig
Gashendel
Intern 1,1 L Extern 12 L
€ 825,-




Hidea HDF 6
Een motor die er uitspringt is de Hidea 6pk. Geen opgevoerde 4 maar een nieuw ontwerp en dat merk je. Met 27kg is de motor iets zwaarder dan de 4 maar dat is nog steeds geen gewicht waarmee je balancerend in een wiebelige boot in de problemen komt. Starten gaat net zo vlot als bij de andere modellen het geval is. Varend is het verschil wel merkbaar. Achter de 330 rubberboot pakt de motor lekker vlot op en voert over het hele bereik van de gashendel het vermogen gelijkmatig op. De 6 is stiller dan de andere 1 cilinders, geeft minder trilling aan de stuurknuppel door en voelt daardoor wat soepeler aan. De boot gaat met deze motor vlot in plane maar daarna is de koek op. Logisch, het is tenslotte maar 6PK. Toch lijkt deze Hidea meer te leveren dan er op de kap staat.

Technische gegevens

Maximaal vermogen
Maximaal toerental
Type
Aantal cilinders
Cilinderinhoud
Boring x slag
Gewicht
Versnellingen
Ontstekingsysteem
Koelingsysteem
Startsysteem
Bediening
Inhoud brandstoftank
Prijs incl BTW
4,4 KW
4500 – 5500rpm
4takt
1
139cc
62x46
27.0 kg
F-N-R
CDI
Waterkoeling
Handmatig
Gashendel
Intern 1,1 liter of extern 12L
€ 999,-




Hidea HDF 9,9
Een 2 cilinder in dit overzicht is de 9,9PK Hidea. Zonder ingebouwde tank een compact ontwerp wat in iedere motorbun past. Het is een breed inzetbare outboard die ook met een afstandsbediening en elektrische start leverbaar is. Voor de lichtgewicht rubberboot is het maximaal toegestane vermogen ermee bereikt. Meer heeft ook geen zin. De set gaat er als de brandweer vandoor. Met een cilinder extra loopt de motor veel soepeler en stiller. Stationair is er nauwelijks geluid hoorbaar. Dat plezier komt wel met een gewicht van 42kg. Met 1 man de motor aanhangen gaat nog net, zwaarder moet het niet worden. Net als de andere modellen start de 9,9 vrijwel direct en blijft netjes stationair lopen. Een ideale motor voor een kleine sloep of visboot.

Maximaal vermogen: 7,3 kW
Maxinmaal toerental: 5,000 – 6,000rpm
Type: 4takt
Aantal cilinders: 2 in lijn
Cilinderinhoud: 212cc
Boring x slag: 56 x43
Gewicht: 42 kg
Versnellingen: F-N-R
Ontstekingsysteem: CDI
Koelingsysteem: Waterkoeling
Startsysteem: Hand of elektrisch
Bedienin:g Gashendel of afstandsbediening
Inhoud brandstoftank: Externe brandstoftank, 12 liter
Dynamo / vermogen: 12V – 6A
Prijs incl BTW: € 1795,-

Een dagje rondvaren met deze motoren is ons niet tegengevallen. Hidea motoren bieden dezelfde vaarbeleving als A-merk outboards. Met het uiterlijk is ook niets mis. Wel zijn alle vier de exemplaren geheel anders gestyled. Een familiegezicht is er niet in te herkennen. Maar naast de prima prestaties en een fris uiterlijk is de prijs de belangrijkste reden om voor een Hidea te kiezen. Wanneer je de adviesprijzen vergelijkt is een Hidea rond de 30% goedkoper dan een gelijkwaardig exemplaar van een ander merk. Dat kan het verschil zijn tussen een gebruikte op marktplaats kopen of een nieuwe Hidea met 2 jaar fabrieksgarantie.

Voor meer informatie en dealeradressen: www.hidea-marine.nl

Facebook Comments "Hidea Outboards"