Sting 610 BR

Artikel - Sting 610 BR

Ten noorden van Nederland maken ze boten waarbij vaareigenschappen het eerst aan bod komen en daarna een op het doel toegesneden interieur. De Sting 610 BR, onlangs uitgeroepen tot European Powerboat of the Year 2017, is daar een sprekend voorbeeld van. Degelijk gebouwd, comfortabel onder de zon en veilig zodra het weer omslaat. Een boot die veel eigenschappen in zich verenigd, verpakt in een aansprekend design. Met importeur van der Zanden uit het Brabantse Veldhoven maken we een nadere kennismaking met de Sting 610 BR op de Lithse Ham. Een bevestiging van wat watersporten leuk maakt.



Zowel letterlijk als figuurlijk houdt de Sting 610 BR het midden tussen een consoleboot en een cabin. Letterlijk omdat dezelfde romp ook met de indeling van een console of een cabin verkrijgbaar is. Figuurlijk omdat de eigenschappen van deze varianten grotendeels in de Sting 610 BowRider bewaard zijn gebleven. Dat is dan ook één van de aantrekkelijke kanten van deze multifunctionele sportieveling. De bowrider heeft de looks van een sportboot, het gebruiksgemak van een consoleboot en het comfort van een deckboat.



Het ontwerp van de Sting zit vol slimmigheden om tot een zo ruim mogelijk interieur te komen zonder ingewikkeld te worden of de vaareigenschappen geweld aan te doen. Zo is het windscherm ver naar voren geplaatst en een flink eind naar achteren doorgetrokken. Dit gaat wel enigszins ten koste van de ligplaatsen in de boeg. In de praktijk blijkt echter dat deze plaatsen, zeker tijdens het varen, nauwelijks gebruikt worden. Niet zo verwonderlijk want stuiterend met je hoofd in de wind blijft er van comfort weinig over. In plaats van ligplekken zijn er twee zitplaatsen in de boeg en is de rest van de ruimte ingezet als werkplek om lijnen of een anker te bedienen. Ook is er veel aandacht besteed aan een gemakkelijke instap via de boeg. Deze is boven de waterlijn verbreed waardoor er een breed platform met antislip op past. Opstapjes aan weerszijden maken het voor iedereen uiterst eenvoudig om aan boord te stappen. Achter het windscherm, met in het midden een doorloop naar de boeg, vind het grootste deel van het leven aan boord plaats. Voor de stuurman, of -vrouw natuurlijk, is voorzien in een flip-up kuipstoel achter het stuurwiel en de gashendel. Het dashboard biedt lekker veel ruimte voor een flink scherm en de set klokken en meters die bij de gekozen motor horen. Het geheel is uit glad en strak polyester vervaardigd in een wit met grijze kleurstelling. Een bakje voor bijvoorbeeld je telefoon voorkomt het steriele. Afgewerkt met kunstleer waarop de typeaanduiding van de boot is gestikt vormt één van de designdetails die van deze Sting zo’n frisse en eigentijdse verschijning maakt. De meevaardersstoel is geen kopie van de stuurstoel maar een onderdeel van de banken in de boot. Varend zit het prima en geeft het, dankzij de voorlijke plaatsing van de zetels, een onbelemmerd uitzicht zonder dode hoek. Ook wanneer de boot accelereert en de neus opricht. Omgeklapt veranderd de stoel in een ligbank waar het wel erg goed op toeven is in de zon die ons op de proefvaartdag ten deel valt. De bank loopt over in het zonnedek die in het achterschip geplaatst is. Tenminste, wanneer het middendeel met het tafelblad wordt opgevuld. Met een poot onder de tafel ontstaat een dinette en met de tafel weg een zee aan bewegingsruimte. Ook dat is een sterk punt van de Sting 610 BR, zelfs met het zonnebed geïnstalleerd loop je elkaar niet in de weg. Onder de banken is bergruimte te vinden. Ook onder de meevaardersstoel maar deze kan tevens ingezet worden voor een optionele koellade. De afwerking van de bergruimte is belachelijk netjes. Bij het openen dachten we eerst een laag water aan te treffen maar dat bleek hoogglanzende gelcoat te zijn. Voor de meevaardersstoel is achter een grote grijze klep een soort schuurtje die voor een toilet net te klein is maar waar je wel een berg grotere spullen in kwijt kan. Aan de andere zijde is eenzelfde ruimte onder het instrumentarium die aan de zijkant toegankelijk is gemaakt met een luik.



De vloer is afgewerkt met een teak alternatief wat er niet als zodanig uitziet. De lichtgrijze kunststof heeft een antislip oppervlak en profiel zonder te pretenderen dat het van een boom gemaakt is. Het past prima bij zowel het kleurenschema van de boot als bij de no nonsense benadering van de ontwerper. De vloer is verder dicht, zonder luiken. Alleen boven de ingebouwde brandstoftank is een vloerdeel los te schroeven.



De doorloop naar achteren is alweer een toonbeeld van efficiënte eenvoud De kussens in de hoeken bestaan uit twee delen waarvan er eentje omklapt. Meer is er niet nodig om zonder uit te glijden of de kussens te slopen, naar het zwemplatform te lopen. Dit bestaat uit twee delen aangezien de Sting 610 BR door een outboard wordt aangedreven. Beide platformpjes bieden onder een luik bergruimte voor fenders en lijnen. Hier vind je ook de plek waar de kuiptent in is opgeborgen. Achter een klep komen de stangen en doek tevoorschijn die in een handomdraai op te zetten is en van de Sting 610 BR een beschut onderkomen maakt. Er kan mee gevaren worden maar ingezet als dekzeil zal vaker voorkomen. Opgeborgen is alles volledig uit het zicht.



Sting is een label van Nordkapp boats. Een Noorse werf die sinds 1966 een lijn goed gebouwde boten op het water brengt. Comfort en performance zijn de andere speerpunten. Nordkapp bouwt in polyester en sinds kort ook in aluminium, functionele en veilige sportboten, consoleboten en weekendcruisers. Sinds 1992 waait er een frisse wind door de onderneming met nieuwe aansprekende modellen waar huisontwerper Espen Thorup mede voor verantwoordelijk is. De productie vindt tegenwoordig plaats in Polen waar een moderne fabriek louter en alleen voor Nordkapp boten bouwt. De standaard die Nordkapp hanteert voor met name het interieur ligt hoog. En zoveel moois heeft natuurlijk ook een prijskaartje. Om de concurrentie een weerwoord te bieden en om nieuwe watersporters te interesseren in bootbezit, is de Sting lijn ontwikkeld. Dezelfde bouwkwaliteit en vaareigenschappen als Nordkapp boten, maar in een eenvoudiger opzet een stuk budgetvriendelijker terwijl de styling er een stoere, moderne boot van maakt. Bij de Sting 610 BR heeft die filosofie een boot opgeleverd die er zowel op de trailer als in het water goed uitziet.



De demoboot laten we in Kerkdriel van de trailer rollen. Uitgerust met een Honda van 150pk beschikken we over het maximale aanbevolen vermogen om de 6 meter lange en 900kg wegende boot voort te bewegen. Dat dit goed lukt is duidelijk. De rust en souplesse waarmee dit gepaard gaat is echter wel opvallend. De dikke Honda is daar natuurlijk debet aan. Een soepel en stil draaiend blok waar het betrouwbare vanaf druipt. Stationair geen geluid, op topsnelheid eigenlijk ook niet. Wind en golven maken dan meer herrie. En ook dat valt mee. Een redelijk diepe V snijdt de golven aan en een flinke sprayrail op de waterlijn midscheeps, werkt ze weg. Bokkend op een hekgolf van een passerend schip hoor je het geluid en ervaar je de abrupte beweging, maar voelen doe je het niet zo. Niets dreunt na of staat te trillen. Dat wekt vertrouwen en dat is weer iets wat een ritje met deze Sting vooral ontspannen maakt. Toch is een top van tegen de 70km een enerverende snelheid. Ook in de bochten ontpopt de Sting zich als een vastbijter. Echt een boot waar je mee kunt gooien en smijten zonder ook maar een moment afgestraft te worden. De Sting 610 BR vaart als een allemansvriend. Daarnaast is de boot eenvoudig een strandje op te varen voor een onvergetelijke beachparty. Ook in Noorwegen weten hoe ze een feestje dienen te vieren. De prijskaart, het subtiele design, een multifunctionele layout en het zeewaardige rompontwerp van de Sting 610 BR zal een breed publiek aanspreken, niet in de laatste plaats een nieuwe generatie twijfelaars tussen een console of een sportboot.



Facebook Comments "Sting 610 BR"