HISWA keuring en taxatie

Artikel - HISWA keuring en taxatie

Artikelen Jachtexpert Hendrik Jan Musch
HISWA keuring en taxatie


De verkoop van ingevaren boten trekt aan. Goed nieuws voor de branche, met name voor jachtexperts. Er valt weer wat te keuren. Jachtexpert Hendrik Jan Musch weet hier optimaal van te profiteren met een kersverse accreditatie tot HISWA Qualified Yachtsurveyor.

Hoewel een nieuwkomer in het door de HISWA beheerde samenwerkingsverband tussen een selectie jachtexperts, kan Hendrik Jan bogen op een decennia lange ervaring in het keuren en taxeren van motor- en zeiljachten. De basis daarvoor werd al vroeg gelegd. Met watersportminnende ouders was varen een onderdeel van het opgroeien. En vanaf zijn 14e jaar vormde het sleutelen aan brommers en motoren ook een intensieve bezigheid. Met een studie tot ing. motorvoertuigtechniek werd eerst een eigen zaak gestart in verkoop en service van motoren. Het vervolg vormde een avondstudie waarna Hendrik Jan zijn kennis als leraar motorvoertuigtechniek in praktijk is gaan brengen. Maar de echte carrière ging van start met het opzetten van een eigen bedrijf als jachtexpert. Iets waar het hart vol van was aangezien varen en boten altijd als een rode draad door het leven liep. Nog steeds is
Hendrik Jan actief watersporter met een Super Favorite motorkruiser en een mooie houten Finnjol voor het zeilgevoel . Een voordeel want hiermee spreekt hij dezelfde taal als de bootbezitters waar een keuring of taxatie voor gedaan wordt.

In zee gaan met een jachtexpert is een kwestie van vertrouwen. Nu hoef je als klant geen doopceel te bestuderen of een expert wel of niet de juiste keuze is. Er zijn naast de HISWA nog een aantal organisaties die een keurmerk uitgeven om aan te duiden dat de jachtexpert in kwestie over de juiste kennis beschikt. Hendrik Jan Musch neemt op dit punt alle onduidelijkheid weg met een flinke verzameling bordjes op de deur. EMCI Register Expert en Taxateur, EMCI register Maritime specialist, HISWA Qualified Yachtsurveyor en gecertificeerd gaskeurmeester, CE agent voor Germanischer Lloyd en aangesloten bij de geschillencommissie waterrecreatie. Daarnaast is Hendrik Jan Musch de huisexpert van het blad Zeilen.

Aankoopkeuring
Een boot is een complex geheel met in de meeste gevallen een veelheid aan systemen om voortgang en comfort te verzorgen. Voor een normaal mens, met name wanneer deze met verliefde ogen naar de gewenste boot kijkt, zijn deze systemen niet goed te doorgronden. Nu is het wettelijk geregeld dat verborgen gebreken geclaimd kunnen worden. Als koper heb je echter wel een onderzoeksplicht. Wanneer je zomaar een boot koopt voldoe je daar niet aan. Met het inschakelen van een expert wel. Naast de dekking tegen onverwacht onheil is het natuurlijk ook fijn om te weten wat je koopt en welke reparaties er nodig zijn of verwacht kunnen worden. Een aankoopkeuring van Hendrik Jan Musch biedt dan ook zekerheid. In een door de HISWA gestandaardiseerd rapport worden alle bevindingen duidelijk weergegeven waarna je met een gerust gemoed de nieuwe boot kunt kopen of, wanneer er toch wat zaken boven zijn komen drijven, een andere prijs kunt uitonderhandelen. Overigens komt bij een aankoopkeuring alles aan bod. Wanneer dit niet nodig is kan een deelexpertise ook uitkomst bieden.

Osmose
Hoewel een boot er zeker niet direct aan ten onder zal gaan kan osmose aan een polyester boot een vervelende dealbreaker zijn bij aan- of verkoop. Rondvaren met een delaminerend onderwaterschip is nu eenmaal geen prettig idee. Osmose is een fenomeen waarvan de oorzaak zich wat lastig laat achterhalen. Polyester is niet waterdampdicht. Binnendringend vocht is dan de boosdoener. Het lost de onderlinge verbinding tussen de glasmatten op met blaarvorming tot gevolg. In een vergevorderd stadium is dat goed te zien maar beginnend is een ander verhaal. Daarvoor is een vochtmeting noodzakelijk waar weer apparatuur voor nodig is wat niet in een gemiddelde gereedschapskist te vinden is. Als onderdeel van een aankoopkeuring of als deelexpertise maakt het rapport van Hendrik Jan Musch inzichtelijk in welke staat de boot onder water verkeerd.

Huiddiktemeting / Vlakkeuring
Staal of aluminium kan geen osmose krijgen maar corrodeert. Dit kun je optisch verbergen onder een laag plamuur maar daarmee is de schade in mechanisch opzicht niet verholpen. Een huiddiktemeting laat zien in welke staat het vlak verkeerd. Met een ultrasone diktemeter controleert Hendrik Jan Musch op een groot aantal meetpunten de dikte van het onderwaterschip. Dit maakt het verschil tussen veilig verder varen of toch maar eerst wat laten lassen voor er een lek ontstaat.

Motorolie analyse
Hendrik Jan Musch is nauw verbonden aan Marcheck motordiagnostisch onderzoek. Met deze dienstverlening kan een oordeel geveld worden over de staat van het inwendige van de motor zonder deze te demonteren.

Moderne motorolie beperkt slijtage van bewegende delen tot een minimum maar kan het niet geheel voorkomen. Door de olie te analyseren ontstaat er een beeld van aanwezige metalen in de olie en de mate van inwendige slijtage die daarbij hoort. Ook andere stoffen kunnen met deze analyse gevonden worden. Zo duid de aanwezigheid van brandstof op defecte verstuivers, roet in de olie door een slechte compressie of koelvloeistof wat weer wijst naar lekkage. Water of brandstof helpen de smerende werking van de olie om zeep met excessieve slijtage tot gevolg. Wachten tot het misgaat betekend het einde van de motor terwijl met tijdig ingrijpen deze nog gered kan worden. De werkwijze van Marcheck is eenvoudig. Vraag een testset aan waarmee een beetje olie kan worden afgetapt en verpakt in een monsterpotje. Een gebruiksaanwijzing, spuit, slangetje en vragenformulier wijzen zichzelf waarna de olie en antwoord op de vragen in een vloeistofdichte enveloppe worden
geretourneerd. 10 dagen later is het oordeel en advies beschikbaar. Een olieanalyse is op alle motoren toepasbaar, niet alleen van boten maar bijvoorbeeld ook van een klassieke auto of een hydraulisch systeem.

Gaskeuring
Ieder jaar is er wel ergens een ontploffing met gas als oorzaak en droevig leed als gevolg. Gas is prettig om op te koken maar heeft het grote nadeel dat het zwaarder is dan lucht. Het verzamelt zich onderin de boot en wanneer een detector geen seintje geeft, is een minuscuul vonkje al genoeg voor een triest krantenbericht. Een gasinstallatie moet aan bepaalde eisen voldoen om als veilig te kunnen worden aangemerkt. Niet alleen voor jezelf, de buurboten hebben ook baat bij het ontbreken van ontploffingsgevaar. Daarbij stellen verzekeringsmaatschappijen ook hun eisen waarmee het belangrijk is de installatie te laten keuren. Als HISWA gecertificeerd gaskeurmeester is Hendrik Jan Musch een aangewezen jachtexpert om deze keuring te verrichten.

Schade expertise
Naast een deuk in je ego, beschadiging aan de geliefde boot of misschien zelfs wel gevaar voor lijf en leden is schade varen ook vervelend wanneer de verzekeringsmaatschappij tot uitkeren dient over te gaan. Daar zitten ze doorgaans niet op te wachten waardoor een ongemakkelijke discussie kan ontstaan. Een contra expertise van Hendrik Jan Musch kan deze discussie in goede banen leiden. Maritieme Mediation is ook een onderdeel van het dienstenpallet. Wanneer partijen
een rechtszaak willen voorkomen kan Hendrik Jan met mediation begeleiden naar een oplossing van het geschil.

Met deze en andere diensten zoals bouwbegeleiding, een oplever- of garantiekeuring biedt Jachtexpert Hendrik Jan Musch een compleet pakket aan om onheil en andere
tegenvallers voor te zijn of op te lossen. Met kennis van zaken en een prettige persoonlijkheid inmiddels een gevestigde naam in dit vakgebied.

Voor meer informatie:
Jachtexpert Hendrik Jan Musch
Johanna Naberstraat 11
1442 BA Purmerend
Tel 0299785150
Mob 0612842369
www.jachtexpert.nl
[email protected]





Facebook Comments "HISWA keuring en taxatie"