Comfort trawler voor lange reizen

Artikel - Comfort trawler voor lange reizen

grand Pedro Bora 43
Comfort trawler voor lange reizen

Toegegeven, de laatste versie van de Pedro Bora 43 is er te mooi voor maar bekijk de boot eens van een afstand, knijp je ogen half dicht en het wordt voorstelbaar een paar eikenhouten mannen in geel oliegoed met een visnet te zien worstelen. Het terugvallende boeisel, de voorover hellende raampartijen of het uitgebouwde brugdek zijn typische kenmerken van een trawler. Toch is de boot bedoeld voor lange reizen, badend in comfort. Compromisloze zeewaardigheid en het stoere onverzettelijke voorkomen wat bij dit oerontwerp hoort, zijn echter intact gebleven.

De Pedro Bora is een ontwerp wat in de 80er jaren als seriebouw het levenslicht zag. Inmiddels is er in de markt en daarbij ook bij Pedro Boats veel veranderd. De standaard die bij seriebouw hoort heeft plaatsgemaakt voor custom built waarmee de Bora 43 een indeling en afwerking meekrijgt die de nieuwe eigenaar letterlijk op het lijf geschreven is.

De meest recente tewaterlating was in opdracht van een Zwitserse klant. Een flinke hoeveelheid details, zoals de maat van de bedden of het uitzicht door de ramen van het stuurhuis, zijn anders dan ooit getekend. Toch wordt het nergens een experiment, het voordeel van een beproefd concept als leidraad. We maken een proefvaart met deze Groningse schoonheid waarop de Zwitserse vlag al klaarligt voor de overdracht.
Door de poorten die in de borstwering zijn opgenomen of via het zwemplateau is de Bora 43 ergonomisch verantwoord te betreden. Direct valt perfect gelegd teak en het onberispelijke schilderwerk op. Je zou er direct je schoenen voor uit willen doen maar dat hoeft niet. Het is gemaakt om weer en wind te trotseren en kan echt tegen een stootje. De gangboorden zijn net als de kuip, overdekt met het brugdek wat fijn in de regen is maar ook bescherming biedt tegen teveel zonlicht. Midscheeps zijn er drie treden die je naar de voorplecht leiden om bijvoorbeeld het anker te bedienen hoewel de elektrische lier ook vanuit de stuurstands te bedienen is. De borstwering en railing zijn lekker hoog zodat ze onder alle omstandigheden beschutting en een veilig houvast bieden. De binnenstuurstand heeft een schuifdeur waarmee je vrijwel direct op het voordek staat of snel bij de achterste bolder zodat het lijnenspel in sluis of haven ook solo kan.

In de kuip is tegen de spiegel een riante vaste bank geplaatst met genoeg vloeroppervlak voor een losse tafel en een zonnig ontbijt. De vloer is tevens een enorm gasgeveerd luik waaronder landvasten, fenders en vouwfietsen voor alle opvarenden in geborgen kunnen worden. Aan weerszijden van de bank is een doorgang naar een flink platform waarop de bijboot is gestald. Niet hangend in een stel davits maar op een hydraulische cradle die de dinghy met een druk op de knop te water laat. Zeer beheerst, het oogt alsof een zorgzaam moederschip voorzichtig haar babyboot in bad doet.

Verrassend is de flybridge. In het silhouet van de Bora 43 valt het niet op maar hierboven worden zonaanbidders en liefhebbers van sturen in de open lucht, op hun wenken bediend. Een zonnematras, ruime rondzit en een compleet uitgeruste stuurstand zijn daar verantwoordelijk voor. Een dubbele bimini kan desgewenst nog voor wat schaduw zorgen. De flybridge bereik je met een tweetal trappen, via het achterdek of binnendoor, vanuit de salon.

De schuifpui in het achterschip biedt een vorstelijke entree tot het onderdekse van de Bora 43. Je staat direct in een salon die met een doorkijk naar voren nog ruimer lijkt dan ze is. Een comfortabele rondzit geeft uitzicht op het voorbijschuivende landschap. Op deze Bora is voor een los TV scherm gekozen waardoor het buffet aan stuurboord wat minder diep hoeft te zijn en toch meer bergruimte biedt. Een paar centimeters extra maakt het ook mogelijk de TV in het buffet te laten verzinken.

Grenzend aan de salonbank is de keuken. Lekker veel werkruimte, lichtinval en alle apparatuur die een moderne keuken hoort te bieden. Met ons als opdrachtgever had er alleen een dubbele spoelbak in geplaatst mogen worden.

Drie treden naar beneden verschijnt het bad- en slaapgedeelte. Midscheeps een ruime tweepersoons gastenhut en een natte cel met een separate douchecabine. Licht, eenvoudig schoon te houden en voorzien van een stahoogte waar lange Nederlanders mee uit de voeten kunnen. In het voorschip is de eigenaarscabine met een centraal geplaatst dubbel bed, een serie patrijspoorten die open kunnen voor voldoende daglicht en lucht naast veel bergruimte onder het bed en in kasten. De wanden zijn hier dubbel waardoor de deuren niet scharnieren maar onzichtbaar wegschuiven. Dat scheelt puzzelen met welke deur dicht moet voor de andere openkan. Bovendien zorgt het voor een strak afgewerkt geheel. Niet in de laatste plaats door de perfectie die uit het timmerwerk spreekt. Dat geldt voor het gehele interieur. Hier is een timmerman bezig geweest die niet alleen zijn of haar vak verstaat maar daar ook een flinke dosis liefde voor de materie aan heeft toegevoegd.

Weer naar boven, langs de pantry, is in het voorste gedeelte van de salon, wat hoger gelegen, de stuurstand en een grote dinette geplaatst. Varend de maaltijd kunnen genieten zonder afzondering van de stuurman ligt aan deze keuze ten grondslag. Het verschil tussen de salonbank en de dinette is overigens niet zo groot, beide zijn met leer bekleed en zitten uiterst gerieflijk.

Met de stuurstand zet je een Volvo D4 van 180PK aan het werk. De instrumenten vertellen je dat echter eerder dan het hoorbaar is. Ook trillingen ontbreken. Pedro heeft met een schatkamer vol ervaring en bijbehorende innovatieve oplossingen ook de akoestische isolatie geperfectioneerd. Toegankelijk is het motorruim door een luikenstelsel in de salonvloer. Voor de wierpot is een kleintje gemaakt, een wat groter luik voor vluchtige inspectie en een flinke voor algehele toegang. De motor en alle appendages zijn smetteloos ingebouwd. De technische ruimte toont ondanks de veelheid aan systemen als een strak en clean geheel. Van overdadige bedrading is ook geen sprake. Alle systemen aan boord zijn met CAN-bus verworden tot een privé internet der dingen. Thuis of onderweg kun je met smartphone of tablet bijvoorbeeld de verwarming bedienen zodat je bij aankomst in een aangenaam klimaat stapt. Naast comfort biedt dit systeem ook betrouwbaarheid, een enkele kabel geeft minder kans op storing dan een wirwar.

Het feitelijke varen met de Pedro Bora 43 op beschut binnenwater biedt geen verrassingen. Zo hoort het ook. Met een boeg- en hekschroef draait de boot om de as en met een beproefd onderwaterschip is er rechtuit ook niets aan de hand. De voorlijke stuurpositie geeft een goed uitzicht met nauwelijks een dode hoek. Manoeuvrerend is het een boot die in alle rust doet wat je wilt. Het maakt de boot breed inzetbaar. Voor een tocht over de Friese meren of een oversteek naar Engeland. Kunnen vertrouwen op een uitmuntende bouwkwaliteit, feilloze techniek en met alle comfort aan boord vervaagt de grens tussen de seizoenen. Zolang er niet al te veel ijs ligt is de Pedro Bora 43 een formidabele reiziger.

Lengte:12.95m
Breedte:4.40m
Diepgang:1.10m
Doorvaarthoogte:3.20m
Waterverplaatsing:17.500 kg
Brandstof:1000L
Water:800L

Voor meer informatie:
Pedro-Boat
W.A. Scholtenweg 94
9636 BT Zuidbroek
Tel: +31 598 - 45 17 63
[email protected]
www.pedro-boat.nl





Facebook Comments "Comfort trawler voor lange reizen"