Introductie 150 - 200PK platform

Artikel - Introductie 150 - 200PK platform

Artikelen Evinrude E Tec G2
Introductie 150 - 200PK platform


Twee jaar terug bracht Evinrude een serie outboards op de markt die in design, techniek, emissie en brandstofverbruik als revolutionair gezien kunnen worden. De 200- tot 300PK motoren hebben alle toegedichte kenmerken inmiddels bewezen waarmee Evinrude de tijd rijp achtte een tweede serie te introduceren. In de populaire klasse van 150 tot 200pk hebben liefhebbers van mooi, snel en zuinig nu ook echt iets te kiezen. De plaats van handeling bleef gelijk. Net als twee jaar geleden vormde een herfstig en verlaten Lago Maggiore het decor waar we met een 15-tal boten de nieuwe Evinrudes aan de tand konden voelen.

Technisch zijn de E-Tec G2 motoren gebaseerd op de aloude 2-takt techniek. Toch is er een cruciaal verschil met vroeger. In plaats van carburateurs heeft Evinrude een high-tech, elektronisch geregelde, directe benzine-injectie ontwikkelt. Hiermee zijn alle bezwaren die aan de oude techniek kleefden, volledig weggenomen terwijl de voordelen juist beter benut worden. In zijn klasse is de nieuwe Evinrude sneller, zuiniger, schoner en scherper geprijsd. Van een 2- takt kun je daarom niet meer spreken, het zijn E-Tec motoren, met G2 als aanduiding van een adembenemende vormgeving.

Design
Het lijkt misschien wat onbelangrijk maar het uiterlijk van een outboard kan zomaar een dealbreaker zijn wanneer de vorm niet bij het lijnenspel van een boot past. Outboards met veel vermogen worden steeds populairder ten koste van inboard benzinemotoren. Natuurlijk ook omdat het technisch verder doorontwikkelde machines zijn maar vooral omdat een moderne aangehangen motor een aantrekkelijke vormgeving heeft die gezien mag worden. Evinrude’s G2 outboards steken daar nog eens met kop en schouders bovenuit. Strakke lijnen en een kleurstelling die afgestemd kan worden op het kleurschema van de boot maken van deze compacte machines een aangenaam opvallende verschijning.

Achter de wegneembare zijpanelen is een 2,7L-V6 het kloppend hart in een 150- 175- of 200PK uitvoering. Hydraulische besturing met een dynamische stuurbekrachtiging is volledig geïntegreerd in de motor. Instelbaar is de weerstand die je voelt aan het stuur, zwaarder naarmate de snelheid oploopt. De gashendel heeft eenzelfde mogelijkheid. Trimmen gaat verder volautomatisch, of manueel met een druk op de knop. De integratie van deze onderdelen in één machine houdt de aansluiting beperkt tot een enkele slang waarin de kabels. Ook zijn er geen after market producten meer nodig voor besturing en bediening. Het gevolg is een superstrakke rigging zonder losliggende kabels of aangebouwde onderdelen.

Zuinig en schoon zijn geen loze kreten. E-Tec injectie is tot veel in staat. Door een exacte hoeveelheid benzine op het juiste moment in te spuiten is een E-Tec G2 ongeveer 30% zuiniger dan een vergelijkbare 4-takt outboard, volgas is dat verschil zelfs 40%. Aanbevolen is benzine met een laag octaangehalte, tevens de goedkoopste aan de pomp. Het prijsverschil tussen super en gewone benzine financiert de verbruikte olie waar een Evinrude zijn smering uit haalt. Wat blijft zijn veel meer mijlen op een volle tank. De emissies van de nieuwe Evinrude’s zijn ook de laagste in hun klasse. Gecombineerd is het verschil met andere 4-takt’s 15 tot 150%. Wanneer je naar de uitstoot van koolmonoxide kijkt is het in dezelfde vergelijking niet meer in een percentage uit te drukken. 1200PPM is de officiële grens waarboven inname van dit reukloze gas levensbedreigend wordt. 720PPM is de waarde die een Evinrude stationair uitstoot. De andere merken zetten daar een getal rond de 50.000PPM voor neer.
Een direct gevaar kleeft daar nu ook weer niet aangezien het rap vervliegt. Het geeft echter wel aan hoe milieuvriendelijk deze motoren zijn.

Zuinig en milieuvriendelijk zijn meestal geen eenheid met prestaties. Toch lijden deze op geen wijze onder de mooie waardes die verbruik en uitstoot laten zien. Integendeel. Bij een E-Tec outboard is iedere tweede slag een arbeidsslag. Bij een 4-takt is dat iedere vierde slag. Hierdoor denkt een 4-takt eerst heel even na voor hij het volgas commando van de baas opvolgt. Bij een Evinrude E-Tec is er geen sprake van nadenken, die gaat er direct vandoor. Het koppel ligt zo’n 30% hoger dan bij andere motoren. En veel koppel heb je nodig om een boot vlot uit de startblokken te krijgen. Van stationair tot het middengebied zijn de prestaties dan ook indrukwekkend. De schop in je rug die dan nog krijgt wanneer je volgas geeft grenst aan het ongelofelijke.

Vanuit iedere positie waar de gashendel in staat toont de Evinrude een excessieve acceleratiedrift. Het geluid wat daarbij geproduceerd wordt is niet zozeer luid, eerder agressief. Tot wind en water het overstemmen en er een sonore zoemtoon op de achtergrond overblijft. Maar je kunt er natuurlijk ook rustig mee varen. De aanvangssnelheid is zelfs aangenaam laag evenals de stationaire geluidsproductie. In vergelijk met de zwaardere modellen maakt de nieuwe serie stationair nauwelijks geluid. Vissers kunnen er mee trollen zonder extra elektromotortje op de boeg.

In het onderhoud vragen de nieuwe motoren nauwelijks aandacht. Eens in de vijf jaar is een servicebeurt voorgeschreven. Maar regelmatige inspectie blijft natuurlijk noodzakelijk. Achter de zijpanelen kom je overal bij. Van bougies tot waterscheider van de staartolie. De olietank is goed voor ongeveer 50 vaaruren, via een vuldop onder een paneel aan de bovenzijde vul je deze bij. Aan het einde van het seizoen geef je de motor zelf een winterbeurt met een druk op de knop. Op plaatsen waar corrosie mogelijk is worden dan extra gesmeerd waarna lang stilstaan of lage temperaturen geen probleem opleveren. Weer tot leven wekken is net zo eenvoudig, gewoon starten en wegvaren. Met deze functie is het makkelijker genieten van een onverwachte nazomer of een vroeg voorjaar.

Specs Evinrude E-Tec G2 - 150 – 150HO – 175 – 200PK
Motortype: V6 - 66° E-Tec
Boring x slag: 86 x 78,7 mm
Cilinderinhoud: 2744 cc
Overbrengingsverhouding: 2,17:1
Toerentalbereik: 5000 – 6000 rpm
Gewicht: 245 kg
Kleur: 5 basiskleuren in 400 verschillende combinaties
Prijs: v.a. € 18.449,-

Voor meer informatie en dealeradressen:
www.brp.com





Facebook Comments "Introductie 150 - 200PK platform"