Beveilig je boot

Artikel - Beveilig je boot

Artikelen Beveilig je boot
Voorkom een onaangename verrassing

Er wordt te veel gestolen. Met name buitenboordmotoren. Vorig jaar is dan wel een lichte daling ingezet. Maar dat is geen gegeven om gerustgesteld mee achterover te leunen. Die daling komt voort uit allerlei inspanningen om diefstal te voorkomen. De rol die social media en websites zoals gestolenboten.nl spelen, betere sloten of een geavanceerd Track&Trace systeem vervullen daar een belangrijke rol in. Uitontwikkeld is dat echter niet en iedere diefstal is er één te veel. Een overzicht van manieren en aandachtspunten om het dievengilde een stap voor te zijn.


Er zijn door heel Nederland diverse initiatieven op het internet te vinden met als doel om gestolen spullen weer terug te vinden en om diefstal te voorkomen. Bijvoorbeeld de Facebookpagina “Gestolen boten Enkhuizen” een soort buurtwacht op internet. Dieven weten inmiddels dat verdachte situaties aan elkaar gemeld worden door de honderden mensen die lid van deze groep zijn. Een dergelijk netwerk blijkt een sterk middel tegen diefstal te zijn. Er zijn sinds de oprichting vorig jaar al boten en spullen teruggevonden, maar het belangrijkste is de preventieve werking die er van uitgaat. Er zijn meer van dit soort initiatieven. Volgens de politie is dit mede de oorzaak dat het aantal gestolen boten enigszins terugloopt. In 2012 werden er nog 968 boten in Nederland gestolen. Vorig jaar waren dat er 925. Maar buitenboordmotoren vormen een aantrekkelijk doelwit. Jaarlijks worden ruim 2100 buitenboordmotoren ontvreemd. Astrid Postma van DNA jachtverzekeringen: “Diefstal van complete schepen loopt inderdaad terug, maar buitenboordmotoren blijven nog wel een gewild object. Dat is een landelijk probleem met een lichte voorsprong in het midden van Nederland. De grootte van de motoren maakt niet veel uit, zowel de draagbare als zwaardere motoren komen in aanmerking. Vandaar dat er vanuit de verzekeringsmaatschappij eisen gesteld worden aan beveiliging met gecertificeerde sloten”.
De politie houdt dan wel toezicht op jachthavens, neemt aangiftes op en spoort de criminelen zo goed mogelijk op. Maar omdat het meestal een zaak voor de verzekering is, heeft dit niet de allerhoogste prioriteit. Je kunt echter zelf ook maatregelen treffen om het leed wat diefstal heet te voorkomen.

Leg de boot zo goed mogelijk vast aan de wal met een goedgekeurde combinatie van een kabel of ketting met een slot. Zorg voor goed hang- en sluitwerk bij de kajuitingang aangezien uitrustingsstukken zoals een stuurautomaat of kaartplotter ook in trek zijn bij mensen zonder geweten. Installeer een aanvullend elektronisch beveiligingssysteem, bijvoorbeeld een inbraakalarm of een track&trace systeem. Stal de boot in de winter liever in een veilige botenstalling dan op een trailer in de voortuin. Zet op een goed zichtbare plaats van de boot, inboard of buitenboordmotor je postcode en huisnummer.

Wanneer de boot op een trailer staat, beveilig deze dan met een passend en goedgekeurd disselslot of wielklem. Neem de motor van de boot mee naar huis of zorg anders dat er een goedgekeurd buitenboordmotorslot op zit. Niets erin, niets eruit: neem waardevolle spullen mee bij het verlaten van de boot. Registreer de boot of buitenboordmotor bij het Kadaster. Hiermee is er overtuigend bewijs dat een teruggevonden boot toch echt van jou is. Alleen een aankoopbewijs is niet voldoende om dat aan te tonen. Een juridische procedure verzekert geen succes en is duurder dan een kadastraal brandmerk.

De kosten van een tenaamstelling, inclusief dat brandmerk, zijn € 450,-.
Op het moment dat een boot of buitenboordmotor toch gestolen wordt, is het handig een gedetailleerde omschrijving te geven. Het komt nog steeds vaak voor dat iemand aangifte doet, maar niet voldoende informatie kan geven over het betreffende vaartuig of de motor. Vul daarom een registratiekaart in, dan zijn altijd alle gegevens bij de hand. De politie kan zo sneller starten met opsporen en de kans is groter dat de gestolen boot of motor weer wordt getraceerd. Een registratiekaart kun je downloaden op de site van stichtingvbv.nl Naast het registreren van boot en buitenboordmotor is het ook raadzaam een foto van de boot te maken.

Sla de foto digitaal op zodat deze snel naar de politie kan worden verzonden op het moment dat de diefstal en eventuele sporen, nog vers zijn. Heeft de boot bijzondere kenmerken, zet die dan ook op de foto. Microdots zijn ook een goed werkend antidiefstalmiddel. Dit zijn zeer kleine kunststof schijfjes met een uniek identificatienummer. Met een spuitbus worden duizenden van deze schijfjes samen met een helder opdrogende lijm aangebracht op vaste of diefstalgevoelige onderdelen van een schip. De microdots zijn water- en hittebestendig en kunnen zowel binnen- als buitenboord worden aangebracht. De lijmlaag met microdots is nagenoeg onzichtbaar. Alleen experts van de waterpolitie kunnen de code met speciale apparatuur aflezen. Het is onmogelijk om alle aangebrachte microdots te verwijderen of de unieke code te wijzigen. Er hoeft slechts 1 microdot te worden gevonden om te achterhalen op welke naam een gestolen schip bij het Kadaster geregistreerd staat. Bovendien is de levensduur gegarandeerd tot minimaal 20 jaar na het aanbrengen. Microdots zijn hierdoor veiliger dan het brandmerk, dat moedwillig kan worden weggehaald of beschadigd.

Meld verdachte situaties
Nu kun je een roestige spijker in een stuk hout slaan en daarmee op wacht gaan staan. Dat is alleen nogal arbeidsintensief en wanneer het er op aankomt, kun je dat stuk hout maar beter achterwege laten voor je er iets onwettelijks mee doet. Grijp daarom niet zelf in maar waarschuw altijd de politie wanneer je iets verdachts ziet om en rond jachthavens of aanmeerpunten. Bel 0900-8844 (lokaal tarief) of bij een heterdaadsituatie 1-1-2. Schroom niet om te bellen. Havenmeesters, booteigenaren en politie kunnen op die manier samenwerken om diefstal te voorkomen of nog beter, de onverlaten in hun kladden te vatten. Liever een keer te veel gebeld, dan te weinig.

Wat is er zoal te koop
In de grabbelbak van de bouwmarkt kun je natuurlijk een slot kopen voor enkele euro’s. Afgezien van het roesten en daardoor de onmogelijkheid het nog open te krijgen, voldoen deze niet als een waardige antidiefstal beveiliging. Tim Stok van watersportbeveiliging.com legt uit. “Ook wanneer de verzekeringsmaatschappij geen eisen stelt is een gecertificeerd slot de enige juiste keuze om doorsnee inbrekersgereedschap te weerstaan, uiteindelijk krijgt een crimineel alles open, de moeite wat dit kost bepaald echter wanneer jouw boot of motor er daadwerkelijk uitgepikt wordt”. Watersportbeveiliging.com heeft een intensieve relatie met de meeste watersportverzekeraars in Nederland omdat de webshop over het meest complete assortiment beveiligingsproducten beschikt om een vaartuig optimale bescherming te bieden. Die samenwerking is voor watersporters interessant aangezien er een aantrekkelijke korting wordt gegeven wanneer je als klant bij een aangesloten maatschappij bent verzekerd.

Keurmerken:
Het SCM/VbV keurmerk wordt aan sloten voor fietsen, brommers, motoren, scooters en ook boten toegekend door de gelijknamige stichting. Voorheen was de ART hiervoor verantwoordelijk waardoor er een wat onduidelijke situatie bestond welke organisatie nu verantwoordelijk was voor het ene of andere slot of systeem. ART en SCM/VbV zijn daarom samengevoegd. Deze nieuwe opzet stelt zich ten doel om het niveau van diefstalpreventie van voertuigen en boten te verhogen.

De stichting voert verschillende activiteiten uit om dat doel te bereiken en legt de focus daarbij op antidiefstalvoorzieningen. Zo worden er eisen geformuleerd voor de mechanische beveiliging met een slot. Ook worden er testen uitgevoerd van sloten en worden goedgekeurde producten van een SCM/VbV keurmerk voorzien. Sloten met dit keurmerk bieden de beste beveiliging op het gebied van antidiefstalpreventie. De stichting raadt dan ook aan om voor boten die onbeheerd worden achtergelaten een slot aan te schaffen die van een SCM/VbV keurmerk is voorzien. Deze sloten zijn namelijk uitvoerig getest en worden bovendien goedgekeurd door verzekeraars als er een diefstalverzekering wordt afgesloten. Indien er een combinatie van sloten gebruik wordt, bijvoorbeeld van een ketting en een hangslot, dan wordt aangeraden om de juiste sloten te combineren. Indien een ketting wel door de stichting is goedgekeurd en het hangslot niet, kan dat gevolgen hebben voor de beveiliging en bovendien ook voor de diefstalverzekering.

Het SCM/VbV keurmerk bestaat uit een vijftal categorieën. Elke categorie kent weer een andere preventiewaarde. De sloten die in categorie 1 en 2 worden ingedeeld, zijn bijvoorbeeld geschikt om fietsen te beveiligen en categorie 3 is tevens geschikt voor scooters en brommers. De hoogste preventiewaarde wordt geboden in categorie 4 en 5. Sloten met dit keurmerk zijn geschikt om motoren of boten optimaal te beveiligen. Indien het slot gebruikt voor het afsluiten van een diefstalverzekering, vraag dan altijd bij je verzekeraar welke categorie SCM/VbV slot er nodig is voor de ligplaats van de boot. Dit kan per verzekeraar verschillen. Vrijwel alle sloten worden met twee sleutels geleverd en bij bepaalde sloten geldt dat er zelfs drie sleutels bijzitten. Het sleutelnummer staat doorgaans ingegraveerd op de sleutel zelf, maar er zijn ook sloten die met een code card geleverd worden. Het wordt aanbevolen om de sleutel die niet gebruikt wordt op een veilige plaats te bewaren. Bij verlies van een sleutel kan een vervangende sleutel worden bijgemaakt. Het bij laten maken van een extra sleutel dient overigens gemeld te worden aan de verzekeraar. Een reservesleutel is herkenbaar door een ´C´ of een ´D´ aan het sleutelnummer is toegevoegd. De ´C´ staat daarbij voor copy en de ´D´ staat voor duplicate. Wanneer slot en sleutel door diefstal verloren zijn gegaan, vormt de aankoopfactuur het bewijs dat er voldoende zorg aan de beveiliging is besteed. Hiervoor bewaard Watersportbeveiliging.com 10 jaar lang deze facturen voor haar klanten.

Electronische beveiliging kent hetzelfde keurmerk. Track &Trace bijvoorbeeld dient VBV/SCM gecertificeerd te zijn. Dat is de verzekering van cruciaal belang. In sommige gevallen ben je verplicht om de boot te voorzien van een dergelijke GPS tracker en alleen de systemen met dit keurmerk komen dan in aanmerking. Het VbV/SCM Keurmerk Voertuigbeveiliging is niet alleen van toepassing op de beveiligingsproducten, maar ook op de inbouw van die producten. Dit moet op een vakkundige en betrouwbare wijze gebeuren. De door het College van Deskundigen Voertuigbeveiliging ontwikkelde normen, voorschriften en procedures worden door Certificatie Instellingen (CI’s) uitgevoerd. Dit gebeurt onder licentie van het VbV. De inbouwbedrijven die voldoen aan de gestelde eisen krijgen een erkenning en kunnen daarmee ook een boot high tech beveiligen.

Tot nu toe bestonden er alleen track& trace systemen die gevoed werden door de scheepsaccu’s. Tegenwoordig zijn er ook draadloze systemen die op een eigen interne batterij zo’n drie jaar blijven functioneren. Dit heeft een aantal voordelen voor de beveiliging van een boot of motor. De montagemogelijkheden zijn eindeloos, omdat er geen stroomdraadje nodig is komt iedere onzichtbare plaats aan boord in aanmerking. De dief kan een draadloos systeem ook veel moeilijker detecteren. En de montage is uiterst eenvoudig waarmee wisselen van boot ook geen enkel probleem is.

Meer info:
www.dnaverzekeringen.nl
www.watersportbeveiliging.com
www.deltalloyd.nl







Facebook Comments "Beveilig je boot"