Hedendaagse nostalgie

Artikel - Hedendaagse nostalgie

Luxe Motor 1500 CL
Hedendaagse nostalgie


De Luxe Motor 1500 CL van Euroship Services is een bijzonder motorjacht. Uitermate geschikt voor een lange vaartocht of permanente bewoning. Mede dankzij een overdaad aan leefruimte. Maar bijzonder is de Luxe Motor vooral om zijn klassieke voorkomen, rechtstreeks geïnspireerd op de Luxe Motors van weleer. Een impressie van een tocht over de Maas met de “Pipistrello”

Zo rond 1920 gingen zeilende beroepsschippers over op het inbouwen van motoren. Meestal gloeikopmotoren met één cilinder van illustere merknamen als Kromhout, Industrie, Bolnes of Brons. Voor het plaatsen van deze omvangrijke machines moest ruimte worden gemaakt die er eigenlijk niet was. Om de schroef voldoende rendement te geven was ook een andere vorm van het onderwaterschip noodzakelijk. De rompvorm van een zeilende vrachtvaarder voldeed niet meer en zo werd een nieuw ontwerp ontwikkeld. In een geveegd achterschip werd een fraai betimmerde roef gecreëerd waarin een zekere mate van comfort ontstond die schippers uit die tijd niet gewoon waren. Samen met een ketting aangedreven stuurwerk met een overdekt stuurwiel gaf dit allemaal zo’n verbetering van de arbeidsomstandigheden, dat het nieuwe scheepstype al snel de naam “Luxemotor” verkreeg.

Een Luxemotor is een afgeleide van de beurtvaarder, een scheepje dat op vaste tijden en vaste routes zijn transporten deed. Het verschil is dat een Luxemotor in het lijnenspel een duidelijke zeeg heeft naast een boeg met hoog boeisel.

De hedendaagse Luxe Motor van Euroship Services heeft een rompvorm die als twee druppels water op het originele ontwerp lijkt. En daar is niets aan achterhaald. In de begindagen waren er nog niet zoveel PK’s voorhanden en diende een schip daar zo efficiënt mogelijk mee om te gaan. Een aandrijving van vandaag hoeft daarom wat minder hard te werken dan in een moderne waterverplaatser met een gunstig brandstofverbruik tot gevolg.

De Luxe Motor 1500 heeft een drietal verschijningsvormen. Met een open achterdek en een stuurhuis met een terugvallende raampartij, een versie met een achterkajuit en een wat compacter stuurhuis die qua silhouet het meest van het origineel wegheeft en de uitvoering die we nader bekijken, de CL met een open kuip en een stuurhuis met rechte ramen. Deze zijn klapbaar te leveren waarmee de doorvaarthoogte drastisch kan worden beperkt.

Onderdeks biedt de accommodatie woongenot voor vier personen in een fraai getimmerd kersenhouten interieur. In het voorschip een eigenaarshut van het formaat balzaal. Midscheeps aan bakboord een keuken die qua afmeting en indeling ook echt als zodanig functioneert. En een volwaardige badkamer met een afgescheiden douche, toilet en wastafel.
Aan stuurboord vinden 5 personen een zitplaats in de dinette. Onder het stuurhuis is een opvallend ruime gastenhut ingericht met twee vaste slaapplaatsen, meer dan voldoende bergruimte en een leefbaar vloeroppervlak. Het stuurhuis zelf fungeert als salon.
Tijdens de vaart blijft de stuurman zo in contact met de medeopvarenden die daarnaast van een goed uitzicht over het voorbij meanderende landschap kunnen genieten. De stuurstand is centraal en midscheeps, de meest overzichtelijke positie.

Aangedreven wordt deze Luxe Motor door een Iveco NEF 150 met een inhoud van 6,7L en een vermogen van 150PK. Deze zet 28ton waterverplaatsing in beweging. Dat is 5,36 PK/ton. Het schip is daarmee niet overdadig gemotoriseerd en dat is een goede zaak. Diesels zijn werkpaarden en willen graag aan de slag. Wanneer je een zelfontbrander te lui vaart vervuilt deze inwendig met een verkorte levensduur tot gevolg. Met name turbo’s kunnen slecht tegen teveel inactiviteit. De Luxe Motor 1500 haalt met deze configuratie een top van 8,8 mijl en, ook belangrijk, zonder teveel geluid te produceren. 66dB(A) is een keurige waarde op deze snelheid.

De motor is via een groot luik uitstekend toegankelijk voor onderhoud en inspectie. De inbouw is uitermate netjes gedaan en het ontwerp van de boot voorziet hier in genoeg ruimte voor een Kabola CV, generator of andere appendages die het leven aan boord van dit varende woonschip veraangenamen.

Varen met de Luxe Motor is een genoegen. Ondanks de behoorlijke afmetingen van het schip en het flinke gewicht parkeer je de boot met behulp van een boeg- en hekschroef exact daar waar je het hebben wil. De eigenschappen van het interieur waarin een druk bezet mens gegarandeerd tot rust komt sluiten dan ook naadloos aan op de vaareigenschappen die je gerust relaxed mag noemen. Euroship Services bouwt de Luxe Motor is vele varianten. Een maat kleiner is mogelijk maar een aantal stappen groter ook. Tot 25 meter scheepslengte staat bouwrijp op tekening. Maatwerk is mogelijk. Allerlei wensen ten aanzien van de indeling en uitvoering worden door de werf vakkundig doorgevoerd zodat het ook echt jouw schip wordt. Klassiek, prachtig gelijnd in een oerdegelijke kwaliteit.

Specificaties:
Lengte 14.95m
Breedte 4,50m
Doorvaarthoogte 3,10m (met neergeklapt stuurhuis 2,40m)
Diepgang 1,10m
Waterverplaatsing 28 ton
CE categorie C (B mogelijk)
Aantal personen 20
Kooien 4 + 2
Brandstoftank 1500L
Watertank 1500L
Vuilwatertank 800L
Max motorvermogen 200PK
Vanafprijs € 515.000,- met een Iveco 150PK.


Voor meer informatie:
Euroship Services BV
Heerewaardensestraat 24
6624 KK Heerewaarden
Telefoon: (0487) 57 14 98
[email protected]
www.euroshipservices.nl

Facebook Comments "Hedendaagse nostalgie"