Van der Sanden Watersport

Artikel - Van der Sanden Watersport

grand Zar 61 suite
Door Arne Smit
Maximale binnenruimte gecombineerd met uitstekende vaareigenschappen


Wanneer ik aan het begin van de middag kom aanrijden bij De Zandmeren nabij Kerkdriel is het reeds aardig druk op het water. Zelfs op een bewolkte doordeweekse dag weten vele watersporters dit prachtige gebied te vinden. In de verte komt Carlo van Van der Sanden Watersport in Veldhoven gelukkig al aanrijden met de Zar 61 Suite. We geven elkaar een hand en lachend zeg ik tegen hem: “Joh, ik dacht dat we met een RIB zouden gaan varen!” De Zar 61 Suite is weliswaar een RIB, maar wel een heel bijzondere. Het aandeel polyester is namelijk een stuk groter dan bij een ‘gewone’ RIB waarmee een aantal opvallend goede eigenschappen worden verkregen.


Eén blik op de Zar 61 Suite maakt duidelijk dat we hier te maken hebben met een bijzonder ontwerp. Normaal gesproken blinkt een RIB van rond de zes meter niet uit in een overvloed aan binnenruimte, vooral veroorzaakt door de drijvers die veel ruimte innemen en omdat de binnenkant van de boot korter en smaller is dan de totale lengte. De drijvers vormen normaliter een groot gedeelte van de binnenromp van een RIB, maar bij ZAR wordt de gehele binnenkant gevormd door een polyester schaal die van vrijwel voor tot geheel achter doorloopt. Hierdoor wordt de volledige lengte van de boot benut en kunnen de drijvers anders van vorm zijn waardoor ook in de breedte meer ruimte over blijft. Dankzij het slimme ontwerp biedt een ZAR zo’n 15% meer binnenruimte dan andere RIB’s.

Niet alleen het ontwerp van de binnenzijde is bijzonder, ook de romp verdient een bijzondere vermelding. De romp loopt ten eerste helemaal tot aan de voorzijde door waardoor golven over een grotere lengte worden opgevangen en daarnaast is de romp van de ZAR met recht extreem diep V te noemen en zijn aan weerszijden van de diepe V tunnelvormige structuren met een kleine V aangebracht die het water reflecteren waardoor het water wordt gedwongen in een golfbeweging terug te slaan op het wateroppervlak.
Deze beweging zorgt voor een schokbrekereffect waardoor de ZAR opvallend soepel en stabiel door hoge deining heen klieft. Het bijzondere ontwerp van de romp bezorgt deze ZAR overigens een CE B certificering. CE B staat voor kustwateren met golven tot 4 meter hoogte en windkracht 8. Een veilig idee wanneer er een storm op komst is.

Uniek aan de ZAR 61 is de mogelijkheid om vrijwel het gehele interieur om te toveren tot twee zonnebedden, een voor de stuurstand en één achter de stuurstand, waarbij ieder zonnebed met gemak plaats biedt aan twee tot drie personen. De door ons gevaren ZAR 61 Suite heeft als extra een U-zit met borreltafel achterin. Er is ook nog een PLUS versie beschikbaar die tevens een toiletcabine met gootsteentje in de stuurconsole heeft. De ZAR 61 Suite heeft niet alleen veel ruimte om te zonnen; in normale positie bieden de verschillende banken ook veel zitruimte, in totaal 10 tot 11 plaatsen! Achterin is de eerder genoemde U-zit te vinden die plaats biedt aan vier tot vijf personen. Deze U-zit heeft als handigheid dat er een dubbele leuning is waardoor de bank zowel in actieve als relaxte houding te gebruiken is. De extra leuningdelen doen tevens dienst als vergroting voor het zonnebed. Verder kunnen er twee personen plaatsnemen achter de stuurstand; zowel in zittende als in staande houding. Aan de voorzijde van de stuurstand is een bijzonder comfortabel bankje met kussens die doen denken aan het comfort van een luxe autostoel. Tot slot is er de ruime boeg die in tegenstelling tot andere RIB’s niet in een smalle punt uitloopt maar tot voorin de boot rond en breed is. Op de bank in de boeg kunnen twee personen plaatsnemen, eronder is een enorme bergruimte; evenals in de stuurconsole en onder de achterbank.

De ZAR schepen worden gebouwd door het Italiaanse Formenti. Formenti bouwt al sinds 1979 hoogwaardige opblaasboten met een polyester bodem (tegenwoordig vaak RIB genoemd). Formenti is een buitengewoon kritische fabrikant die hoge eisen stelt aan de kwaliteit en de afwerking. Alle rompen worden met de hand gerold en afgewerkt in plaats van gespoten. Hierdoor is de uiteindelijke dikte van de romp veel beter in de hand te houden en komen er geen sterkteverschillen binnen hetzelfde vlak voor. Uiteraard wordt voor de drijvers alleen gebruik gemaakt van Hypalon doek dat veel duurzamer, sterker en beter bestand tegen weersinvloeden is dan bijvoorbeeld PVC. Om de bijzondere kwaliteiten van deze RIB zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen, heeft Carlo van der Sanden gekozen voor een 150 pk buitenboordmotor van Honda.

De sterke, maar tegelijk in het gehele toerenbereik heerlijk stille Honda is een uitstekende keuze die goed past bij het sportieve, maar tevens relaxte en comfortabele karakter van de ZAR 61.
De keuze in motoren bij Van der Sanden is overigens vrij uniek in de Nederlandse watersport: waar de meeste watersportbedrijven één of twee buitenboordmotormerken vertegenwoordigen, neemt Van der Sanden een aparte positie in en kiest ervoor de keuze te geven uit alle grote buitenboordmotormerken, hierdoor kan iedere klant worden voorzien van de meest geschikte motor.

Technische gegevens
• Totale lengte 6,07 meter
• Totale breedte 2,54 meter
• Bruikbare binnenlengte 6,00 meter
• Bruikbare binnenbreedte 1,99 meter
• Breedte tussen de drijvers 1,49 meter
• Diameter van de drijvers 0,53 meter
• Aantal luchtkamers 6
• Maximaal aantal passagiers 12
• Netto (droog) gewicht incl. accessoires 750kg
• Maximaal toegestaan motorvermogen 180 pk
• CE gecertificeerd B
• Vanafprijs € 38.707 (zonder motor)
• Honda 150 € 16.699

Optionele uitrusting
RVS navigatiebeugel (2350 euro)
Elektrisch schakelpaneel (384 euro)
Zonnedek voor (477 euro)
Rafel (462 euro)

Informatie
Van der Sanden Watersport
De Run 4449
5503 LS Veldhoven
040 253 9063
www.sandenwatersport.nl
[email protected]





Facebook Comments "Van der Sanden Watersport"