Concordia Yachts

Artikel - Concordia Yachts

grand Vaarimpressie Concordia 33 OC
Slim ruimtewonder

‘Zware onweersbuien vanuit het zuiden’ meldt het weerbericht wanneer ik op weg ga naar Concordia Yachts in Lemmer. In de buurt van Rotterdam is hier nog niet zo veel van te merken: hopelijk ligt Lemmer noordelijk genoeg om in ieder geval een mooie vaarimpressie te kunnen maken. Met stralend weer arriveer ik bij de jachthaven van Woudsend, in de verte zie ik het schip al liggen. Bepakt met cameratassen ga ik op weg, onderweg zie ik twee heren op een bankje die ik netjes begroet en passeer. Wanneer zij achter me aankomen, blijkt al snel dat het om Jan Visscher, oprichter van Concordia Yachts, en de eigenaar van het testschip gaat. Deze eerste kennismaking met Visscher blijkt later kenmerkend voor zijn bedrijfsvoering waarin hij liever wat op de achtergrond blijft en zonder op te vallen degelijke betrouwbare schepen bouwt die zo gebruiksvriendelijk mogelijk worden uitgerust.


Jan Visscher van Concordia Yachts is in 2003 gestart met de bouw van stalen en aluminium casco’s, in het begin vooral voor beroepsmatige afnemers. Een goede prijs, gecombineerd met een uitstekende afwerking, maakten dat de casco’s ook in de jachtwereld opvielen en gewaardeerd werden. Om aan deze vraag te kunnen voldoen, heeft Visscher in 2006 het eerste Concordia jacht gebouwd.

Op het moment van schrijven, slechts tien jaar na de start, bestaat de Concordia lijn uit meer dan 25 modellen en zijn reeds 80 jachten afgeleverd aan eigenaren door heel Europa. Een sterke troef van Concordia is de combinatie tussen standaard jachten die voor bijzonder aantrekkelijke prijzen worden aangeboden en de mogelijkheid tot maatwerk waarbij de toekomstig eigenaar desnoods geheel naar eigen wens een jacht kan laten ontwerpen en bouwen. Dankzij deze grote flexibiliteit en het inspelen op wensen van de klant lanceert Concordia minimaal één nieuw model per jaar; een indrukwekkende prestatie. Behoudens het verfwerk worden alle werkzaamheden in eigen beheer uitgevoerd. Dit resulteert in korte lijnen die garant staan voor snel inspelen op wensen en tevens is altijd duidelijk wie de verantwoordelijkheid heeft voor het eindproduct: de Concordia werf zelf en niet een moeilijk ter verantwoording te roepen onderaannemer.

Onderwerp van deze impressie is de Concordia 33 OC. Het ontwerp is een goed gelukte mix tussen modern en klassiek. De lijnen zijn behoudend, maar dankzij zijn loodrecht uit het water rijzende stompe boeg, en het dubbele boeiboord dat vanaf midscheeps subtiel naar voren afloopt, is de 33 OC een in het oog springende, maar ook tijdloze verschijning. Op papier is het schip tien meter lang, maar wanneer je aan boord bent, lijkt het schip een stuk groter. Een deel van ‘het geheim’ van deze optische grootte is de flinke breedte van 3,60 meter en de stahoogte die in ieder vertrek ruim voldoende is, ook voor uw 1,90 meter lange testredacteur. De boot toont echter vooral groter door de slimme en simpele, maar zeer bruikbare indeling waarin alles aanwezig is wat u nodig hebt, zonder overbodige zaken.

We stappen aan boord via het geïntegreerde zwemplatform dat via een deurtje in het midden van de spiegel toegang geeft tot de open kuip. Dankzij de breedte van het schip is de kuip lekker ruim: hier kun je met vier tot zes personen comfortabel genieten van lange zwoele zomeravonden. Naast de dubbele zitjes aan weerszijden van het spiegeldeurtje is er voldoende ruimte voor twee tot vier losse stoelen en een tafel. Twee trapjes aan weerszijden in de kuip voeren ons via brede en uitstekend begaanbare gangboorden naar het voordek dat tot onze vreugde ruim genoeg is om twee lekkere stoelen te kunnen plaatsen; bijvoorbeeld wanneer iemand eens geen zin heeft om in de kuip te blijven zitten.

Na alle verrassingen buiten vragen we ons af wat het interieur zoal te bieden heeft. Ook daar zal niemand teleurgesteld raken. In overleg met de eigenaar is gekozen voor één ruime slaapkamer in de boeg en een bijzonder ruime badkamer met toilet aan bakboord voor de stuurstand. Aan stuurboord tegenover de badkamer is een opvallend ruim uitgevallen open keuken die slechts een paar treetjes lager in de boot ligt dan de kajuit met stuurstand en dinette. De eigenaar van het schip legt uit dat hij liever 90% van de tijd alle ruimte aan boord wil hebben dan voor die enkele keer dat er mensen blijven slapen een extra slaapkamer te laten inbouwen die het grootste gedeelte van de tijd niet wordt gebruikt. Als er gasten blijven slapen, kunnen ze altijd in de ruime kuip of in de tot slaapbank om te bouwen dinette een plaatsje vinden.

Standaard voert Visscher het tien ton zware schip uit met een viercilinder 80 pk motor die centraal onder de kajuit is geplaatst. De motor is afkomstig van Craftsman Marine en gebaseerd op een 2,6 liter viercilinder Hyundai dieselmotor. In overleg met Visscher zijn uiteraard alle denkbare opties wat betreft motorisering bespreekbaar. Dankzij zijn afmetingen is het schip uitstekend bestuurbaar, nog geholpen door de standaard boegschroef en optioneel aangebrachte hekschroef.

Technische gegevens
Lengte: 10,00 meter
Breedte: 3,60 meter
Diepgang: 1,00 meter
Doorvaarthoogte: 2,40 meter
Gewicht: 10.000 kg
Motor: 80 pk viercilinder Craftsman
Vanafprijs: 179.000 euro inclusief btw

Concordia 33 OC uitrusting
Boegschroef, 1600 W omvormer, boiler, dieseltank 400 liter, watertank 170 liter, vuilwatertank 170 liter, hekschroef optioneel, stuwdruklager, roerstandgever, koelkast 85 liter, kookplaat, Webasto heteluchtverwarming, 3x ruitenwisser, mast, handbediend toilet, indeling naar keuze.

Informatie
Concordia Yachts
Hooilanden 4
8531 XN Lemmer
Tel.: 06-54354870
[email protected]
www.concordiayachts.nl






Facebook Comments "Concordia Yachts"