XO Boats

Artikel - XO Boats

grand Snelvaren op diesel of benzine
Maak de juiste keuze

Van oudsher worden sportboten uitgerust met een inboard benzinemotor. Die zijn nog steeds volop verkrijgbaar maar daar is wel een kentering in te zien. De meeste merken bieden naast een uitvoering met een inboard ook de mogelijkheid een buitenboord te kiezen. Outboards lijken meer te profiteren van de ontwikkelingen in de auto-industrie wat het brandstofverbruik, vermogen/gewicht verhouding en duurzaamheid ten goede komt. Iets waar de laatste generatie diesels ook sterk in zijn. Welke de beste keuze is laten we zien in een rechtstreeks vergelijk tussen twee identieke boten die met een verschillende aandrijving toch geheel anders zijn.

XO Boats
De Finse werf XO produceert sinds enkele jaren een lijn snelle motorboten waarbij optimale vaareigenschappen voorop staan. Een aansprekend design, comfort en een onberispelijke Scandinavische bouwkwaliteit zijn andere punten waar deze boten in uitblinken. De basis is een aluminium romp met een uitgekiend web van spanten en stringers. De lay-out aan dek is uit polyester gemaakt. Hierdoor mis je het industriële karakter van een volledig aluminium boot en krijg je daar met de ronde vormen van polyester een veel comfortabeler interieur voor terug.

XO Boats Nederland heeft in Amsterdam een viertal demoboten in het water liggen om zoveel mogelijk mijlen mee te maken. De XO 270 RS, een 27ft snelle motorboot met een lijnenspel om van te smullen, is met een inboard diesel of outboard benzine verkrijgbaar en in deze twee uitvoeringen als demoboot beschikbaar. Stoer, eigenwijs en uiterst praktisch. Met een gesloten stuurhuis vaar je in ieder slechtweertype. Zodra de zon schijnt kunnen twee flinke schuifluiken in het dak open evenals de schuifpui aan de achterzijde. Hierdoor, en met een onbelemmerd uitzicht rondom, is van een opgesloten gevoel nooit sprake. De 270 heeft onder het voordek slaapaccommodatie voor twee personen en een volwaardige natte cel in de console waar de meevaarder achter zit. Een dinette en pantry maken het verder tot een boot waar je ook een meerdaagse tocht mee kunt maken.

Beide hebben 300PK tot hun beschikking. De in antraciet carbon gewrapte versie haalt dat uit een Volvo Penta D4-300 diesel, de witte boot, eveneens met wrap, heeft daar een Mercury Verado 300 voor aan de spiegel hangen. Optisch natuurlijk een heel verschil. Onzichtbaar ingebouwd onder het achterdek of prominent in beeld. Een strak en vlak achterdek biedt meer mogelijkheden voor bijvoorbeeld een zonnebed en het staat de boot goed. Maar daarmee is een outboard niet lelijk. De meeste fabrikanten investeren ook in design. Wanneer je “iets” met motoren hebt, is zo’n imposante machine in een goed vormgegeven verpakking eerder leuk om naar te kijken dan storend.

Voor de indeling van de boot is er echter nog een gevolg. Een diesel van 300PK vraagt, hoe compact Volvo het ook heeft kunnen maken, toch een behoorlijke machinekamer. Op deze XO is die ruimte gecreëerd door een achterdek toe te passen in plaats van een ondiepe kuip met banken en daaronder nog extra bergruimte. Een voordeel van een motor buiten de boot hoewel er voor een boiler, generator of kachel nog steeds een technische ruimte nodig is.

Vaareigenschappen
Ruim 300kg aan de spiegel of bijna 700kg binnenboord maakt een verschil van 400, gewicht wat door een outboard niet in beweging gezet hoeft te worden. Maar de diesel wint het weer zodra het op de gewichtsverdeling aankomt. Meer in de boot met een lager zwaartepunt zorgt dit voor een comfortabeler vaargedrag in golfslag. Op die manier geldt het extra diesel gewicht ook als ballast.

Zodra je in de geveerde stuurstoel plaatsneemt, start en de gashendel een zet geeft gaan beide boten er als een speer vandoor. Toch pakt de outboard sneller op. In een dragrace is de benzinemotor in het voordeel. Op lage snelheden laat de buitenboord zich bovendien veel makkelijker doseren. Een sluis inkruipen kan heel beheerst. De Volvo moet daarvoor wat eerder in neutraal, de aanvangssnelheid is op deze lichte boot met zoveel vermogen aan de hoge kant. Toch blijf je met eventueel de boegschroef erbij altijd de baas.

Het geluid wat de motoren maken is ook een verschil. De diesel laat altijd wel horen dat ze er is maar zonder een gesprek te overstemmen of anderszins te storen. De soundengineers van Volvo hebben het blok bovendien een mooi geluid meegegeven. Een sonore brom die je erop doet vertrouwen dat het pas ophoudt wanneer je het contact uitzet.

De Mercury hoor je eigenlijk niet. Stationair staan 6 cilinders muisstil aan de brandstof te nippen, ook voluit laat de motor zich nauwelijks uit. In het stuurhuis met gesloten pui geeft een decibelmeter het niveau van een fluisterend gesprek weer. Op hogere snelheden nemen wind en golven de overhand in geluidsproductie.

Het brandstofverbruik in liters per uur laat een verschil zien wat je doet afvragen waarom niet iedereen met een zelfontbrander vaart. De benzinemotor verbruikt ongeveer twee maal zoveel als de diesel met hetzelfde vermogen. Er is echter ook een verschil in aankoopprijs. De diesel is € 12.000,- duurder en dat moet je aan de pomp terug zien te verdienen. Een uur volgas varen kost met de Mercury ongeveer € 150,- Doe je datzelfde met de Volvo dan gaat er voor € 60.- brandstof in. Met 135 uur op topsnelheid zal je het dan terugverdiend hebben.
Een gemiddelde watersporter heeft daar zomaar 15 jaar voor nodig of nog langer als er nauwelijks op topsnelheid gevaren wordt. Wanneer je de toegestane snelheid aanhoudt, vaak niet meer dan 9km, blijft er van het brandstofverbruik maar een fractie over. Het equivalent van 1 uur volgas varen is ca. 20 uur slenteren op sloepsnelheid.

De verkrijgbaarheid van brandstof is ook een punt van aandacht. Er zijn in Nederland zo’n 450 tank of bunkerstations. Ruwweg de helft daarvan verkoop echter geen benzine. Daarbij is de actieradius van een benzineboot al snel korter dan van een diesel. Op de XO 270 met een outboard is de tankinhoud vergroot naar 2x225l. De andere boot kan 315l diesel tanken. Hiermee is de actieradius van de XO met een dieselmotor, ondanks een kleinere brandstoftank, toch 25% groter. Tank je beide boten helemaal af, dan sleurt de benzineversie 150kg meer brandstof mee wat het verschil in gewicht weer beperkt.

Zo is er in dit vergelijk geen winnaar aan te wijzen. Beide boten hebben hun eigen accenten die een bijbehorende groep watersporters zal aanspreken. Voor een oversteek naar Engeland ben je beter af met een diesel, dat wil echter niet zeggen dat een outboard dat niet kan. Met een buitenboord beleef je tussen de gele boeien weer meer plezier maar ook hiervoor geldt dat je met de dieselversie eveneens de armen van een wakeboarder uit de kom trekt bij een beetje bruusk gasgeven. Economisch bezien geldt een rekensom met het aantal vaaruren en de aard daarvan als basis. Optisch is het een kwestie van smaak, voor beide XO 270”s geldt namelijk dat het de best varende motorboten van dit moment zijn.

Specificaties:
Lengte 8,60 m
Breedte 2,59 m
Deadrise 24°
Gewicht incl. motor ca. 3000kg
Motor max 370PK inboard / 2x250PK outboard
Brandstof 315 L / 2x225 L
Max 10 pers
CE – C
Prijs vanaf € 98.400,- excl motor.

Volvo Penta D4-300:
Common rail dieselinjectie met turbo.
Vermogen 300PK
Max toerental 3500 rpm
Cilinderinhoud 3,7L
Aantal cilinders 4
Boring x slag 103/110
Compressie ratio 17.5:1
Gewicht 663kg

Mercury Verado 300
Vermogen: 300
Motortype: 6-cilinder lijnmotor
Cilinderinhoud: 2.6L
Toerental bij volgas: 5800-6400
Luchttoevoer: Aangejaagd met laadluchtkoeling en elektronische regeling van de turbodruk
Brandstoftoevoersysteem: Sequentiële multipoort elektronische brandstofinjectie (EFI)
SmartCraft-motorbewakingssysteem
Elektro-hydraulische stuurbekrachtiging
Gewicht: 288 kg

Voor meer informatie of het boeken van een proefvaart:
XO Boats Nederland
Toetsenbordweg 37
1033 MZ Amsterdam Noord
020 760 62 78
[email protected]
www.xoboats.nl





Facebook Comments "XO Boats"




                         My IP