De Lyre Bird

Artikel - De Lyre Bird

grand De Lyre Bird
Varend woonschip voor de Franse kanalen

In het Gelderse Brakel staat een bijzonder schip op stapel. Next Vision Yachts bouwt hier een 24m varend woonschip wat ondanks de lengtemaat toch geschikt is voor de krapte van de Franse kanalen. Het casco is bijna gereed, waar nu nog een leeg ruim prijkt, zal binnen 8 maanden een luxe interieur en techniek verrijzen om de combinatie varen en wonen mogelijk te maken.


De ontwerper achter Next Vision Yachts en tevens geestelijk vader van de Lyrebird is Pascal Lagrou. Een aimabele Gentenaar die zijn sporen in de professionele scheepsbouw ruimschoots verdiend heeft. In eigen land maar ook op werven in Polen en Roemenie heeft Pascal veel moois bereikt. Die kennis en ervaring komt samen in de Lyrebird.

In de basis is het schip een Luxe Motor, een ontwerp uit het prille begin van de gemotoriseerde binnenvaart. Voornamelijk voorzien van gloeikopmotoren met één cilinder van klinkende merknamen als Kromhout, Industrie, Bolnes of Brons. De omvang van deze motoren was echter zo groot dat het niet zomaar in een zeilende vrachtvaarder geplaatst kon worden en ook voldeed de rompvorm daarvan niet meer. Hieruit is het scheepstype voortgekomen. Slank, niet te diepstekend en met een goed uitgewerkte hydrodynamica om met het beperkte beschikbare vermogen in die tijd, toch een acceptabele snelheid te halen.

De interpretatie die Pascal Lagrou aan dit klassieke ontwerp heeft gegeven is op een aantal punten opvallend. Allereerst de waterverplaatsing. Maar liefst 107 ton gaat de Lyrebird vaarklaar met volle tanks in de weegschaal brengen. Vracht wordt er met dit luxeschip niet vervoerd waardoor er ballast nodig is om de vaareigenschappen tot hun recht te laten komen. Dat worden in de Lyrebird geen losliggende stenen of loodbroodjes maar een overgedimensioneerde bodemplaat van een duizelingwekkende 70mm dik. Als ballast bevindt dit gewicht zich op het allerdiepst haalbare punt, gunstig voor de stabiliteit. Een ander groot goed is dat ergens tegenaan varen niet of nauwelijks schade op zal leveren. De eerste knik is uit 10mm staal opgebouwd, het vrijboord uit 6- en de opbouw uit 5mm.

Het schip mag dan zwaar wegen, een slanke verschijning is ze wel degelijk. De breedte van 4,85m is gerelateerd aan de lengte bescheiden. Dat heeft alles te maken met de wens om door Europa te kunnen toeren. Een grotere breedte vormt op sommige vaarwegen een probleem. Hoewel het natuurlijk binnenruimte kost, levert het wel een mooi lijnenspel op. Daarnaast is er minder weerstand in het water waardoor er volstaan kan worden met minder motorvermogen. In de berekeningen van Next Vision Yachts is op dit schip een 150PK Iveco voldoende en die zal dan ook onder een luik in het achterdek geplaatst gaan worden.

De Lyrebird wordt door Mansvelder Metaaltechniek gelast. En dat kunnen ze zeer goed. Zelden hebben we dergelijk strak laswerk gezien. Een blik langs het vrijboord laat kaarsrechte lijnen zien. Ook de ronde banken in de kuip en op het voordek zijn zonder verfsysteem al indrukwekkend mooi gemaakt.

Het interieur wordt in pre-fab delen in Polen gemaakt. Zodra de tijd er rijp voor is komt de vervaardiger van deze delen ze zelf monteren. Het gaat bestaan uit een luxe geheel met 3 badkamers waarvan er één is voorzien van een heus ligbad. Een 90btu airconditioning, vloerverwarming en vooral veel ruimte maken er een comfortabel geheel van.

Het stuurhuis gaat de gehele breedte van het schip beslaan. Met de gematigde breedte is de extra binnenruimte die hiermee ontstaat welkom. De kuip bereik je dan door het stuurhuis heen. Ook de afwerking kent een bijzonderheid. De ramen gaan uit houten kozijnen bestaan die in het staalwerk gelijmd worden. Met een ronde bovenzijde zal dit het klassieke karakter van de boot in aanbouw danig versterken. Uiteraard komt daar isolatieglas in. De romp en opbouw worden geïsoleerd met een 8cm dikke minerale isolatie in marine grade. Van gespoten isolatiemateriaal is Pascal geen fan omdat de styreen uitstoot hiervan voor een ongezond klimaat aan boord zorgt.

Met een 3000L dieseltank onder de vloer van de salon en een zuinige hoofdmotor heeft de Lyrebird een flinke actieradius. 8000L drinkwater en 1500L grijswater doen daar een schep bovenop. Verder is voorzien in een tweetal spudpalen om tot een diepte van 3m de boot met een druk op de knop aan de grond te nagelen. Ankergerij is er natuurlijk ook, hiervoor word nog een keurige pocket gemaakt. Met een boeg- en hekschroef is manoeuvreren eenvoudig gemaakt.

Een veelbelovend project waar de opdrachtgever veel vaarplezier mee zal gaan beleven. De basis is indrukwekkend en hoewel het laswerk nog niet klaar is, het verfsysteem nog moet worden aangebracht naast het interieur en de techniek, laat de Lyrebird nu al wonderschone lijnen zien.

Voor meer informatie:
Next Vision Yachts
Pascal Lagrou +32 496319302
[email protected]





Facebook Comments "De Lyre Bird"