Euroships Service BV

Artikel - Euroships Service BV

grand Euroship Meander 1700
Professioneel maatwerk voor de pleziervaart

De Gelderse werf Euroship Services in Heerenwaarde heeft een belangrijke rol gespeeld in de introductie van klassieke beroepsschepen voor de pleziervaart. Voor liefhebbers van traditioneel een welkom alternatief voor het restaureren van een oude boot. In plaats van een constant gevecht tegen de tand des tijds biedt een nieuw gebouwd schip met dezelfde uitstraling heel wat meer
vaar- en woongenot. Euroship bouwt tot 35 meter prachtig gelijnde klassiekers als de luxe motor, tjalken, kotters, sloepen tot aan de welbekende Lelievlet waar de scouting in Nederland meer rondvaart. Eén van de laatste ontwerpen en tewaterlating is de Meander 1700. Een gemoderniseerde versie van de beurtvaarder van weleer.


Euroship is een familiebedrijf welke kan bogen op zo’n 40 jaar ervaring in het ontwerpen en bouwen van allerhande schepen voor de beroepsvaart. Zowel offshore als binnenvaart. Het toepasbaar maken van de kwaliteit die bij dit soort schepen hoort, voor de pleziervaart is een schot in de roos gebleken. Honderden boten varen er inmiddels rond met een ontwerp van Euroship als signatuur.
In de begintijd van deze opzet werden er vooral snijpakketten gemaakt voor werven en particulieren die het zelf wilden bouwen. De markt veranderd en de toelevering van pakketten is daarmee naar de achtergrond geschoven. Vandaag bouwt Euroship dan ook voornamelijk complete schepen waarvoor ze alle benodigde disciplines in huis heeft. Een technisch vaarklaar casco, glasdicht en geschilderd behoort echter nog steeds tot de mogelijkheden, zowel voor timmerbedrijven als particulieren die zelf het interieur willen inbouwen.

Zodra een bouwtekening gereed is wordt een computergestuurde snijmachine aan het werk gezet om al het staalwerk de juiste vorm te geven. Hier wordt vervolgens een spanningsvrij, strak gelast casco van gemaakt waar nauwelijks plamuur voor nodig is om het verfsysteem tot z’n recht te laten komen. Een coating waar je geen omkijken naar hebt wordt in een naastgelegen schilderloods aangebracht. Hiermee is het casco gereed om het interieur en de techniek in aan te brengen en volgt uiteindelijk de tewaterlating. Van staalplaat tot varende schoonheid duurt voor
een schip van rond de 20 meter ongeveer een jaar, afhankelijk van de wensen van de nieuwe eigenaar want maatwerk is een andere unieke eigenschap van deze werf.

De Meander 1700 is een exponent van deze nieuwe opzet. Een eigen ontwerp waar de opdrachtgever zijn ideeën ten aanzien van het interieur, de techniek en de opbouw op heeft losgelaten. Het resultaat is een uitgesproken stoer schip in een aangename mix van klassieke lijnen en hedendaagse styling. De romp heeft een matige zeeg die versterkt wordt door het boeisel midscheeps te verlagen. Een mooie en praktische oplossing om aan boord gaan te vergemakkelijken en het houdt het uitzicht door de ramen van de salon vrij. De pet op het dak van het stuurhuis, de koekoek in het salondak, ramen met een ronde bovenzijde, de patrijspoorten en de overdekte achterkuip maken er een scheepse verschijning van.

Het voordek herbergt een verrassing. Twee zelfs. Met een hydraulische kraan hijs je zo een kleine auto, flinke motorfiets of bijboot op om deze onder een tweetal oversized luiken in een garage te plaatsen. De kraan op het voordek is duidelijk zichtbaar maar detoneert niet. Het draagt juist bij aan de professionele uitstraling van dit varende woonschip. Navigatie instrumenten, een hoorn, antennes en verlichting vinden er een plek die bij nadering van een lage brug met een druk op te knop kan zakken. Daarnaast doet de kraanfundatie tevens dienst als spudpaal, aanmeren met een druk op de knop met een enkele of dubbele palen tot een waterdiepte van 5 meter. De meeste schepen worden door Euroship uitgerust met spudpalen, de makkelijkste manier om een boot van dit formaat op zijn plaats te houden. Vanzelfsprekend ontbreekt ankergerei niet, op diep water doe je niet zoveel met spudpalen.

Het interieur
Een standaard kent Euroship eigenlijk niet. Zolang het in de lengte- en breedte maten van het ontwerp past, kan het. Op deze Meander 1700 is gekozen voor eiken betimmering en een white wash laminaatvloer. Een mooie lichte combinatie terwijl er door de forse ramen geen gebrek aan lichtinval is. Het stuurhuis functioneert als zodanig met een Koninklijke stuurstand. Een flink mahonie stuurwiel achter een dashboard waarop alle techniek samen komt. De stuurpositie is centraal midscheeps en biedt een onbelemmerd uitzicht rondom. Een vorstelijke stuurstoel maakt het comfort compleet voor lange vaartochten.
Het achterste deel van het stuurhuis maakt het de meevaarders gemakkelijk. Vanuit een gerieflijke hoekbank laat je het waterlandschap aan je voorbijglijden. Met het tegenovergelegen buffet waarin een televisie is verzonken, is het vloeroppervlak op wat losse meubels na, leeg. Wanneer er onverhoopt veel mensen aan boord zijn vormt dat geen enkel probleem. Twee schuifdeuren aan de zijkanten en een schuifpui naar de kuip vormen de toegang tot het stuurhuis.

In de salon is voorzien in een U-vormige keuken. Niet te ruim zodat je bij bewegingen van het schip altijd een goede steun of houvast hebt. De linkerzijde doet tevens dienst als bar. De pantry beschikt verder over veel werkruimte en is uiteraard van alle gemakken voorzien. Aan de andere zijde bevindt zich de dinette met een in hoogte verstelbare tafel. Verder naar voren is een volwaardige badkamer met toilet wastafel en een separate douchecabine geplaatst. Ruim, licht en eenvoudig schoon te houden. Naast de badkamer is een indoor doorgang naar de garage. Onder het stuurhuis vind je een reusachtige eigenaarscabine met een vrijstaand tweepersoons bed, een schrijftafel en een tweede badkamer. Het gehele interieur ademt kwaliteit uit. De materiaalkeuze is geslaagd maar de verwerking er van zo mogelijk nog meer. In het vele timmerwerk wat deze boot rijk is hebben we geen enkele imperfectie kunnen ontdekken.

De Meander 1700 weegt leeg 42 ton en wordt voortbewogen door een 200PK John Deere diesel. Wanneer je behoefte hebt aan nodeloos slagroomkloppen of een hogere hekgolf zonder snelheidswinst is dat niet genoeg. In alle andere gevallen is dit vermogen juist ruim voldoende om met een kruissnelheid van zo’n 12 tot 14km rond te toeren. In alle rust. Met een verbruik / tankinhoud combinatie waar je zomaar 5000km ver mee komt. Het tekent de roots van de Meander. In de beroepsvaart bestaat geen pk race. Een verdringer heeft een rompsnelheid en die moet je onder alle omstandigheden zien te halen. Met zo’n 4 pk per ton vaarklaar gewicht zit je zelfs boven de norm die voor een professioneel schip gehanteerd wordt. Euroship services heeft de motor onder een tweedelig luik in de kuipvloer geplaatst in een blinkend strak ingerichte machinekamer. Alle appendages en de motor zijn rondom prima bereikbaar voor onderhoud en inspectie.

De Meander 1700 laat zich kennen als een perfecte metgezel voor lange vaartochten of permanente bewoning. De garage neemt wel flink wat ruimte in maar daar staat tegenover dat je hiermee ook het leven op de wal kleur kunt geven. Je hebt een auto of motorfiets gewoon aan boord staan. De boot ziet er goed uit. Traditioneel maar zonder daar in door te slaan. Het interieur is licht, ruim opgezet en modern vormgegeven. Maar wat de Meander echt bijzonder maakt is de onverwoestbare bouwkwaliteit die garant staat voor zomaar 100 jaar vaarplezier. Net als de beroepsschepen van weleer waarvan er vele nog steeds in de vaart zijn. Het gemak van een nieuwgebouwde klassieker kunnen deze oude schepen echter niet bieden.

Maten en gewichten:
Lengte over alles: 17.50m
Breedte: 4,85m
Diepgang: 1.25m
Doorvaarthoogte: 3.25m
Stahoogte: 2.15m
Motor: John Deere 6068 6 cilinder
met turbolader 200PK
Brandstof: 4000L
Water: 2200L
Vuilwater: 1600L
CE cat: B
Prijs: vanaf € 575.000,-

Voor meer informatie:
Euroship Services BV
Heerewaardensestraat 24
6624 KK Heerewaarden
Telefoon: (0487) 57 14 98

[email protected]
www.euroshipservices.nl

Facebook Comments "Euroships Service BV"