Reparatiekosten versus yachtexpertisekosten

Artikel - Reparatiekosten versus yachtexpertisekosten

Reparatiekosten versus yachtexpertisekosten
Liever de kat in de zak kopen?


De ervaring leert, dat 95% van de yachtexpertisekosten zich terugbetalen om in bijna alle gevallen de reparatiekosten van de gevonden defecten van een gekeurde boot (wezenlijk) hoger zijn dan de yachtexpertisekosten.

Vaak vragen klanten mij of het nodig is om een yachtexpertise te laten uitvoeren. Er zijn natuurlijk meerdere aspecten die hierbij meetellen. Als u er zeker van wilt zijn dat de boot die u op het oog heeft in goede toestand verkeert, dan is het raadzaam. De boot wordt dan op structuur, technische uitrusting en eventuele (oude) schades onderzocht. Dit beschermt u tegen verrassingen. Het gaat hierbij voornamelijk om gebreken die nader onderzocht of besproken dienen te worden. Een yachtexpertise van een onafhankelijk expert is ook een beschrijving van de verdere conditie van het schip, zodat men weet waar men met het schip aan toe is. Een goede expert zal diverse tips geven i.v.m. het dagelijks gebruik van de boot. Het ankergerei kan bijvoorbeeld achterhaald zijn, maar geen gebrek zijn in de keuring. Een nadere toelichting is dan wel op zijn plaats.

In de praktijk wordt bovenstaand keer op keer door mij of mijn collega’s bevestigd. Hiervan zal ik u enige voorbeelden geven. Onderstaand 6 door mij na elkaar uitgevoerde keuringen.

Ronautic 330, bouwjaar 2002. Na de koop zou de nieuwe eigenaar een lijst met reparaties en apparatuurupdates hebben gehad, o.a.; Teak dek vervangen, geen navigatielichten op de romp, defecte stuurautomaat, verwarming en elektrische bilgepomp. Lekkage bij de stuurkolom, versleten valblokken, lekkage bij het log, lekkage van een brandstofslang, te veel speling op de stuurwielverbinding, scheur in het rolreefsysteem, knik in een want. Afgezien van alle ergernissen kwamen de reparatiekosten op ca. 8000,-. De yachtexpertisekosten kwamen op € 690,- en de klant liep verder geen grote risico’s meer.

Privateer, bouwjaar 1997. Deze koop ging niet door, de droomboot was een nachtmerrie geworden. De volgende gebreken, die voor een groot gedeelte bij de eigenaar bekend waren: Defecte Marifoon, GPS, Log en roerstandaanwijzer, slechte Accu, defecte driewegafsluiter zwartwatersysteem. Tevens moest het elektrisch systeem gedeeltelijk worden vernieuwd. Verwachte reparatiekosten ca. € 5.000,-

Dehler Optima 98AK uit 1978. Defekten: Saildrive, Elektrisch systeem, stuurcylinderbevestiging, diverse slechte Polyestergedeeltes, toilet, bilgepomp en verwarming. De verstaging en kielbevestiging waren aan vernieuwing toe. De motor werd te heet, defect laadsysteem van de motor, roer in een matige conditie. Op een vraagprijs van € 22.000,- circa € 10.000,- reparatiekosten. De keuringskosten waren in verhouding hiermee marginaal, € 720,-

Maxum 2700 SCR, bouwjaar 2000. Helaas waren er bij deze snelle motorboot ook een rijtje defecten. Onder andere; een defecte Z drive, een defect hydraulisch systeem, een lekkage die in de keuken uitkwam, een afwijking in het schakelen en gasgeven. Tevens waren er nog een aantal kleinere problemen zoals een verkeerd gemonteerde motorruimteventilatieslang, het navigatielicht, de plotter, het toilet en een loszittende accubevestiging. De reparatiekosten kwamen op ca. € 2200,-. De verkoper zorgde na de keuring voor reparatie van een en ander.

Barkas 1000, bouwjaar 1998. Hier kon de koper na de yachtexpertise zonder problemen het schip kopen. De kleine defecten aan het hek- en ankerlicht, en een probleempje met de laaddraad vanaf de dynamo is afgekocht voor € 75,-.

Cornish Crabber, bouwjaar 1975. Voor de leek niet te vinden serieuze problemen in het elektrisch systeem, de keerkoppeling, de uitlaatslang, de scheepsschroef en de schroefas. Het grootzeil en de buiskap vertoonden ook gebreken. Tevens kon ik met behulp van de geschikte meetapparatuur osmose in de kielomgeving vaststellen. De onderzijde van de mast vertoonde rottend hout. Tezamen met wat andere kleine schoonheidsfoutjes waren de reparatiekosten circa € 4.000,-. De koper heeft de Crabber ondanks een aanzienlijke korting op de koopprijs toch niet gekocht, vanwege de niet gemelde, maar voor het grootste gedeelte wel bekende gebreken bij de verkoper. De keuringskosten van € 720,- heeft de koper met genoegen betaald.

Deze praktijkvoorbeelden zijn helaas geen zeldzaamheid, maar geven de werkelijkheid weer. Ook blijkt, dat het ook belangrijk is voor een verkoper dat deze bekende gebreken van tevoren meldt, om afhaken van de koper te voorkomen. De verkoper heeft een meldingsplicht, de koper een onderzoeksplicht. De uiteindelijke beslissing om wel of niet een yachtexpertise te laten uitvoeren moet natuurlijk iedere koper voor zichzelf nemen. De kosten van de yachtexpertise betalen zich echter bijna altijd terug.

Volledig gespecialiseerd in aankoop-, conditie expertises en taxaties van pleziervaartuigen. Voor schade-expertise en bouwbegeleiding verwijs ik u gaarne naar collega’s. Ter voorkoming van belangenverstrengeling worden geen andere werkzaamheden in de pleziervaartuigenbranche uitgevoerd.

Tel 0297 262416
Mob 06288 06286
HISWA Qualified Yacht Surveyor® HQYS
Verenigd Register van Taxateurs VRT
Nederlandse Vereniging van Experts op Pleziervaartuigengebied NVEP
Marine Surveyor - National Association of Marine Surveyors® NAMS USA
Certified Marine Surveyor -International Institute of Marine Surveying IIMS GB
EMCI Registered Surveyor®
Anerkennter Gutachter Verband der Sportboot- und Schiffbau- Sachverständigen VBS


www.yachtexpertise.nl [email protected]

Facebook Comments "Reparatiekosten versus yachtexpertisekosten "