an allround rallykanon tot luxe tender

Artikel - an allround rallykanon tot luxe tender

Roughneck Marine | Van allround rallykanon tot luxe tender


Roughneck Marine is een Nederlandse producent van RIB’s in het topsegment. Bijna 10 jaar geleden opgericht door fanatieke watersportliefhebbers. Dat heeft een duidelijke weerslag op de boten die er gemaakt worden. Supersportieve RIB’s die vele prijzen in de wacht slepen en geliefd zijn bij professionals als reddingdiensten, politie of in de off-shore. Toch kunnen gezinnen met kinderen ook terecht, met een flexibele productie is zelfs een cabinversie met slaapgelegenheid en een toilet mogelijk. Wat bij alle Roughnecks echter gelijk blijft zijn formidabele vaareigenschappen waar je in ieder weertype en vaargebied volledig op kunt vertrouwen.

Het hoofdkantoor van Roughneck is gevestigd in Wieringerwerf. Ook de productielocaties vind je in dit Noord-Hollandse dorp. De RIB’s worden geheel in eigen beheer gebouwd. De polyester romp wordt volgens de hand-lay-up methode opgebouwd uit zware en dichtgeweven glasmatten volgens een uitgekiend lamineerschema. Door gebruik te maken van alleen de beste materialen zoals vinylester en een premium gelcoat ontstaat een laminaat waarin ook op de lange termijn geen vochtproblemen of cracks kunnen optreden.

De romp is voorzien van een overbemeten centrale stringer vanaf de spiegel naar de boeg. Niet voorzien van hout als kernmateriaal maar dik opgebouwd voor voldoende stijfheid. Een web van dwarsspanten vervolmaakt de basis en maakt de romp klaar om het geweld te trotseren wat een overdaad aan motorvermogen en de ruigste weersomstandigheden teweeg kunnen brengen.

Onder water heeft de romp van voor tot achter een diepstekende V vorm met een dubbele step. Voorin snijdt de boot hiermee de golven goed aan, achterin houdt de rompvorm de boot in het spoor bij snel genomen bochten. De forse airintakes zitten wat hoger dan de kuipvloer en zijn in de boot zichtbaar, het lijken een stel voetsteunen om je schrap te kunnen zetten maar dat blijkt slechts een bijkomend voordeel. De dubbele step verzorgt een luchtlaag tussen de romp en het wateroppervlak met minder nat vlak en weerstand en dus een hogere snelheid tot gevolg. Ook zorgt het voor een brandstofbesparing doordat de boot makkelijker en sneller in plané gaat. De tank is centraal in de vloer opgenomen voor een optimale gewichtsverdeling.

De tubes rondom maken van de polyester hull een RIB. Deze worden elders in Europa vervaardigd door een specialist die dit naadloos en in de mooie slanke vorm die Roughneck eigen is, kan maken. Uit de tubes haalt dit type boot zijn onovertroffen vaareigenschappen op ruig water vandaan. Rechtuit op een vlakke zee zou je bijna zonder kunnen. Ook in rust raken de tubes het water maar nauwelijks. Pas wanneer je ermee gaat gooien en smijten geven de tubes in snelle bochten en bij de landing vanaf een golf zoveel extra drijfvermogen dat je zo’n beetje alles met deze boten kunt uithalen zonder afgestraft te worden.

De tubes worden gemaakt uit Hypalon. Dat is iets anders dan het PVC van een doorsnee opblaasboot. Dit kan niet goed tegen zonlicht, verouderd relatief snel en scheurt door bij schade. Hypalon is een synthetisch rubber wat vrijwel ongevoelig is voor zonlicht en chemicaliën. Ook bij een lage temperatuur blijft het materiaal soepel en elastisch. Het is in vele RAL kleuren beschikbaar en ook met een verschillende finish. Carbonstructuur is populair, een nieuwe fabric- finish, die het doek doet aanvoelen als stof, is sterk in opkomst.

Een Roughneck RIB vaar je om zijn vaareigenschappen. Maar de boot heeft ook een zekere uitstraling die je verder kunt uitbouwen naar eigen smaak en inzicht. Vloerverlichting, een teak alternatief op de kuipvloer, diverse kleuren voor de romp of tubes, Ullman jockeyseats of een rolbeugel, het kan allemaal , afhankelijk van het beschikbare budget. Bijvoorbeeld de stoelen. Denk niet dat dit slechts een detail is. Gebruik je de RIB waarvoor ze van origine is bedoeld dan krijgt niet alleen de boot maar ook je ruggengraat forse klappen te verwerken. Het verschil tussen een met composiet geveerde en hydraulisch gedempte Ullman stoel a € 4500.- en een exemplaar uit de watersportwinkel om de hoek, is een hernia. Maar vaar je met een gezin en zoek je de limiet niet op, dan is een zonnedek en een comfortabele bank achter de console weer een beter idee dan de Spartaans ogende layout van een Roughneck in rally tenue. Het is van belang om vooraf goed te bepalen hoe en waar de boot gebruikt gaat worden. Roughneck is hierin een prettige gesprekspartner die aan de hand van een uitgebreide proefvaart goed kan aangeven met welke opties een boot ontstaat die perfect aansluit op gebruik en wensen.

Roughneck RIB’s worden voornamelijk met Suzuki Outboards geleverd. Maar voor 2016 staat een aansprekend project op stapel met een inboard diesel van Nederlands fabricaat. Een 12 cilinder van 500PK terwijl het gewicht ongeveer de helft is van wat de bekende merken in deze vermogensklasse aanbieden. Dit wordt geen rallykanon maar een luxe tender die vlot en veilig van een geankerd jacht naar de wal pendelt.

Het standaard Roughneck modellenprogramma bestaat uit 4 lengtematen. Een 5,5m, 6m, 8m en de 1010. Allen verkrijgbaar in een sport- of leisure uitvoering. De prijsstelling is hoger dan in serie geproduceerde RIB’s. Wanneer de kwaliteit echter wordt meegewogen wordt vergelijken lastig. Roughneck levert als enige producent zonder enige concessie een professionele kwaliteit in een configuratie voor de pleziervaart.



Voor meer informatie
www.roughneckmarine.com

Facebook Comments "an allround rallykanon tot luxe tender"