CadArt Yachtdesign

Artikel - CadArt Yachtdesign

CadArt Yachtdesign
Klassieke lijnen voor wie nu leeft


Een behoorlijke mate van eigenzinnigheid kun je Frank Slootweg, de man achter CadArt Yachtdesign, niet ontzeggen. Maar gevoel voor realisme evenmin. Die balans heeft zich vertaald in een aantal jachtontwerpen waarin klassieke lijnen gecombineerd zijn met hedendaagse techniek, vaareigenschappen en comfort.

De roots van CadArt Yachtdesign liggen in de superjachtindustrie. Voor werven als Feadship en Heesen Yachts heeft Frank als constructeur en engineer een potfolio vol luxe wensen vervuld en de daarbij behorende vraagstukken opgelost of beantwoord. Schuifdaken, ankerpockets of een garage voor een tender vormen ook vandaag een uitdaging die graag wordt aangegaan en, nog belangrijker, tot een goed einde wordt gebracht. Naast ervaring in de nautische luxe industrie heeft Frank Slootweg ook een schat aan ervaring opgedaan bij IHC. Een technische innovator die grote en nuttige dingen maakt voor baggeraars en boorplatforms. Als engineer in machinebouw heeft Frank hiermee zijn technisch inzicht verder verdiept.

De kennis en het netwerk wat uit deze activiteiten is voortgekomen maakt van CadArt Yachtdesign een partner die niet alleen voor scheepswerven maar ook voor particuliere zelfbouwers maatwerk kan leveren. Desgewenst van a tot z, van ontwerp tot vaarklaar jacht met CE-keur.

CadArt is lid van de NJI, de Nederlandse Jachtbouw Industrie. Deze organisatie behartigt de belangen van ondernemers in de jachtbouw. Lidbedrijven zijn actief in de bouw van casco’s of reparatie van complete jachten, het ontwerpen van jachten en de toelevering aan de jachtbouw. De NJI is een krachtig netwerk gericht op samenwerking. Met dit lidmaatschap biedt CadArt Yachtdesign jachtbouwers en watersporters een waarborg voor kwaliteit en vakmanschap.

Het totaalpakket wat CadArt aan werven en particulieren biedt bestaat uit alles wat nodig is om uiteindelijk de landvasten los te kunnen gooien voor een mooie vaartocht. Ontwerpen, 3D modeleren, detailleren, alle berekeningen en tekeningen, special engineering , het leveren van snijpakketten of bouwbegeleiding of ondersteuning. Ook op onderdelen daarvan is CadArt een aansprekende partner die openstaat voor nieuwe ideeën, materialen en technieken.
Naast deze dienstverlening heeft CadArt een aantal aansprekende jachtontwerpen geproduceerd waarvan een tender in eigen beheer gebouwd is en ingezet wordt als demoboot. Deze staat in de loods waar we Frank treffen, een uitgelezen kans om in praktijk te zien waar de kennis, ervaring en inzichten van CadArt toe leiden.

Tender zes’n half
Met een duidelijke knipoog naar een bakdekontwerp roept de Tender zes’n half direct veel sympathie op. Gebouwd in hout/epoxy ontbreekt het klinische van polyester of het industriële van aluminium. Hoewel de romp in een groene kleurlak staat maken dek en interieur duidelijk dat er met traditioneel bouwmateriaal is gewerkt alleen wel naar huidige onderhoudsvriendelijke maatstaven. Door de houten platen en –delen volledig in epoxy te verpakken krijgt vocht geen kans om het houtwerk aan te tasten. Alles staat lekker dik in de lak, waar nodig is anti-slip in de lak verwerkt.

De boot biedt zowel veel leef- als opbergruimte. Sturen doe je achter een vrijstaande console midscheeps. Daarvoor en tegen de spiegel aan zijn zitplaatsen voor zes personen. Bergruimte vind je onder een groot luik in het achterdek en achter twee scheepse louvredeurtjes die toegang bieden tot de bergruimte onder het voordek. Voor een toilet is dat iewat krap, dan zou het voordek nog van een schuifluik moeten worden voorzien maar dat zou de mooie sobere lijnen van de boot weer verstoren. Voor inspectie en nog meer bergruimte is de bilge met een aantal luiken in de kuipvloer goed toegankelijk.

De tender is licht gebouwd, leeg weegt de boot slechts 750kg. Met een 14PK diesel, die voor een betere gewichtsverdeling tussen de twee achterste zitplaatsen in een goed geïsoleerde omkisting is geplaatst, is de topsnelheid 14km/u. Maar sneller kan ook. Met wat meer vermogen is de maximale snelheid van het ontwerp ca. 30km/u. De 14PK in dit exemplaar is van Beta Marine. Deze motoren worden gebouwd op specificaties van Beta Marine bij het Japanse Kubota volgens de laatste dieselmotorentechnologie en de laatste zeer lage uitlaatemissie-eisen. Motoren van Beta Marine worden in Nederland sinds 1986 verkocht en hebben in veel charterschepen hun betrouwbaarheid reeds bewezen. Een alleraardigst detail is een klassiek koperen plaatje met de merknaam op de motorkist.

Naast diesel is de tender ook prima geschikt voor een hybride of geheel elektrische aandrijving. Verder is van hetzelfde model ook een aluminium versie op tekening gezet en is eenzelfde rompvorm ook in een maat groter verkrijgbaar waarop het gedeelte voor de stuurstand uit een kajuit bestaat.


L.O.A. 6,50 meter
L.W.L. 6,22 meter
B.O.A. 2,25 meter
Diepgang 0,40 meter
Waterverplaatsing 1,5 ton
CE categorie D


Andere ontwerpen
CadArt Yachtdesign maakt van de meeste ontwerpen een schaalmodel die ook kan varen. Het maakt een tekening een stuk inzichtelijker en er kunnen in een vroeg stadium nog aanpassingen worden gedaan om bijvoorbeeld de hydrodynamica nog wat verder te verfijnen. Van deze modellen springt de Evolution in het oog. Een echte autoboot van 8 meter lengte, een breedte van slechts 2,2 meter en berekend op een topsnelheid van 75 km/u. De lijnen lijken te zijn geïnspireerd op een Jaguar E-type. Het profiel lijkt op een gesloten versie maar met een linnen dak vaar je toch echt open. Het onderwaterschip is specifiek ontworpen om zo min mogelijk weerstand te bieden. Het water wordt door een bijlsteven optimaal aangesneden om snel en makkelijk in plané te gaan. Trimvlakken zijn in de romp geïntegreerd. De boot wordt gebouwd in een licht, maar oersterk materiaal: Advanced Bamboo Composiet. Dit materiaal wordt ingekapseld in een epoxy/glasvezel laag die het nog sterker maakt. Voor de aandrijving zorgt een Volvo-Penta DPS D3 diesel van 220PK

Een andere beauty is de Impeccable. Voor de liefhebbers van klassiek heeft dit jacht veel te bieden: prachtige lijnen, prima prestaties, een luxe afwerking wat voor een hoge mate van comfort zorgt. Daarnaast zeewaardig en semi-custom built. Je bepaalt zelf de stijl, materialen en indeling binnen de mogelijkheden die het casco biedt.

De Impeccable is een stalen motorjacht. Door een uitgekiende constructie echter toch zeer laag in gewicht. Dit komt snelheid en wendbaarheid ten goede, maar ook de stabiliteit van de boot. Met een overall lengte van 14,95 meter en een waterverplaatsing van 15 ton kan de Impeccable een snelheid halen van 42 km/uur met een motorisering van 370PK. Deze snelheid wordt bereikt door het speciaal hiervoor ontwikkelde semi-planerend onderwaterschip en een diepgang van slechts 70 centimeter.

Momenteel werkt CadArt aan een aluminium Pilot van 13 meter. Een uitgesproken stoer ontwerp met een bijlsteven, hoog vrijboord en lage opbouw. De portfolio laat verder een keur aan uiteenlopende modellen zien. Van een 6 meter visboot tot de Pecheur, een 31 meter varend woonschip waar de Franse kanalen mee te bevaren zijn.


Voor meer informatie:
CadArt Yachtdesign
Frank Slootweg
J W de Visserwei 12
9001ZE Grou
+31 6 51737098
www.cadart.nl
[email protected]



Facebook Comments "CadArt Yachtdesign"