Vripack Proliner 63

Artikel - Vripack Proliner 63

Vripack Proliner 63
Varen zonder grenzen

Laurens Koster

Neem het uitgangspunt van een superyacht en verpak het in een handzaam formaat. De Proliner 63 lijkt op die wijze tot stand gekomen te zijn. Een CE A klasse motorjacht die naast de oceaan ook nog steeds het Heegermeer kan trotseren.

De Proliner is een Vripack ontwerp. Een bureau sinds 1961 met meer dan 7000 projecten op haar naam. Vripack is onderscheidend omdat ze niet alleen een mooi plaatje maakt maar een ontwerp ook constructief geheel uitwerkt. Veelzijdigheid is een andere troef. Vripack tekent alles, van een patrouillevaartuig voor de beroepsvaart tot spectaculaire tenders geënt op een mediterrane sfeer. De in Sneek gevestigde naval architect geldt momenteel als het grootste bureau ter wereld.

Een schip uit een koker met zoveel ervaring geeft de garantie dat hetgeen op papier staat overeen komt met de praktijk. Mits goed gebouwd natuurlijk. Hiervoor is Hofstra Jachtbouw uit Leeuwarden verantwoordelijk waarmee ontwerp en bouw van de Proliner een Fries onderonsje is. Dit heeft kennelijk tot behoorlijk wat enthousiasme geleid. De Proliner 63 waar we kennis mee maken is een prachtig gelijnd jacht met een vast stuurhuis en een interieur wat uit superlatieven lijkt te zijn opgebouwd. De uitrusting is overcompleet en de techniek uiterst geavanceerd.

Op een jacht van bijna 20 meter beschik je uiteraard over een zee aan ruimte en dito mogelijkheden. Aan dek heeft de Proliner brede met teak beklede gangboorden waar je elkaar probleemloos kunt passeren tijdens de avondwandeling. Op de boeg is een prima werkplek wanneer er iets met lijnen gedaan moet worden. Het oppervlak op het dak van de opbouw is voorzien van antislip en kan ingezet worden als enorm zonnedek.
Rondom is voorzien in een ovalen RVS railing. Een crime om in de juiste vorm te buigen en een stuk kostbaarder dan ronde buis. Op dit formaat jacht is het de meerprijs echter waard. Aan dek kijk je tegen een greep aan die past bij het solide karakter van het schip. En profil zie je de smalle kant wat beter past bij de lijnen van het ontwerp.

Op het achterdek is beschutting tegen de zon door het dak van het stuurhuis door te laten lopen. Met een vaste tafel en een bank over de breedte van de spiegel een uitnodigend buitenverblijf.

Aan de spiegel is in zwemgelegenheid voorzien en een hydraulisch platform welke met een druk op de knop te water zakt. Een ideale oplossing om een snelle rib te bergen zonder gebungel aan een stel davits. Tijdens de vaart schuift de bok waar de rib op rust naar binnen en kan er stevig geborgd worden.

In het stuurhuis van de Proliner 63 staat centraal een stuurstand om een machine te bedienen die onder praktisch alle weersomstandigheden overal naar toe kan varen. Twee full HD schermen domineren het dashboard waarop motorgegevens, kaartnavigatie, een radaroverlay of het beeld van de nachtzichtcamera op geprojecteerd kunnen worden. Je beziet dit alles vanuit een lederen Recaro captains seat met een vrijwel onbelemmerd uitzicht rondom. Een stel oversized ruitenwissers houden dat in mindere omstandigheden zo. De Proliner beschikt verder over stabilisatoren om rollen en slingeren in een ruwe zee tegen te gaan. Het demoschip is zojuist terug van een reis naar London, de kopjes konden inderdaad gewoon op tafel blijven staan.

Door er geen volgepropt passagiersschip van te maken kun je op de Proliner 63 met een gezin of gezelschap de reis van je leven maken. Er is slaapgelegenheid in deze uitvoering voor 6 personen. Een hyperluxe owners cabin in het achterschip, VIP guest cabin in de boeg en nog een guest cabin midscheeps. Allen met een eigen badkamer, flatscreen, uitgekiend lees en sfeerlicht naast slaapcomfort waar je thuis van droomt.
Het culinaire gedeelte wordt verzorgd door een pantry in het stuurhuis, dichtbij het buiten op het achterdek.
De salon heeft een half open designkeuken met een inductie kookplaat, een flatbed ontwaseming, corian bladen en een fantastische combinatieoven. Er staat je niets in de weg om de sterren van de hemel te koken. Naast praktisch is de vormgeving en plaatsing van de keuken ook een aanvulling op de ingetogen chique sfeer van het interieur. De kleurstelling bestaat uit veel wit in hoogglans en mat met accenten in antraciet en aardetinten. Niet zozeer scheeps, eerder modern en strak maar zonder ook maar ergens steriel te worden. De vloeren zijn uit massief blank hout en voorzien van vloerverwarming. Een airconditioning maakt het comfort compleet.

Het schip wordt aangedreven door twee motoren van 190PK elk. Standaard zijn dat Perkins M190C common rail diesels. In de machinekamer staan ze overzichtelijk en servicevriendelijk opgesteld naast alle andere appendages die het comfort en veiligheid van deze Proliner naar zo’n hoog niveau brengen.

Om alle toeters en bellen van stroom en schakelingen te voorzien is een kabelboom van jewelste nodig. Met het EmpirBus systeem is dat echter voorkomen. Een enkele draad verbindt alles, bedienen of programmeren kan centraal vanaf een pc of smartphone. Hiermee heeft de boot een eigen “internet der dingen”. Met een druk op de knop kan alles uitgezet worden. Of aan, ook op afstand. De airco koelt dan alvast terwijl je nog onderweg bent. Een robuust, beproeft en betrouwbaar systeem om de veelheid aan systemen aan boord probleemloos te laten functioneren.

Varen met de Proliner 63 is een belevenis op zich. Wanneer je de motoren start heb je de toerenteller nodig om te zien dat ze draaien want horen doe je niets. De machinekamer is dermate goed geïsoleerd dat trillingen, dreunen of andere motorgeluiden geen enkele kans krijgen. Ondanks de flinke afmetingen van het jacht is het geen zenuwslopend avontuur om er kleiner binnenwater mee te verkennen. De diepgang blijft beperkt tot 1,50m. Op de Fluessen, een van de grotere en diepere Friese meren, ben je voor het grootste deel niet gebonden aan de vaargeul. Met twee motoren plus proportioneel werkende boeg- en hekschroeven laat de Proliner zich op de millimeter nauwkeurig manoeuvreren. Met een uitgebreide afstandsbediening kun je dit vanaf iedere positie aan boord doen. Hoe de Proliner een flinke grondzee te lijf gaat hebben we niet kunnen testen. Wel bleken de stabilisatoren hun werk goed te doen op de hekgolf van een passerend vrachtschip. De lichte beweging die de 45 ton luxe, comfort en design anders had gemaakt werd inderdaad volledig gecompenseerd.

De Proliner is een custom build schip. De wensen van iedere nieuwe eigenaar kunnen in samenspraak met de werf gerealiseerd worden en indien nodig, doorberekend worden door Vripack. Het demoschip is overcompleet uitgerust, eigenlijk mist er maar een ding aan en dat is overdaad. Nergens slaat het design door in kitsch of protserigheid. In alle aspecten die het tot een topklasse motorjacht maken zoals design, comfort, veiligheid, gebruiksmogelijkheden en duurzaamheid, heeft de Proliner 63 een perfecte balans gevonden.

Specificaties:
Loa: 19.10 m.
Breedte: 5.24 m.
Diepgang: 1.50 m.
Doorvaarthoogte: 5.30 m.
Waterverplaatsing: 45 ton
Brandstof: 2500l.
Water: 1500l.
Motoren: 2x Perkins M190C diesel 190pk.
CE Categorie: A – oceaan
Prijs: v.a. € 1.275.000,-


Voor meer informatie:
Proliner Yachts
Fok 35
8441 BM Heerenveen
T: 06 109 24 118
[email protected]
www.proliner-jachten.nl

Facebook Comments "Vripack Proliner 63"