Pedro Boat

Artikel - Pedro Boat

Pedro-Boat
Nieuwbouw naar huidige maatstaven


Laurens Koster

Sinds de 70er jaren geldt Pedro-Boat als een van de grootste jachtbouwers in Nederland. Samen met enkele collega’s is de werf verantwoordelijk voor een solide reputatie van ons land als producent van doordachte motorkruisers in een opvallend goede bouwkwaliteit en met uitstekende vaareigenschappen. Ook internationaal dermate populair waardoor de werf jaar in jaar uit op voorraad kon produceren. Die tijden zijn echter voorbij. In een veranderende markt, versneld door economische tegenwind, sluit een serieproduct niet meer aan op de eisen van de hedendaagse pleziervaarder. Inmiddels staat de wens van de klant centraal en die is behoorlijk individualistisch. Bij Pedro is dat tijdig ingezien en ging in 2012 het roer volledig om. Vandaag staat daarmee een sterk servicegerichte organisatie waar nieuwbouw gepleegd wordt voor een prijs die je eerder bij een serieproduct zou verwachten. Bemiddeling in gebruikte schepen volgens een uniek concept en reparatie en onderhoud aan Pedro motorjachten.

Pedro-Boat heeft niet de vergissing begaan om al het oude overboord te zetten om volledig opnieuw te beginnen. Daar zou veel goeds mee verloren gaan. In de jaren dat er gedurende het hele jaar, wekelijks een Pedro-jacht van stapel liep is er in ontwerp, materialen en bouwwijze een schat aan ervaring opgedaan die in de nieuwe opzet volledig bewaard is gebleven. Er wordt gewerkt met een vaste ploeg van ongeveer 20 mensen. De helft hiervan is opgegroeid bij Pedro, het andere deel is een nieuwe generatie jachtbouwers. Een interessante mix van ambachtelijk vakmanschap en frisse ideeën die er mede zorg voor draagt dat een nieuwe Pedro zowel ouderwets goed gebouwd is als aansluit op de eisen van de huidige tijd.

Wanneer onze ontvangst op de werf model staat voor de omgang van Pedro met haar klanten, vind je nergens een warmer bad dan in het Groningse Zuidbroek. Er wordt ruim de tijd genomen om te bepalen welke boot het best bij de klant past. Of het nu om een nieuw of gebruikt schip gaat, groot of een kleintje is. Iedereen krijgt alle aandacht. Daarnaast is de werf bij een nieuwbouwopdracht het enige aanspreekpunt. Custom build projecten worden maar al te vaak uitgevoerd door verschillende onderaannemers. Zolang alles goed gaat is daar niet veel op tegen maar bij storingen of andere tekortkomingen word je al snel van het kastje naar de muur gestuurd. Bij Pedro is daar geen sprake van aangezien alles, van het eerste ontwerp tot en met de laatste poetsbeurt, in eigen beheer plaatsvindt. Hiermee profiteert Pedro en ook de klant van alle doorontwikkelingen in materiaal en werkwijze die in de afgelopen decennia zijn opgedaan. Een ander groot voordeel is volledige flexibiliteit waarmee een custom build project ook echt op de wens van de klant is af te stemmen. Het casco, houtbewerking, verfsysteem, techniek of de cabriokap, op alles is volop inspraak mogelijk. Echter wel zonder het wiel opnieuw uit te vinden. Uitgangspunt zijn een aantal beproefde ontwerpen.

Pedro Marin 30

Veel boot voor een scherpe prijs. Voor de boeg geldt dat niet, die is stomp en heeft in de verte wel iets weg van een Doerak. Verder gaat de vergelijking niet op. Onder water zorgt een extra knik voor een prettig vaargedrag in golven. De opbouw maakt er een ruime en geriefelijke kruiser van.



Pedro Skiron 35

Net als bij de Pedro Marin ligt bij de Skiron de nadruk op een efficiënte bouwwijze waarmee een onverslaanbare prijsstelling neergezet kan worden. Hoe scherp is uiteraard afhankelijk van de mate van comfort die de klant wenst. Kwalitatief doen deze prijsbewuste Pedro’s in niets onder voor de andere modellen.



Pedro Levanto 32 - 44

Eén van de kenmerken van de serie Levanto’s is de waaiersteven. Onder de waterlijn snijdt de boeg de golven aan, boven de waterlijn heeft deze een uitwaaiende vorm. Hierdoor is er veel opwaartse lift vanuit een golfdal en de ruimte boven de waterlijn wordt optimaal benut. De Levanto serie is dan ook een van de meest zeewaardige motorjachten in dit segment. Om deze gecompliceerde rompvorm te kunnen maken is nogal wat vakmanschap nodig. Toch zie je dat niet terug in de prijs. Een vaarklare Levanto 32 wordt al gebouwd voor een vanafprijs van € 140.000.-

Pedro Donky 30 - 37

De Donky modellen zijn een markante verschijning die ook een overstappende zeiler zal aanspreken. Met de negatief geplaatste ramen voor de stuurstand lijkt de Donky op de beroepsvisserij te zijn gebaseerd. Een traditionele achterkajuit ontbreekt, in plaats daarvan een grote open kuip, gelijkvloers met een comfortabele salon. Hierdoor vormt binnen en buiten zich tot één geheel. Ook achter de stuurstand blijf je in dit open interieur in contact met je medeopvarenden.



Pedro Bora 43

Het vlaggenschip in de range Pedro jachten. Een stalen romp met een aluminium opbouw waarbij ruimte, zeewaardigheid en een sublieme afwerking centraal staan. Een boot die door de overgedimensioneerde bouwwijze van Pedro ook geschikt kan zijn voor permanente bewoning.





Pedro Liberty

Het comfort van een houseboat maar met de vaareigenschappen van een goed ontworpen motorkruiser. De Pedro liberty verenigt die twee werelden. Met een diepgang van slechts 90cm is het kleinste watertje bevaarbaar. Maar met CE-C is deze boot ook geschikt voor het IJsselmeer, de Wadden of ander kustwater. Multifunctioneel en onderhoudsarm biedt de Liberty inderdaad veel vrijheid.

Pedro H2Home

De twee H2Home modellen van Pedro zijn wel echte houseboats waar echter nog steeds goed mee te varen is. Twee stalen drijvers hebben zo weinig weerstand dat met een buitenboordmotor kan worden volstaan. Maar een dergelijke constructie maakt de boot ook geschikt om het hele jaar in het water te laten liggen. Met de tanks in de vorstvrije zone is invriezen geen probleem. Nog een voordeel, met slechts 75cm diepgang is met de H2Home ieder binnenwater bereikbaar.



Info:
Pedro-Boat
W.A. Scholtenweg 94
9636 BT Zuidbroek
Tel: +31 598 - 45 17 63
[email protected]
www.pedro-boat.nl

Facebook Comments "Pedro Boat"