Leeuw Yachting Service

Artikel - Leeuw Yachting Service

De Leeuw Yachting Service
Meesterlijk schuur, plamuur en schilderwerk


In het Brabantse Waalwijk, onder de rook van jachtbouwer van der Valk, bereikt jachtschilder De Leeuw een kwaliteit die vooral voor superjachten is bedoeld. Schepen tussen de 20 tot 50 meter krijgen hier de finishing touch die van een casco een majestueuze schoonheid maakt. Met de inzet van de juiste voorbehandeling, de beste verfproducten en ambachtelijk vakmanschap is perfectie geen streven maar een doel.

Voor Michel de Leeuw, initiatiefnemer van De Leeuw Yachting Service, bestaat er maar één kwaliteit. Alleen het beste is goed. Deels komt dat voort uit de wens van Michel de Leeuw om goed werk af te leveren. Voor een ander deel is een dergelijke instelling onvermijdelijk omdat het segment waar de Leeuw in opereert, met minder geen genoegen neemt. Succes en groei zijn daarmee rechtevenredig afhankelijk van de kwaliteit die er geleverd wordt. Sinds de oprichting in 1995 is de Leeuw Yachting Service van schilderwerk op projectbasis gegroeid naar een eigen vestiging die volledig is toegerust om steeds grotere schepen van een letterlijk schitterende coating te voorzien. Dit wordt gedaan met een team van 20 vakmensen, ieder met een eigen specialisme. Een begenadigde spuiter is nu eenmaal niet per definitie net zo vaardig met finishing plamuur. Schuur-, plamuur- en schilderwerk worden dan ook benaderd als afzonderlijke disciplines.

Schuurwerk
De duurzaamheid van een verfsysteem heeft alles te maken met een goede voorbehandeling. Hechting is cruciaal. De Leeuw werkt uiteraard met staal, maar ook met aluminium. Een materiaal wat zich niet zonder slag of stoot laat coaten. Een nieuw en onbehandeld casco wordt dan ook bij voorkeur gestraald. Dit besteedt de Leeuw uit aan verschillende partners die zich hierin hebben gespecialiseerd. Tot 25 meter gaat in een cabine. Grotere schepen worden voorzien van een stofdichte tent om daar na behandeling brandschoon uit te verschijnen.Elke laag plamuur of primer wordt door de specialisten van de Leeuw met behulp van “long boards” handmatig gladgeschuurd. Er worden hiervoor geen schuurmachines gebruikt. De reden hierachter is dat een machine altijd ergens begint en eindigt wat voor een oneffenheid zorgt. Handmatig schuren is arbeidsintensiever maar levert een veel beter resultaat af.

Plamuren
Voor een strak resultaat is plamuren van een casco onvermijdelijk. Of deze nu van staal, aluminium of polyester is, de plamuurartiesten van de Leeuw zorgen ervoor dat het oppervlak zorgvuldig van iedere oneffenheid wordt ontdaan door gebruik te maken van meerdere lagen lichtgewicht plamuur. Nadat het casco volledig strak is, wordt met finishing plamuur het oppervlak verder verfijnd. Daarmee is de ondergrond bereikt waarop de uiteindelijke verflagen kunnen worden aangebracht.

Een andere plamuurdiscipline is deckleveling. Hoe beter de ondergrond, hoe netter het teakdek op een luxe jacht gelegd kan worden. Ook hiervoor is binnen de organisatie van de Leeuw Yachting Service een speciale afdeling die zich puur en alleen bezighoudt met het strak plamuren van buitendekken en gangboorden. Er wordt met een minimale tolerantie gewerkt zodat het eindresultaat niet alleen optisch perfect is maar ook goed zal afwateren.

Een stalen dek wordt eerst gestraald en vervolgens voorzien van epoxy primer. Aluminium dekken worden ontvet, geslepen en daarna voorzien van epoxy primer. Zodra dit de juiste laagdikte heeft, wordt het Sika Transfloorsysteem aangebracht. Een polyurethane plamuur die in enige mate flexibel blijft. Indien gewenst kan een ander systeem ook worden toegepast maar de ervaringen van de Leeuw met dit Sikasysteem zijn zeer goed, met name wanneer voor het afkitten van het teakdek, ook Sika wordt gebruikt. Er ontstaat dan één geheel met een superieure hechting.

Schilderwerk
Primerlagen zijn belangrijk om de ondergrond goed af te sluiten zodat vocht en een daarmee samenhangend roestprobleem geheel uitgesloten is. Ook zorgt dit voor het perfectioneren van de laatste details, zoals een eventueel nog aanwezige pinhole of minimale schuurkras. Zodra de primerlagen geschuurd zijn en de laagdiktes in orde zijn bevonden, volgen de voorbereidingen op het aanbrengen van de topcoat. Hiervoor wordt de ondergrond eerst zorgvuldig schoon en stofvrij gemaakt om vervolgens te worden opgedeeld in verschillende spuitsessies. Een schip van 50 meter kan natuurlijk niet in één gang gespoten worden. De laatste hoogglans verflagen geven het jacht de uitstraling waar naartoe gewerkt is. Stralend strak, zonder enige verstoring van de perfect spiegelende bolle glans.

Bij de Leeuw Yachting Service staat de wens van de opdrachtgever centraal. Daarnaast geldt voor een zichzelf respecterende vakman dat er graag voorop wordt gelopen in de allerlaatste ontwikkelingen op verf en kleurgebied. Zo kwam metallic lak voor jachten enige tijd geleden in opmars. De Leeuw heeft zich de techniek om dit goed aan te brengen niet alleen eigen gemaakt maar ook de problemen die met een dergelijke lak gepaard gaan, overwonnen. Je moet namelijk als spuiter van goede huize komen om de metal flakes in de lak gelijkmatig te verdelen zonder dat er een wolkerig effect ontstaat. Bij de Leeuw is deze techniek tot kunst verheven en plaatst het de onderneming in de absolute top van de jachtschilderbranche. Een ontwikkeling van nu is de opkomst van matte kleuren. Michel de Leeuw is reeds bezig hier de beste methode voor te ontwikkelen. Hoe kan het ook anders bij een net zo innovatieve als ambachtelijke superjachtschilder.


Info:
De Leeuw Yachting Service B.V.
Industrieweg 43–hal 6
5145 PD Waalwijk
The Netherlands
T +31 (0)416 65 03 35
M +31 (0)6 54 97 25 71
E [email protected]
W www.deleeuwyachtingservice.nl

Facebook Comments "Leeuw Yachting Service"