Harm Roffel Yachtbetimmering

Artikel - Harm Roffel Yachtbetimmering

Harm Roffel Yachtbetimmering
Liefde voor nautisch hout

Laurens Koster

Waar een bootje bouwen ergens in 1980 toe kan leiden laat de portfolio van Harm Roffel zien. In een vrijwel ononderbroken 35-jarig bestaan als zelfstandig werfbaas zijn zo’n 400 projecten gerealiseerd, waarvan 64 teakdekken. Opvallend is de diversiteit. Van een BM’er met een stel nieuwe spanten tot een 12.00 mtr. klassiek motorjacht die vanaf de huidplaten overnieuw werd opgebouwd. Ook zijn in de loop van 35 jaar vele zeil – en motorjachten ingetimmerd; uiteenlopend van 9.00 tot 28.00 mtr.

Als één van de eerste in Nederland ontwikkelde Harm Roffel een methode om efficiënt met hout en epoxy om te gaan in de jachtbouw. In 1981 bouwde Harm een van de Stad Jupiter in woodcore. Red cedar latten verlijmd met epoxy en bekleed met meerdere lagen glasweefsel. Een lichte, zeer sterke bouwwijze
met een hoge isolatiewaarde. Ondanks de aanwezigheid van hout nagenoeg onderhoudsvrij. De Jupiter vaart dan ook nog steeds ergens rond.

Met deze expertise is Harm vervolgens enige tijd verbonden geweest aan de Groningse Waarschipwerf waar hij de verantwoording kreeg over de rompverbindingen aan het brugdek van een 16.00 mtr. trimaran en het overige lamineerwerk met glasmat en epoxy. Het jacht werd speciaal koraalrif bestendig gebouwd voor een wereldomzeiling. Kort daarop deed hij ervaring op in de zeer luxe interieurbouw bij de Medemblikse superjachtbouwer Jongert. Toch bleef het eigen ondernemerschap trekken waardoor in 1986 een eigen werf werd betrokken in Lelystad. Al het schilder en timmerwerk aan boten werd er gedaan. In opdracht van particulieren maar ook andere werven maakten graag gebruik van vaardigheden, kennis en capaciteit van de nieuwe collega.

In 1988 volgde een verhuizing naar een locatie in Groningen waar Harm Roffel naast scheepstimmerwerk, restauraties en polyesterreparatie, ook Colvic Yachts als casco uit de UK importeerde om ze hier custom af te bouwen. Een flinke onderneming waar 8 man hun handen vol aan hadden. Toch mondde dit teveel uit in seriewerk en dat is aan een volbloed restaurateur die in iedere tand des tijds weer een nieuwe uitdaging ziet, niet besteed. De import van casco’s is daarom afgebouwd en uiteindelijk is Harm Roffel Yachtbetimmeringen in Harderwijk weer doorgegaan waar ze eerder gebleven was.

In de wereld van refits en restauraties neemt Harm Roffel een unieke positie in. Hij beheerst beide disciplines. Waar een refit zich doorgaans beperkt tot het vernieuwen van het interieur en de afwerking, heeft een restauratie meer met de constructie van een boot te maken. Een scheeps interieur naadloos intimmeren of een vergane kielbalk vervangen zijn verschillende vakgebieden. Een specialist die een project zowel constructief als esthetisch tot een perfect resultaat weet te brengen geniet de voorkeur boven een verzameling onderaannemers.
Een “ik doe alleen grote boten” mentaliteit heerst er niet. Een jolletje repareren of deelprojecten worden met dezelfde zorg omringd als de totale wederopbouw van vele meters vergane glorie.
We ontmoeten Harm in zijn splinternieuwe locatie in Lienden. Na een sabbatical en een periode vrijwilligerswerk omdat dat kon, begon het toch weer vreselijk te jeuken. En dus is er weer een bus voor werk op locatie, personeel en staat er een splinternieuwe loods van 1100m2 waar het eerste project alweer een eind op weg is naar totale genezing.
De Hallberg Rassy 382 stond in een loods waar brand uitbrak. De foto vlak na de ramp laat een foeilelijke brandblaar zien die een total loss doet vermoeden. Ongeveer de helft van de stuurboordzijde is aangetast. Toch kon reparatie verzekeringtechnisch nog net uit, aan Harm Roffel de eer.

Het deel in het vrijboord waarvan het kernmateriaal ook verbrand was is uitgezaagd en opnieuw opgebouwd met glasmat en epoxy. Nog een paar schuurgangen, handmatig met een schuurplank, dan strookt de reparatie volledig met alle rondingen die een boot op die plaats heeft. Aan dek is de Rassy geheel gestript. Het teakdek moest ook vervangen worden en ligt er af. Lieren, luiken en al het beslag ernaast. Binnen viel de schade nog mee maar aan de verbrande zijde moet er een deel van de kasten en betimmering vervangen worden. Hoewel het project nog maar een derde op weg is kun je aan alles zien dat het plan waarmee gewerkt wordt een boot oplevert waarop de eigenaar het vervelende incident alleen nog maar hoeft te vergeten, want zichtbaar is het niet meer.

De nieuwe werf van Harm Roffel Yachtbetimmering is eigenlijk nog niet helemaal klaar. Een afgescheiden magazijn, verhoogde werkvloer en een aantal houtbewerking machines worden nog geplaatst. Daarmee biedt de werf een breed scala diensten aan met een focus op hout. Metaal bewerking zoals lassen of dieseltechniek worden uitbesteed maar scheepsinterieur ontwerp en bouw, fabricage van dekmeubelen, prefab delen om bijvoorbeeld de kombuis in z’n geheel te vervangen, een nieuw of renovatie van een bestaand teakdek of secuur schilderwerk zijn de disciplines waar Harm Roffel met een overdaad aan vakkennis en een aimabele persoonlijkheid een topprestatie in neerzet.

Projecten die dit jaar al weer onder handen zijn vanaf maart 2015:
1. Polyester speedkruiser geheel schilderen (afgerond).
2. Da Vinci motorkruiser teakdek en lakwerk (afgerond).
3. Lichtstraat van triple glas t.b.v. woonschip (afgerond).
4. Hallberg Rassy 382 complete restauratie na brandschade (polyesterwerk, teakdek, interieur, beslagdelen, etc).
(oplevering voorjaar 2016).
5. Reparatie Waarschip 725 na aanvaring tijdens wedstrijd (oplevering najaar 2015).
6. Teakdekrenovatie Sweden 34 (oplevering voorjaar 2016).
7. Teakdekrenovatie Breehorn 47 (oplevering voorjaar 2016).
8. Restauratie mahonie gangen Petterson (oplevering medio 2016).



Voor meer informatie:
Harm Roffel Yachtbetimmering
Marsdijk 35
4033 CC Lienden
06 - 2123 0598
[email protected]
www.yachtbetimmering.nl

Facebook Comments "Harm Roffel Yachtbetimmering"