Crossbow 736

Artikel - Crossbow 736

Crossbow 736
Klassieke sloep in eigentijdse uitvoering

Laurens Koster

De sloep heeft een tamelijk lange geschiedenis als scheepstype. Ver voordat ze aan de davits van een vrachtschip verschenen, had de VOC ze al in gebruik als landing- of reddingboot. De Crossbow 736 is ontworpen en gebouwd als eerbetoon aan het roemruchte verleden van deze stoere scheepjes. Een replica is het echter niet, waar het 17e eeuwse origineel voornamelijk uit hout en spijkers bestond, laat de hedendaagse Crossbow gelukkig grote verschillen zien.

Geen dikke eikenhouten spanten of Spartaanse roeibanken maar de vorm van vroeger zie je in de Crossbow wel terug. Een vloeiende zeeg, geschouderde boeg die tegen een zeetje kan en een slank spitsgat achterschip voor een golfloos zog. De polyester Crossbow, “hadden we die maar gehad” zou menig zeeheld verzuchten, voegt daar nogal wat aan toe. Een diesel die het altijd doet, riant zonnedek om te bouwen in beschutte rondzit en een stuurstand waarachter je er gewoon heel erg goed uitziet, zowel zittend als staand. Natuurlijk kun je dan ook varen en raak je niets. Anderen echter bakken er soms niet veel van. Daarvoor ontbreekt de obligate kabelaring en is een robuuste rubberen stootrand toegepast. Een stuk touw, helemaal met kopleguaan, is natuurlijk wel mooi, maar daarmee ook louter voor de sier. Lekker stoten doet het niet en schavielen tegen de wallenkant maakt het niet mooi meer. Een rubberen variant kan veel meer hebben en valt, op de donkere kleur van de Crossbow waar wij mee kennis, maken niet op. Het geeft de boot eerder een zetje in de stoere richting, waar dit type sloep ook hoort.

En toch heb je er met een gezin ook volop plezier van. De Crossbow heeft wel degelijk een zachte kant. Strek je maar eens uit op het zonnematras of laat je kind er spelen. Met een kap erop, rondom voorzien van ramen, overzichtelijker dan de glijbaan op het speelpleintje. De kussenset is comfortabel, compleet met rug- en hoofdkussens en kan tegen een stootje. Een afwerking in teak op de vloer, instaptreden en motorhuis geven de boot de nodige chique maar zijn ook antislip. Ergonomisch klopt de boot erg goed. Van het CE instituut mogen er 12 personen in. Dat kan prima maar dan is het wel wat druk. Met de helft is er echter altijd genoeg leefruimte en zit je elkaar op geen enkel moment in de weg. Scheurbuik ligt wel op de loer. In de standaard uitvoering zit geen koelkast. Maar in ruimte daarvoor is wel voorzien naast berging voor proviand en uitrusting. Op dit punt is een double-ender misschien in het nadeel naast een spiegelsloep. In het slankere achterschip van de Crossbow passen minder spullen dan in de volle breedte van een kapiteinssloep. Maar veel scheelt het niet en er staan weer betere vaareigenschappen tegenover.

De Crossbow wordt in de standaard uitvoering al inclusief een 28PK Vetus diesel aangeboden. En dat terwijl de boot eigenlijk een beetje een lichtgewicht is. Met 1200 kg leeg is er naast een motor en andere spullen ook nog wat ballast toegepast om de sloep z’n prettige vaareigenschappen te geven. Tel er nog wat mensen bij op en je vaart met om en nabij de 2 ton rond. Dat is 14PK per ton, bijna drie maal zoveel als strikt noodzakelijk. Met dus nog wat vermogen over en het zwaartepunt op de plaats waar je dat wil hebben vaart de boot dan ook zoals je van een goede vriend verwacht. Met een flink aangehangen roer heb je ook met de motor neutraal effect op het stuur. Inparkeren of even omdraaien gaat gemakkelijker dan je van zo’n forse boot zou verwachten. In onze Crossbow is bovendien nog een boegschroef ingebouwd. Leuk, maar niet echt nodig.

Een spitsgatter graaft zich in wanneer je gas geeft. Met meer vermogen bepaal je dan alleen de verticale stand van de boot, niet de snelheid. Met een stel formidabele trimvlakken wordt dat voorkomen. Daarnaast dienen ze met overgedimensioneerde steunen en een extra greep op de spiegel, ook als zwemtrap.

We varen met de Crossbow op de plassen van Reeuwijk. Daar staat zorgvuldig beheer voorop en mag je niet hard. Dat hebben we dan ook niet gedaan. In een sloep past dat ook niet zo, andere types zijn daarvoor beter geschikt. Met 28PK krijg je de boot onder alle omstandigheden op rompsnelheid en houd je nog steeds wat over. Harder hoort bij haast en dat past weer niet bij een relaxed stukje sloepvaren. Op deze manier is de Crossbow ook nauwelijks op een hekgolf te betrappen en blijven de oevers van het kwetsbare plassengebied geheel intact.

Crossbow sloepen worden door AVR watersport aangeboden. Specialist in scherp geprijsde toer- en visboten, RIB’s, tenders en cabins naast outboard- en dieselsloepen. Topcraft en Oudhuijzer zijn enkele van de merknamen waar het allemaal mee begon. Na een onverwacht succesvolle introductie van een polyester vlet met een inboard ontstond als snel het idee om een eigen sloepenlijn te ontwikkelen waarmee de Winsome sloepen zijn ontstaan. Maar ook in het populaire segment van de sloepenmarkt zit AVR niet stil. Onder de naam Lago Amore wordt een zeer uitbreide en in eigen beheer ontwikkelde sloepenlijn gepresenteerd die tegemoet komt aan alle verschillende wensen van sloepvaarders. AVR is een full service bedrijf waar naast verkoop met bijbehorende inruil ook stalling, onderhoud en reparatie met zorg omringd wordt. Crossbow voegt aan dat assortiment een flinke dosis lifestyle toe met een stoere boot die je overal voor in kunt zetten. Ter introductie wordt de Crossbow 736 voor een ongeloofwaardige prijs aangeboden, en is ze in die hoedanigheid ook nog eens geheel compleet en vaarklaar.

Voor € 24.750, - word je de trotse eigenaar van deze klassieke sloep. Dat is incl. een 28PK diesel, elektra over twee gescheiden accu’s, hydraulische besturing, antifouling op het onderwaterschip, teak afwerking, LED verlichting en nog veel meer wat elders als optie geldt.

Maten en gewichten:
Lengte: 785 cm
Breedte: 232 cm
Diepgang: 40 cm
Doorvaarthoogte: 105 cm
Max. aantal personen: 12
CE categorie: C
Gewicht vaarklaar: 1650 kg
Vetus M3.28 dieselmotor met Bullflex koppeling
Watergesmeerde RVS schroefas
Prijs: € 24.750,- incl. BTW

Voor meer informatie:
AVR Watersport
Coenecoop 139
2741 PJ Waddinxveen
Telefoon: 0182-392403
mobiel: 06-51455961
[email protected]
www.avrwatersport.nl

Facebook Comments "Crossbow 736"