Een nieuwe generatie sportboat

Artikel - Een nieuwe generatie sportboat

veno Sea Ray 21 SPX
Een nieuwe generatie sportboat

Laurens Koster

Comfortabel en sportief zijn eigenschappen die elkaar kunnen bijten. Voor de nieuwe Sea Ray 21 SPX gaat dat echter niet op. Met deze multifunctionele sportieveling hebben vissers, wakeboarders of een gezin de boot die naadloos aansluit op de verschillende wensen van deze doelgroepen.


De ontwerpers van de boot hebben in de lengte en breedte verhoudingen enigszins de grens opgezocht. Met 2,60 is de boot op papier behoorlijk breed op een LOA van 6,55m. Daarbij is de boeg van deze bowrider op de waterlijn wel scherp maar waaiert daarboven sterker uit dan bij andere modellen het geval is. Het voordeel van de maatvoering laat zich raden, de boot biedt een zee aan zit- en leefruimte maar zonder dat dit het uiterlijk van de boot verstoort. Wat op papier fors lijkt, valt in de praktijk niet op. In plaats van een overvierkant borrelplatform ligt er een net zo sierlijk als sportief gelijnde all American muscleboat in de haven die een adrenalineverhogende snelheid uitstraalt. Een flinke neerklapbare tower om de wakeboards of ski’s aan te bevestigen benadrukt het woeste van de boot. Een riante zit-hang-ligbank, uitnodigend zonnedek of de wel erg ruime open boeg laten de Sea Ray van zijn comfortabele kant zien.

De afwerking en constructie van de 21 SPX staan op een hoog niveau. Aan alles merk je met de grootste botenbouwer ter wereld te maken te hebben die ook nog eens ruim 50 jaar ervaring meebrengt. Sea Ray produceert ongeveer 30 verschillende modellen tussen de 18 en 61ft, verdeeld over Sport Boats, Sport Cruisers, Sport Yachts en Yachts. Geen enkel ander merk biedt zoveel variëteit aan.

Opgericht in 1959, was Sea Ray een van de eerste die polyester en andere composietmaterialen toepaste in de fabricage van sportboten. Dit pionieren zit de werf nog steeds in de genen. Door continue innovaties in interieurdesign, materiaalgebruik, productiemethodes en styling door te voeren bezit Sea Ray een positie aan de top die ze niet meer uit handen geeft. Sinds 1989 is Sea Ray onderdeel van de Bruswick Corporation. Een Amerikaans agglomeraat waar diverse merken sportboten in zijn ondergebracht naast motorenmerken zoals Mercury en Mercruiser. Dit geeft Sea Ray een solide financiële basis die het mogelijk maakt innovaties daadwerkelijk te ontwikkelen en toe te passen.

Wanneer je tot de aanschaf van een Sea Ray besluit, is een eventuele proefvaart niet meer dan een formaliteit want tegenvallen kan het niet. De vaareigenschappen zijn zelfs beter dan je zou verwachten. Dat zit vooral in de stabiliteit van de boot. Zodra je aan boord stapt merk je dat al, er gebeurd niet zoveel. Dat stabiele is meteen ook het fijne van het varen met deze Sea Ray. Wat je er ook mee uitspookt, de boot blijft zich gewillig dirigeren naar waar je hem hebben wil. Een haakse bocht, achtjes draaien tot het duizelt, airborne op een golf of knalhard rechtuit is vooral genieten in deze gespierde Amerikaan.

Standaard wordt de Sea Ray 21 SPX geleverd met een 6 cilinder 4,3 l Mercruiser. Onze demoboot beschikte echter over de nieuwe 4,5 l. Mercruiser van 250 PK. Een optie tegen geringe meerprijs die het overwegen waard is.

De nieuwe 4,5l Mercruiser is de opvolger van de standaard 4,3l MPI. Met een nieuw ontworpen spruitstuk ademt de motor meer lucht in wat omgezet wordt in meer koppel.

Het geluid van de nieuwe V6 maakt een roffel die meer op muziek lijkt dan op herrie. Daarbij blijft het volume beperkt, al met half gas neemt het geluid van wind en golven het over. Een goed gesprek blijft tot aan de topsnelheid gewoon mogelijk.

Verschillende onderdelen, zoals het brandstofsysteem, motorkap en oliecarter zijn opnieuw ontworpen om trillingen nog verder te reduceren. Weer andere, het vliegwiel bijvoorbeeld, zijn lichter gemaakt om het gewicht van de motorinstallatie te beperken. Droog weegt de Mercruiser zo’n 500kg. Een moderne outboard van 250 PK zet hier ca 300kg tegenover. Hiervan hangt het volle gewicht echter aan de spiegel. Bij een inboard is de gewichtsverdeling wat gunstiger doordat deze meer in de boot geplaatst is. Een ander voordeel van een inboard is het zonnedek op de motorkap en een over de volle breedte vrijblijvend zwemplatform.

De 4.5L Mercruiser wordt standaard geleverd met Adaptive Speed Control. Hiermee houdt de motor het juiste toerental aan ongeacht golfslag, wind of het aantal kilo’s aan boord. Het zorgt voor een veel betere respons van de gashendel en geeft een sportief gevoel aan het stuurwiel.

Ook de duurzaamheid van het nieuwe blok is verbeterd. Gietijzeren onderdelen waar contact is met buitenwater en corrosiebestendig aluminium of composiet op andere plaatsen. Roestvorming in de motor is bij normaal onderhoud daarmee uitgesloten.

De nieuwe Sea Ray met deze potente Mercruiser vaart zoals een gelukkig huwelijk aanvoelt. Boot en motor lijken voor elkaar te zijn geschapen. Iedereen met een vaarbewijs kan er mee uit de voeten wat de set ook zeer geschikt maakt voor starters. Van een instapmodelletje kun je echter niet spreken. Daarvoor is de kwaliteit van een te hoog niveau, de indeling te innovatief en de prestaties te overweldigend.



Maten en gewichten:
Lengte over alles 6.55 m.
Breedte over alles 2.60 m.
Gewicht 1542 kg.
Tankinhoud 151 l.
Motor max. 250pk
Topsnelheid ca 85km
Prijs vanaf € 37.360,-

Voor meer informatie:
Holland Sport Boat Centre
Zuiderzeeweg 2
1095 KG Amsterdam
Telefoon: +31 (0)20 694 75 27
Fax: +31 (0)20 668 45 49
[email protected]
www.hollandsport.nl




Facebook Comments "Een nieuwe generatie sportboat"