Terug naar de essentie

Artikel - Terug naar de essentie

DOCK Steel: terug naar de essentie

Jachtwerf Arie Wiegmans aan de Scheendijk in Breukelen, direct aan de prachtige Loosdrechtse Plassen, is al lange tijd een bekende naam in de Nederlandse watersport. De afgelopen jaren heeft Wiegmans verschillende succesvolle botenlijnen geïntroduceerd. Voorbeelden zijn de AW-sloepen en de innovatieve DOCK boten. Met de polyester DOCK boten zette Wiegmans een grote stap in de richting van een no-nonsense boot waarbij vaarplezier en minimaal onderhoud belangrijke ontwerpeisen waren. Vervolgens is Wiegmans op zoek gegaan naar het ultieme onderhoudsvrije materiaal dat tegelijk licht en stevig is en kwam uit bij zeewaardig aluminium. Deze nieuwe lijn boten werd vervolgens DOCK Steel gedoopt! We maakten samen met Ron Wiegmans en Jan-Willem van Arkel van Honda Nederland een mooie tocht over de Loosdrechtse Plassen met drie DOCK Steel boten.



De DOCK Steel is ondanks zijn no-nonsense karakter, waarmee wordt teruggegrepen op de essentie van watersport, een opvallende verschijning. De boten worden opgetrokken uit 4mm dik aluminium waarna ze door Wiegmans zelf worden gewrapped. Dit is een techniek waarbij de boot wordt overtrokken met folie waardoor er een strakke en duurzame afwerking wordt verkregen. Ron is zo bevlogen over zijn nieuwe botenlijn dat hij telkens opnieuw vertelt over het idee achter DOCK Steel: “Al jaren krijgen we vragen van klanten naar een boot waar ze geen omkijken naar hebben. Een boot waarmee voor 100% van het water kan worden genoten zonder dat er gewerkt moet worden. Veel mensen kennen het spreekwoord ‘koop en boot en werk je dood’ en dat wilden wij helemaal anders doen. Als eerste hebben we twee prachtige polyester DOCK boten ontwikkeld en geproduceerd, hoewel deze boten direct een succes waren en absoluut bijzonder onderhoudsarm, vereist polyester toch enige zorg. Om de claim ‘geen onderhoud’ waar te kunnen maken, hebben we naast de polyester lijn de DOCK Steel boten geïntroduceerd. Hoewel ze van aluminium zijn gemaakt, vind ik de naam DOCK Steel heel goed passen omdat daarmee het no-nonsense karakter en de stevigheid en duurzaamheid van deze boten goed wordt benadrukt. Dankzij de aflopende open kuip zijn de boten zelflozend en omdat er geen hout af andere rottingsgevoelige materialen worden gebruikt is een dekzijl onnodig. Met een DOCK Steel is het een kwestie van motor starten, trossen los en varen! En dat het hele jaar door, zonder omkijken!”

Jan Willem van Arkel van Honda Nederland is samen met zijn dochter Hanna aanwezig om op te treden als ‘coureur’ tijdens de fotosessie. Jan-Willem vertelt ons enthousiast over de samenwerking tussen Honda Nederland en DOCK Steel: “Toen ik hoorde over de DOCK Steel boten was ik er direct opgetogen over. Dit is echt een boot die ontworpen is met de eindgebruiker in gedachten in plaats van vooral aan designfoefjes te denken waar vrijwel niemand op zit te wachten. Honda buitenboordmotoren zijn bij veel mensen bekend om hun betrouwbaarheid en duurzaamheid en vormen daardoor een uitstekende combinatie met de DOCK Steel boten.”

De DOCK Steel is in een groot aantal afmetingen verkrijgbaar, van 3,90 meter tot 8,50 meter, naar wens ook in elektrische uitvoeringen. Voor dit artikel hebben we gevaren met een DOCK Steel 500, 560 en 650. De DOCK Steel boten zijn dankzij hun simpele, makkelijk aan te passen indeling echte all rounders: waterskiën, grachtentochten, zwemmen, duiken, luieren en zonnen, meerdere DOCKs hebben zelfs hun weg al gevonden naar professionals zoals aannemers en waterschappen. Beroepsmatige gebruikers roemen vooral de duurzaamheid en stabiliteit, gecombineerd met de geringe diepgang en een hoog laadvermogen dankzij het gunstige eigen gewicht van de DOCKs.

DOCK Steel 500
De DOCK Steel 500 is uitgerust met een 40 pk Honda met elektrische start en stuurknuppelbesturing. Dankzij de stuurknuppel en de ruime indeling is deze boot bijzonder geschikt als werk- en visboot. De lage vrijboorden bieden een goede zichtbaarheid en toegang tot het viswater. De 40 pk Honda is bijzonder stil op lage snelheid, ideaal voor trolling, maar als het gas vol open wordt gedraaid, bereikt de boot in een mum van tijd zo’n 60 kilometer per uur: als de vis niet wil bijten, ben je dus zo op een ander plekje. Om hun praktische toepasbaarheid zo min mogelijk te belemmeren, zijn DOCKs spaarzaam uitgevoerd. Maar uiteraard zijn de boten door interessante opties te personaliseren. Zoals door het plaatsen van in hoogte verstelbare visstoelen op zowel het voor- als achterdek of een achterbank met rugleuning. Daarnaast kan gekozen worden voor een aluminium stuurconsole met grijpreling rondom en bergruimte binnenin, of een stevige, massief rubberen stootlijst aan de zijkanten van de boot.

DOCK Steel 560
De DOCK 560 en 650 zijn in vrijwel alle opzichten elkaars evenbeeld, de enige verschillen zijn de afmetingen, het gewicht en het maximaal motorvermogen. Opvallend kenmerk van beide boten is de open achterspiegel waardoor de boot heel makkelijk te betreden is en tevens super snel zelflozend omdat het water er naar achteren zo uitstroomt. Naar wens is deze spiegel ook in dichte uitvoering te verkrijgen; hierdoor wordt het laadvermogen vergroot.

De DOCK 560 mag worden uitgerust met een 115 pk sterke buitenboord (waarmee een topsnelheid van circa 68 km/u mogelijk is), maar de gemonteerde Honda 60 is eveneens een uitstekende keuze. Deze krachtige driecilinder heeft een gunstige verhouding tussen gewicht en vermogen waardoor de Honda geen enkele moeite heeft met de 695 kilogram wegende 560 en ook met meerdere personen aan boord heb je nooit het gevoel tekort te komen. De acceleratie verloopt binnen enkele seconden naar plané en de topsnelheid ligt rond de 50 kilometer per uur.

DOCK Steel 650
Uiteraard is sneller vaak leuker. Daarvoor stappen we in de 650 die door de gloednieuwe Honda 100 wordt aangedreven. Hoewel de 650 ook makkelijk een motor van 150 pk aankan, geeft de 100 pk Honda de boot al vleugels. We bevinden ons in een stoere werkboot, maar de wendbaarheid en snelheid van deze combinatie doen anders vermoeden. Het is Honda opnieuw gelukt een motor te ontwikkelen die tegelijk licht, zuinig en krachtig is waardoor deze een perfecte combinatie vormt met de DOCK 650.

Omdat het een werkboot is, is hij simpel en eenvoudig uitgevoerd. De afwezigheid van overbodige luxe maakt de DOCK 560 STEEL niet gevoelig voor schade, en door de praktische inrichting is het vaarcomfort hoog. De antislipvloer zorgt er bovendien voor dat personen en goederen onder alle omstandigheden grip hebben. De bestuurder van de boot kan de achterleuning van zijn stoel verstellen om naar keuze zittend of staand te sturen. Ook aan het zitcomfort van de passagiers is gedacht: dit kan worden verbeterd door optionele weerbestendige, waterafvoerende matten op het voor- en achterdek.

Wiegmans heeft met de introductie van de veelzijdige, stoere en betaalbare DOCK serie een schot in de roos gedaan. Natuurlijk zijn er vele aanbieders van aluminium boten, maar Wiegmans heeft de DOCK lijn toch een geheel eigen gezicht weten te geven: stoer en betrouwbaar, maar met oog voor details zoals de merknaam in de ‘opduwers’ aan de boeg. De uitvoering en indeling van de boten maakt ze tevens een stuk veelzijdiger dan veel andere alternatieven in dit segment. We zijn dan ook benieuwd welke innovaties Wiegmans nog zal doorvoeren in bestaande modellen en of de modellijn verder wordt uitgebreid met speciaal aangepaste types. Wij komen in de toekomst in ieder geval graag terug om nog eens te varen met de (huidige) kleinste en grootste DOCK, de indrukwekkend lichte 390 (230 kg!), die maar liefst 40 pk aan kan en de imponerende 850 die met maximaal 500 pk tot indrukwekkende prestaties in staat zal zijn.

Technische gegevens

DOCK 500
Lengte 5,00 m
Breedte 2,20 m
Diepgang 0,25 m
Doorvaarhoogte 0,64
Idem met console 0,88
Gewicht ca. 270 kg
CE cat. C
Max. motorvermogen 40 pk
Prijs: 8.750 euro

DOCK 560
Lengte 5,80 m
Breedte 2,08 m
diepgang 0,30 m
Doorvaarhoogte 1,14 m
Gewicht ca. 695 kg
CE cat. C
Max. motorvermogen 115 pk
Prijs: 12.900 euro

DOCK 650
Lengte 6,50 m
Breedte 2,16 m
diepgang 0,32 m
Doorvaarhoogte 1,14 m
Gewicht ca. 780 kg
CE cat. C
Max. motorvermogen 150 pk
Prijs: 14.900 euro

Informatie
Jachtwerf Arie Wiegmans
Scheendijk 6, 3621 VB Breukelen
+31 (0)346 26 15 74
[email protected]


Facebook Comments "Terug naar de essentie"