Next Generation Shipyards gaat een stap verder

Artikel - Next Generation Shipyards gaat een stap verder

NG Next Generation Shipyards gaat een stap verder

Op Lauwersoog is de werf van Next Generation Shipyards gevestigd. De mannen van Next Generation Shipyards staan bekend als bouwers van zeewaardige schepen. Niet alleen van hydrografische onderzoeksvaartuigen, crewtenders en supportschepen maar ook van luxe en comfortabele jachten.

Vijftien jaar lang was Albert Keizer directeur en aandeelhouder van No Limit Ships uit Groningen. Ook begeleidde hij Wubbo Ockels en zijn vrouw als mededirecteur van Ecolutions BV bij de bouw van het duurzame en autonome zeiljacht Ecolution. Nu gaat Albert Keizer een stap verder met zijn bedrijf: Next Generation Shipyards of kortweg NG Shipyards.

Op de grens van Friesland en Groningen, waar de veerboot naar Schiermonnikoog vertrekt, ligt het dorp Lauwersoog. Het dorp ontstond na het indijken van de Lauwerszee in 1969 en telt anno 2015 zo’n 150 inwoners. Naast de ‘R.J. Cleveringsluizen’ vormt de schutsluis ‘De Robbengatsluis’ de verbinding tussen het Lauwersmeer en de Waddenzee. De vissersplaats is zeer geliefd bij dagjesmensen en watersporters die de haven en de visafslag bezoeken. Lauwersoog is tevens de startplaats van de tweejaarlijks gehouden Colin Archer Memorial Race die 365 mijl verderop naar Larvik in Noorwegen leidt. De zeventiende race, waar maar liefst 70 zeilschepen aan deelnamen, werd gehouden in juli 2014. In diezelfde maand opende Albert Keizer de deuren van zijn Next Generation Shipyards.

Plezier- en beroepsvaart
Next Generation Shipyards gaat een stap verder dan het concept dat, mede door Albert Keizer, bij No Limit Ships ontwikkeld werd. Het nieuwe bedrijf van Keizer is breed van opzet en houdt zich bezig met nieuwbouw, refit en onderhoud en bemiddeling.

Nieuwbouw
De afdeling nieuwbouw staat onder leiding van Herman Boonstra. Voorafgaande aan zijn carrière bij NG Shipyards is hij 15 jaar lang bij No Limit Ships werkzaam geweest als leidinggevende in de produktie en weet als geen ander hoe de juiste kwaliteit bereikt wordt.

De nieuwbouw bestaat veelal uit snelvarende zeegaande schepen in staal, aluminium of een combinatie daarvan, tot ca.25 meter lengte. Dit kunnen ontwerpen van het eigen concept zijn maar ook ontwerpen van derden.
NG Shipyards vindt haar klanten wereldwijd. Een project kan een opdracht van een particulier zijn voor de bouw van een luxe en comfortabel jacht, maar Next Generation Shipyards staat ook in de belangstelling van bagger bedrijven en survey bedrijven. De beroepsvaart vormt dan ook een belangrijke tak van het bedrijf met de bouw van pilot- en surveyboten en loods- en crewtenders.


In februari gaat de bouw van de ”NG 1550 Comfort” van start. De NG 1550 wordt een Ocean going A gekwalificeerd plezierjacht met alle mogelijke comfort aan boord. Het jacht wordt volledig in Lauwersoog met eigen mensen gebouwd en afgewerkt. De NG 1550 Comfort meet 15.42 meter ( L.O.A.) en is vijf meter breed. Met een diepgang van maar 95 centimeter is het vaargebied van dit jacht enorm groot. De brandstoftanks hebben een capaciteit van 3.000 liter diesel wat de actieradius van de NG 1550 aanzienlijk maakt. Aangedreven door twee Volvo Penta motoren zal dit volledig in aluminium gebouwde jacht een snelheid van 26 knopen varen. Daarbij is het schip voorzien van een ruim bemeten fender of tube welke gunstig werkt op het zeeganggedrag en het gebruiksgemak.

De NG 1550 is ontworpen door Next Generation Shipyards in samenwerking met Van Dorresteijn Design en de opdrachtgever. Ontwerper Fred van Dorresteijn tekende voorheen verschillende No Limit schepen en realiseerde tevens ontwerpen voor onder andere Glomar Shipmanagement, een grote leverancier van schepen in de offshore markt. Daarnaast heeft het designbureau ook in de superyachtbranche meerdere opdrachtgevers. Daarmee blijkt het zakelijke huwelijk tussen de ontwerper en de werf gestaafd met zeer veel ervaring in het nieuwbouwsegment van NG Shipyards.

De nieuwe werf heeft tevens een opdracht ontvangen voor het maken van een voorontwerp van een zeegaand schip die naast alle comfort, ook voorzien moet worden van een bemannings verblijf. Dit schip zal tussen de 16,5 en de 17,5 meter lang worden. Wanneer het voorontwerp akkoord is zal ook dit schip waarschijnlijk gebouwd gaan worden.

Verder liggen er ontwerpen klaar voor verschillende afmetingen werkboten zoals een 13 meter lange werkboot met extreem geringe diepgang, een 18 meter hydrografisch surveyschip en een 22 meter lange crewtender. De werkboten zijn breed inzetbaar en uiterst zeewaardig. Bij alle ontwerpen is veel aandacht besteed aan het realiseren van een kosten effectief schip die bijzonder efficiënt is ingedeeld. De werf brengt hiermee de juiste balans aan tussen het ontwerp en gebruikers eisen. Bij het hydrografische schip zijn de aspecten als bellenbaan, trillingen en onderwatergeluid van grote invloed op het ontwerp geweest. Deze schepen zijn speciaal ontworpen om met sonar te werken en worden ingezet voor bijvoorbeeld het maken van kaarten, zeebodemonderzoek, pijpleiding inspecties of als informatie verzameling voor baggerwerkzaamheden.
De werkschepen van Next Generation Shipyards worden onder toezicht van de classificatiebureaus Lloyds Register, Det Norske Veritas en Bureau Veritas gebouwd en kunnen onder meerdere vlaggestaten geregistreerd worden. Voor plezierjachten wordt het voorgeschreven CE certificaat afgegeven.

Onderhoud & Refit
De afdeling scheepsreparatie staat onder leiding van Dirk Keizer. Dirk was bij zijn vorige werkgever onder andere projectleider bij de bouw van het zeilschip van Wubbo Ockels de “Ecolution”. Verder gaf hij daar leiding aan de werkplaats bij de afbouw van o.a. vijf loodstenders welke door Barkmeijer Shipyards in opdracht van het Nederlands Loodswezen bv werden gebouwd.
De onderhouds en reparatie afdeling is eveneens een zeer belangrijk onderdeel van de werf. “NG Shipyards” wil zo laagdrempelig mogelijk het wijde scala aan technische diensten aanbieden aan alle typen schepen. “Schuin aan de overkant van de werf ligt Jachthaven Noordergat, een jachthaven met zo’n 300 ligplaatsen. In de haven liggen motor- en zeilboten van 5 tot 15 meter lengte. Ook voor die bootbezitters leveren we allerhande technische diensten wat in ons full service pakket past”, zegt Albert Keizer.

Gezien de mensen van NG Shipyards door de jaren heen een netwerk hebben opgebouwd met klanten over de hele wereld is een trip naar het buitenland geen uitzondering. Om de werkzaamheden goed uit te kunnen voeren kiest NG Shipyards voor de persoonlijke ondersteuning en niet voor een wereldwijd dekkend netwerk van reparatie bedrijven. “De prijzen van vliegtickets zijn de laatste jaren flink gedaald dus is het ook mogelijk de kosten laag te houden en met eigen mensen aanwezig te zijn wanneer een klant, waar dan ook ter wereld, tegen problemen aanloopt.
Zo zijn we recent nog naar Abu Dhabi gevlogen om op een schip preventief onderhoud uit te voeren en aanpassingen te doen zodat deze weer klaar is voor een nieuw project. De klant stelt het enorm op prijs dat de werf eigen mensen stuurt en dat is de service waar we bekend om willen staan”, zegt Albert Keizer.

Bemiddeling gebruikte boten
Het derde bedrijfsonderdeel van Next Generation Shipyards is de bemiddeling van gebruikte schepen. De focus ligt hierbij op kwalitatief goede schepen in het hogere segment.

Momenteel bestaat het aanbod uit onder andere een Bruijs Coaster 1400, een No Limit 1550, een Citation 1250 en een Bleu Spirit 700 RIB.

Geboren en getogen aan de waterkant van Friesland groeide Albert Keizer op met varen en watersport. Na zijn studie werktuigbouwkunde deed hij ervaring op buiten de maritieme industrie. Bij de start van No limit Ships in Groningen werd Albert Keizer betrokken vanaf bouwnummer twee vanwege zijn grote technische kennis. Keizer ondersteunde de werf in eerste instantie naast zijn reguliere werkzaamheden maar na een jaar werd hij technisch directeur en mede aandeelhouder van de werf. Na 15 jaar is het tijd voor een verdere doorontwikkeling en ben ik toe aan een nieuwe stap Met Next Generation Shipyards kan ik een verbetering van de type schepen die bij No Limit Ships gebouwd worden doorvoeren. In Lauwersoog aan de Haven 30 vond Keizer een prachtige plek om zijn eigen bedrijf gestalte te geven, midden in de scheepvaart en altijd goed bereikbaar.

De toekomst in
Samen met hoofd nieuwbouw Herman, hoofd reparatie en onderhoud Dirk en de technische medewerkers zijn Albert Keizer en zijn vrouw klaar voor de toekomst. De nadruk zal liggen op de beroepsvaart maar er wordt gestreefd naar de juiste verhouding met de pleziervaart. Momenteel wordt er bij druktegebruik gemaakt van een flexibele schil om de gelederen te versterken maar Keizer geeft de voorkeur aan uitbreiding van vaste krachten. “Vaste medewerkers vergroten de slagkracht en kennis binnen het het bedrijf.

We gaan vol vertrouwen een stap verder de toekomst tegemoet met Next Generation Shipyards.”

Voor meer informatie:

Next Generation Shipyards
Haven 30 A
9976 VN Lauwersoog
T +31 519 346 632
M +31 620 409 940
www.ngshipyards.com

Facebook Comments "Next Generation Shipyards gaat een stap verder"