Introductie Evinrude E-TEC G2

Artikel - Introductie Evinrude E-TEC G2

Introductie Evinrude E-TEC G2,
eindelijk anders genoeg om anders te zijn!

Eind 2014 is Boten.nl aanwezig geweest bij de Europese introductie van de nieuwe Evinrude E-TEC Generation 2 buitenboordmotoren op het Lago Maggiore bij Baveno in Itali√ę. Terwijl andere buitenboordmotorfabrikanten zich over het algemeen concentreren op het produceren van viertaktbuitenboordmotoren heeft Evinrude zich altijd onderscheiden door tweetaktmotoren met geavanceerde technologie minimaal net zo schoon en zuinig te maken als viertaktmotoren. De Evinrude E-TEC buitenboordmotoren waren altijd prima producten, maar onderscheidden zich niet noemenswaardig van andere buitenboordmotoren.



Met de introductie van de Evinrude E-TEC G2 buitenboordmotoren zet Evinrude zo¬ín grote stap vooruit dat ik met recht kan zeggen dat zij nu eindelijk zo afwijkend zijn waardoor zij hun anders zijn dubbel en dwars rechtvaardigen. Om de motoren zelf te kunnen testen heeft Evinrude tien boten met motoren in enkele en dubbele configuratie, in vermogen vari√ęrend tussen 200, 225, 250 en 300 pk, beschikbaar gesteld. Op de dag van aankomst regent het al dagenlang pijpenstelen waardoor het Lago Maggiore flink buiten zijn oevers is getreden en de onderste delen van ons hotel zelfs onder water staan. De volgende dag breekt als een wonder de zon echter door en hebben we van een heerlijke middag op het water kunnen genieten.

In de decennia voor de introductie van strengere milieuregels voor buitenboordmotoren waren vrijwel alle geproduceerde buitenboordmotoren conventionele tweetaktmotoren. In feite was er maar één fabrikant die zich altijd voor 100% aan viertaktbuitenboordmotoren heeft gecommitteerd en dat was Honda. Conventionele tweetaktbuitenboordmotoren hebben een aantal grote pluspunten die ze bijzonder geschikt maken om als bootmotor dienst te doen: simpele constructie, relatief licht, veel trekkracht, hoeven vrijwel niet warm te draaien en zijn makkelijk te onderhouden. Negatieve kanten zijn er echter ook: een hoger brandstofverbruik en milieuonvriendelijk qua uitstoot. Daarom was het voor veel buitenboordmotorfabrikanten voor de hand liggend om als gevolg van de strengere milieuregels over te stappen op de reeds in auto’s en motorfietsen zeer bekende viertakttechnologie.

Evinrude heeft echter voor een moeilijker weg gekozen door een technologie te ontwikkelen die van een conventionele tweetaktmotor een zuinige en schone machine maakt: E-TEC. Vanaf 2015 is de tweede generatie van deze E-TEC technologie leverbaar en Evinrude claimt dat tests hebben uitgewezen dat deze motoren op alle gebieden schoner en zuiniger zijn dan de beste viertaktmotor (volgens Evinrude de Yamaha 250) in de markt. En dat is niet de enige vernieuwing; Evinrude heeft ook grote veranderingen aangebracht op het gebied van de besturing, het schakelmechanisme, de configuratie van het motorblok, het trimsysteem, het aansluiten van de bedieningskabels en de mogelijkheid om de motoren, wat betreft kleurstelling, aan je eigen smaak aan te passen.

Evinrude, dat in 1909 de uitvinder was van de moderne buitenboordmotor, claimt de buitenboordmotor van de toekomst ontwikkeld te hebben. Wanneer we deze buitenboordmotoren zelf aan de tand kunnen voelen, wordt al snel duidelijk dat het heerlijke machines zijn. De nieuw ontwikkelde hydraulische besturing werkt uitstekend en het schakelen verloopt opvallend soepel en licht. Het zogenoemde intelligent trimsysteem dat continue zorgt voor de meest optimale trimstand werkt uitstekend en maakt dat de bestuurder zich helemaal kan concentreren op het varen zelf.

De prestaties van de motoren zijn uitstekend, maar een punt van aandacht blijft het geluid dat de Evinrudes produceren: hoewel het voor ons zeker niet storend was en eventueel sportief te noemen valt, maken deze motoren op lage toeren meer geluid dan veel vergelijkbare viertaktmodellen. Voor mensen die vaak op hoge snelheden varen is dit geen enkel probleem, maar wanneer u meer van toeren op lage snelheden houdt, zijn er wat geluidsproductie betreft misschien aantrekkelijker (viertakt)motoren.
Al met al heeft Evinrude een indrukwekkende prestatie geleverd. Op het gebied van uitstoot, brandstofverbruik en prestaties horen de nieuwe ETEC G2 modellen tot de allerbeste. De ontwikkelingen op het gebied van trimmen, schakelen, besturing en het aansluiten van de motor zijn dusdanig doordacht en handig dat deze (waar mogelijk wat betreft patenten en prijs) hun weg ongetwijfeld ook naar andere fabrikanten zullen vinden.

Evinrude heeft vandaag inderdaad de buitenboordmotor van de toekomst beschikbaar, maar het is de vraag of dit een voldoende grote kurk zal blijken te zijn om voor langere tijd boven te kunnen blijven drijven in een watersportwereld die vrijwel volledig wordt gedomineerd door viertaktbuitenboordmotorfabrikanten die met hun bij elkaar opgetelde advertentiebudgetten een luidere stem hebben dan Evinrude dat in zijn eentje geavanceerde tweetaktmotoren produceert. Momenteel zijn de Evinrude G2 motoren slechts leverbaar in vermogens vanaf 200 pk, het zal ongetwijfeld niet lang duren voordat E-TEC G2 ook in lagere vermogensklassen wordt ge√Įntroduceerd. Wij geven u het advies de Evinrude E-TEC G2 modellen zeker in uw overweging mee te nemen wanneer u uitkijkt naar een nieuwe buitenboordmotor.

PurePower Combustion
Evinrude noemt de technische vernieuwing van hun bestaande E-TEC technologie PurePower Combustion. Met behulp van computermodellen is ¬Ďin een draaiende motor gekeken¬í. Op basis hiervan is een nieuw zuiger/cilinderontwerp ontwikkeld en is de directe brandstofinspuiting geperfectioneerd. Hierdoor hebben de Evinrude G2 motoren 20% meer koppel, 75% minder gereguleerde emissie-uitstoot en verbruiken zij 15% minder brandstof dan concurrerende modellen. Omdat bij een tweetaktmotor iedere slag een arbeidsslag is, hebben deze motoren altijd een snelle respons bij gas geven.

Dynamic Power Steering en SLX tandwielkast
Veel buitenboordmotoren met hydraulische besturing worden voorzien van een hydraulische cilinder die achteraf aan de voorzijde van de motorophanging wordt gemonteerd en die de stuurbeugel beweegt. Evinrude G2 motoren hebben standaard hydraulische besturing waarvan de hydraulische cilinder in de middensectie van de motor is ingebouwd. Dit zorgt voor een directere en nauwkeuriger besturing. Als optie kan er stuurbekrachtiging worden toegevoegd die rekening houdt met het type boot en de toepassing wat het stuurcomfort verder verhoogd.

Om het aantal kabels, beugels en overbrengingen te minimaliseren, heeft Evinrude het schakelmechanisme en de bediening ervan geheel in het onderwaterhuis ondergebracht. Tijdens het varen merken we dat deze Evinrudes geluidloos en vloeiender en soepeler schakelen dan we ooit bij andere buitenboordmotoren hebben meegemaakt.

Starboard-Starboard motorontwerp
De Evinrude G2 motoren zijn gebaseerd op een V6 motorontwerp met een blokhoek van 74 graden. Bij vrijwel alle V-motoren bevindt het uitlaatspruitstuk zich in het midden van de V waar het beide cilinderbanken bedient. De E-TEC G2 modellen hebben echter twee uitlaatspruitstukken, beide aan de rechterkant van elke cilinderbank. Het grote voordeel hiervan is dat de draairichting van de slag van de zuigers niet in de richting van de uitlaatpoorten is. Dit zorgt voor minder slijtage en levert een betrouwbaarder motor op met een langere levensduur.

Dual Axis Rigging Systeem
De bedieningskabels van buitenboordmotoren worden vaak via een soort stofzuigerslang geleid die aan de voorkant van de motor is aangesloten. Bij het sturen beweegt deze slang met kabels heen en weer door de boot waarvoor ruimte moet worden vrijgehouden. Evinrude heeft daar wat op gevonden door de kabels vanaf de zijkant te laten binnenkomen op een aansluiting die niet beweegt bij het sturen. Hierdoor hoeft er geen ruimte gereserveerd te worden voor de bewegende bedieningskabels en tevens is de kans op vroegtijdige kabelbreuk veel kleiner. Maximaal twee motoren kunnen via √©√©n ¬Ďslang¬í worden aangesloten. (Scan de code om naar het filmpje te gaan waarop je goed kunt zien hoe dit werkt).

Voor meer informatie: www.brp.com

Facebook Comments "Introductie Evinrude E-TEC G2"