XO Boats

Artikel - XO Boats

XO Boats
Spectaculaire introductie op de Nederlandse markt


Onder begeleiding van een flyboard team schoven de eerste drie XO modellen in Nederland, de entrepothaven van Amsterdam binnen. Toepasselijk, aangezien de boten ook varen als een flyboard. De stuntmannen op het board en de jetski waren voor de gelegenheid gestoken in een keurig 2 dlg grijs. Ook toepasselijk. XO boten hebben in de basis iets van een werkboot maar dan met een interieur en afwerking als een perfect passend maatkostuum.


Het Finse XO Boats bestaat sinds 2008 en heeft in de landen om ons heen sindsdien opvallend veel indruk gemaakt. Vorig jaar is in Engeland de XO 240 in cabinversie uitgeroepen tot motorboot van het jaar in de categorie Performance & Superboat. Niet gek voor een nieuwkomer. Alle lovende kritiek zorgt dan ook voor een commercieel succes. Jaarlijks produceert XO zo’n 100 boten en is momenteel de snelst groeiende werf in Noord Europa.

Strength, design, en performance zijn de variabelen waar XO een perfecte balans in heeft gevonden. Uitgangspunt is een aluminium web van spanten en oversized stringers. Een aluminium brandstoftank is er centraal in geïntegreerd. Hier komt een 5mm dikke huid op uit ALMG 4,5/5083 aluminium platen. Voor dit doel het beste wat de markt te bieden heeft.

In de aluminium romp wordt een polyester binnenschaal en eventuele opbouw gemonteerd. Naadloos en onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deze composietbouw verenigt het beste van twee werelden. De ongelofelijk stijve en rigide romp kun je op een boomstam varen waarna er een deuk inzit en geen gat zoals in polyester. Roestproblemen of osmose kent aluminium niet, het is nagenoeg onderhoudsvrij. Loeisterk dus maar lichtgewicht waarmee bloedstollende snelheden gehaald kunnen worden, ook wanneer het waait en er een golfslag staat waar menig motorjacht liever voor in de haven blijft liggen.

Een boot die geheel uit aluminium wordt gemaakt kan binnen toch iets ongezelligs hebben. Niet alle vormen zijn mogelijk en met name wanneer er geen coating wordt toegepast doet het wat industrieel aan. Met een polyester deck lay-out is dat nadeel er niet. Geen scherpe randen of hoeken met zichtbare lasnaden maar een optisch en ergonomisch geoptimaliseerd interieur uit prettig aanvoelend polyester. Daarnaast kunnen alle RVS onderdelen op het polyester gemonteerd worden zodat elektrolytische problemen tussen het aluminium en RVS onbestaanbaar zijn.

De Finse ontwerpers hebben niet de vergissing begaan een kopie van een doorsnee snelle boot te willen maken. De skaibehanger en tapijtplakker zijn niet langsgeweest. Alleen de stoel en kussenset zijn bekleed met stof. Wanneer je dit en het dashboard afdekt kan de boot zelflozend in de regen blijven liggen zonder dat een bilgepomp overuren moet maken. Wanneer het na verloop van tijd toch wat groenig wordt aan boord richt een hogedrukreiniger geen schade aan. Hoewel het zo is, ervaar je het interieur niet als bullitproof maar meer als een plek om aangenaam te vertoeven. De stoelen en banken zitten goed, er is voldoende loopruimte en door een slimme indeling volop comfort. Daarbij is het geheel vlekkeloos afgewerkt en valt te verwachten dat bij normaal gebruik de boot er na een lang leven nog steeds als nieuw uit zal zien.

XO220S
Van het drietal boten die in Nederland voor een proefvaart beschikbaar zijn is de 220 de meest levendige. Vormgegeven als een ralleykanon met veel zwarte accenten en een wrap met carbon motief op het vrijboord. De strakke lijnen van de romp komen terug in het interieur maar zonder te overdrijven. Het windscherm bijvoorbeeld is weer sterk afgerond in de hoeken. De boeg is open en voorzien van een langsbank waar je met meerdere op kunt zitten of languit liggen. Het is niet volgepropt met zitplaatsen zoals op een gebruikelijke bowrider, de nadruk ligt eerder op loopruimte. Je komt er door het middenraam van het windscherm open te klappen. Keurig geborgd met twee knevels en openstaand rammelvrij rustend op een steuntje. Eronder klapt een polyester vormdeel weg. Geen deurtjes uit een ander materiaal wat vaak als goedkopere oplossing wordt toegepast, een van de details die de afwerking van XO naar zo’n hoog niveau tillen. Op de boeg vindt je een preekstoel die aan een loodsboot doet denken. Twee hoge steunen maken een veilige werkplek om met een landvast in de weer te zijn en vergemakkelijken in en uitstappen.
Achter het windscherm twee stoelen achter een uitgebreid dashboard en een bank tegen de spiegel. De zijkanten kunnen wegklappen voor een makkelijke doorgang naar de ruimte rond de toegepaste 200PK Yamaha. De motor is een flink stuk naar binnen geplaatst zodat de zwemplatforms extra drijfvermogen bieden wanneer je het gas erop zet. Hieronder, en onder de banken is in bergruimte voorzien. Alles zonder rammelen geborgd met sluitingen, makkelijk te openen met gasveren en ook binnenin strak afgewerkt met gelcoat.

Vanaf de wal oogt de boot nogal slank, aan boord merk je daar echter niets meer van door het optimale gebruik van de beschikbare ruimte. Aan de vaareigenschappen merk je het wel . Al met een beetje gasgeven gaat de XO 220 er als een speer vandoor.

Maar vooral het bochtenwerk is specta-culair. Volgas in een cirkel varen maakt het kringetje steeds kleiner. De boot lijkt zich in een bocht te vreten maar vervolgt net zo makkelijk weer een kaarsrechte koers. Ook slenterend is deze XO prima te besturen zonder overmatige correctie.

Specificaties:
Lengte 6,30 m
Breedte 2,28 m
Doorvaarthoogte 60cm
Gewicht (zonder motor)1100kg
Motor 100-200PK
Brandstof 205 L
Max 6 pers
CE – C
Prijs € 37.900,- excl motor.

XO240RS
OP het eerste gezicht zie je maar weinig verschil tussen de kleinere 220 en deze 240. Toch is dat verschil er wel degelijk. Met een flinke meter meer lengte is alles wat ruimer opgezet. De open boeg is een stuk langer en tussen de banken achter het windscherm is meer loopruimte voorhanden. Deze XO is ook wat rijker uitgerust met een RVS targabeugel, skipaal en RVS bimini. Ook is de uitstraling van de boot wat gedistingeerder met een witte wrap op de romp, hoogglans RVS en een Esthec teak pakket. Varend is het verschil nog wat groter. Waar de 220 uitnodigt tot het ruigere bochtenwerk, wil je met de 240 vooral een lang eind cruisen. Bedaard kun je het niet noemen maar de distinctie die het uiterlijk kenmerkt komt ook terug in de vaareigenschappen, wat meer beheerst en comfortabeler. Geschikt voor een langere tocht. Een dikke 300PK Mercury Verado zorgt ervoor dat je evengoed snel op de bestemming bent. Toch zit die skipaal er niet voor niets. Ook met deze XO kun je de gekste capriolen uithalen. Onder water is een diepe V ver naar achteren doorgetrokken. Op de waterlijn maakt de romp een knik naar binnen waarmee sprayrails zijn geïntegreerd en er een superslank onderwaterschip is ontstaan. Wanneer de boot loskomt uit het water en je een bons verwacht bij het landen, hoor of voel je op deze XO vrijwel niets. Ook naar beneden toe wordt het water aangesneden waardoor je op een zacht bedje lijkt te landen. Het maakt deze en de andere XO boten niet alleen snel maar ook veilig, en dus leuk, op ruim water.

De XO240 is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Met een windscherm of stuurhuis, een open boeg of als deckboat met slaapaccommodatie. Daarnaast is er de keuze tussen een outboard of inboard diesel.

Specificaties:
Lengte 7,52 m
Breedte 2,28 m
Gewicht (zonder motor)1250kg
Motor 150-300PK
Brandstof 230 L
Max 8 pers
CE – C
Prijs vanaf € 43.900,- excl motor.

XO270RS
Het vlaggenschip van het drietal XO modellen met een silhouet wat lijkt op een survey schip. Dat is goed verklaarbaar aangezien XO deze boot ook bouwt voor de professionele sector waar het wordt ingezet om kustgebieden in kaart te brengen. Voor de pleziervaart is het interieur en afwerking geheel anders maar gebleven zijn de ultieme vaareigenschappen in slecht weer en de oersterke bouwwijze. De 270 is net als de 240 in vele variaties verkrijgbaar, onze XO270 is voorzien van een dekhuis en gesloten boeg met slaapaccommodatie. De rechtopstaande opbouw geeft de boot iets stoers en onverzettelijks. Binnen blijkt de functie, de verticale raampartijen rondom geven een onbelemmerd uitzicht en maken het beste gebruik van de beschikbare ruimte. De XO270 biedt daarmee meer comfort en leefruimte dan de lengtemaat doet vermoeden. In de salon is dan ook veel mogelijk. Naast een comfortabele positie achter het dashboard een bank voor de meevaarder. Daarachter een dinette die met de tafel naar beneden en de meevaardersbank omgeklapt tot twee persoons bed is om te bouwen. Daar tegenover is onder een langsbank een pantry mogelijk. Een tweede slaapgelegenheid vind je onder het voordek. Een natte cel is geplaatst in de console aan bakboord. Aan stuurboord is hier een hangkast van gemaakt.

We varen de boot met mooi weer en dan zou je toch een beetje het gevoel kunnen krijgen opgesloten te zitten in een opwarmende accommodatie. Daar is echter geen sprake van. In het dak zijn twee grote schuifluiken opgenomen voor licht en lucht. De schuifpui aan de achterzijde draagt daar aan bij en het voordek heeft een schuifluik wat ook bedoeld is om met een slim verzonken trappetje de boeg te bereiken om een lijn te beleggen. De vormgeving en kleurstelling maken het interieur sfeervol zonder flamboyante uitspattingen. De winst hiervan is dat de boot over 20 jaar nog steeds geheel bij de tijd zal zijn. De afwerking en solide bouw doen daar een flinke schep bovenop.

Varen met de XO270 is een ultiem genoegen. De boot is uitgerust met een 300PK Volvo diesel en automatische stabilisatoren. Hiermee kun je op vol vermogen de boot alle kanten opgooien zonder dat ze daar ook maar enigszins van onder de indruk is. Wij zijn dat wel. Dit is de best handelbare powerboat die we ooit gevaren hebben.

Specificaties:
Lengte 8,60 m
Breedte 2,59 m
Gewicht (zonder motor)3000kg
Motor max 370PK inboard / 2x250PK outboard
Brandstof 315 L
Max 10 pers
CE – C
Prijs vanaf € 98.400,- excl motor.

XO boten worden door de Finse werf geafficheerd als sportboten. Maar daarmee doe je deze ranke mijlenvreters naar ons idee te kort. Leg er maar een gemiddelde speedboot naast. Op het gebied van styling, het onverwoestbare, de hoogstaande afwerking en de zeewaardige vaareigenschappen gaat de vergelijking mank. XO boten zijn veel meer all round inzetbaar dan menige sportboot of motorjacht. Eigenlijk zijn het tenders, maar dan zoals die van origine bedoeld zijn. Snelle, zeewaardige boten om mensen, post of andere goederen naar een geankerde olietanker te brengen. Maar in welk vakje je XO Boats ook plaatst. Ze maken niet alleen de verwachtingen waar maar verrassen je, in positieve zin, op alle fronten.


Voor meer informatie:

XO Boats Nederland
Cruquiusweg 64A
1019 AJ Amsterdam
[email protected]
www.xoboats.nl

Facebook Comments "XO Boats"