Bootwagens en bootstoelen

Artikel - Bootwagens en bootstoelen

Feyter Special Products
Bootwagens en bootstoelen

Het jaarlijkse hellingen, waarbij de boten in het najaar de wal op gaan en in het voorjaar weer te water worden gelaten, is voor veel watersporters een bekend fenomeen. Vaak gaat het om vele tientallen, zo niet honderden boten, wat deze operatie in veel gevallen tot een zware en langdurige klus maakt.


Concordia jachten

Dat was zeker het geval bij Watersportvereniging Wolphaartsdijk (WSVW) waar ieder jaar circa 350 boten op een – qua beschikbare ruimte - beperkt terrein moeten worden geplaatst. Circa tien jaar geleden heeft het bestuur van deze watersportvereniging besloten dat het hellingen anders moest worden aangepakt; na een rondgang langs verschillende technische bedrijven is de WSVW een samenwerking aangegaan met Feyter Special Products uit Terneuzen om een oplossing te ontwikkelen die het hellingen efficiënter, makkelijker en veiliger zou maken. Tijdens een bezoek aan de WSVW hebben we de gelegenheid om de bootwagen en bootstoelen in actie te zien en voeren we een geanimeerd gesprek met havenmeester Hans Colijn van de WSVW en Paul Verdurmen van Feyter Special Products over de ervaringen met en achterliggende ontwerpkenmerken van deze, naar ieders tevredenheid functionerende, oplossing van het hellingen.

Hans Colijn “Ruim tien jaar geleden liepen we tegen steeds meer moeilijkheden bij het hellingen aan. Toentertijd hadden onze ligplaatshouders ieder een bootstoel in eigen bezit waarmee wij moesten werken. Aan de ene kant ontstond het probleem dat wij verantwoordelijk werden gehouden voor de veiligheid van een bootstoel die niet in het bezit van de haven was. Uiteraard inspecteerden we iedere bootstoel, maar we konden niet uitsluiten dat we bijvoorbeeld verborgen scheurtjes in het metaal soms over het hoofd zouden zien. Daarnaast was er geen enkele eenvormigheid in de bootstoelen: de ene booteigenaar bouwde hem zelf en de ander kocht hem bij zijn schip. Je kunt je voorstellen dat het opslaan van zo’n 350 tot 400 bootstoelen van allerlei formaten, afmetingen en materialen een enorme operatie was en dat het geheel van bootstoelen een groot terrein in beslag nam omdat stapelen bijzonder lastig ging. Aan het einde van het seizoen was het vervolgens weer een hele opgave om de juiste bootstoel bij de juiste boot te zoeken en alle boten weer op de goede plek op de kant te krijgen. Kortom, dit systeem veroorzaakte op het gebied van veiligheid, opslag en logistiek de nodige problemen. Het toenmalige bestuur heeft daarom de beslissing genomen dat de bootstoelen op termijn de verantwoordelijkheid van de haven moesten worden. Er werd gekozen voor een termijn van tien jaar waarin de oude bootstoelen werden uitgefaseerd en er elk jaar ongeveer 35 nieuwe bootstoelen werden aangeschaft, die de ligplaatshouders per seizoen huren. Dit jaar zijn we bezig met de laatste ronde waarna alle boten op nieuwe bootstoelen zullen staan.”


Paul Verdurmen “Ik herinner mij nog goed dat de WSVW ruim tien jaar geleden contact met ons opnam. Hans was toentertijd al havenmeester en had vanaf het begin heel duidelijk in beeld wat hij wel en niet wilde, voortkomend uit zijn jarenlange ervaring met het hellingen van vrijwel ieder type boot. Voor ons was het ontwikkelen van een oplossing voor het hellingen van schepen een interessante uitdaging die we graag aangingen. Feyter ontwikkelt al jaren de meest uiteenlopende oplossingen voor een keur aan industriële bedrijven dus wat betreft kennis en know how was het geen enkel probleem. Een van de belangrijkste eigenschappen die Hans naar voren bracht, was een optimale wendbaarheid. De achterliggende reden is dat de boten bij de WSVW dicht op elkaar worden gezet. Hiertoe hebben we een bootwagen ontwikkeld met twee in plaats van vier wielen die door een Manitou verreiker wordt getrokken. Een voordeel van een verreiker boven een tractor is dat de bootwagen zich in het gezichtsveld van de bestuurder bevindt. Naast het bouwen van de bootwagen hebben wij tevens de bootstoelen ontwikkeld. Er zijn vier verschillende types bootstoel die geschikt zijn voor verschillende tonnages, in lange, korte, brede en smalle uitvoering; echter allemaal met vier horizontale steunen aan de buitenkanten die op dezelfde breedte op de hydraulische liggers van de bootwagen komen te rusten. Zonder de bootwagen aan te passen kan er het ene moment een boot van zes meter en 1500 kilogram worden vervoerd, om direct daarna door te gaan met een zeilboot van ruim zestien meter. Dankzij verstelbare steunen en stelplaten kunnen de bootstoelen aangepast worden aan ieder type schip.”

Hans Colijn “Het grote voordeel van dit systeem is dat alle onderdelen van de bootstoelen uitgewisseld kunnen worden: stelplaten, steunen, stelpennen, enzovoort. Ten behoeve van het stapelen verwijderen we deze onderdelen van de bootstoelen waarna we ze vervolgens separaat opslaan in kratten. Aan het einde van het seizoen is er geen zoekwerk nodig om de juiste onderdelen weer bij elkaar te zoeken want werkelijk alles is uitwisselbaar. Doordat de steunen en platen zo makkelijk zijn te verwijderen, is de stapelbaarheid van de bootstoelen optimaal en hoeven we voor de opslag nog maar een fractie te gebruiken van de ruimte die we met de oude bootstoelen nodig hadden. Ik ben nog altijd blij dat we deze stap hebben gezet, van een kleine nachtmerrie die het hellingen vroeger was, kijk ik er nu altijd weer naar uit om de boten zo efficiënt mogelijk op de wal te zetten!”

Dankzij de nauwe samenwerking tussen Feyter Special Products en Feyter Forklift Services kan de bootwagen worden voorzien van hydrauliek en geleverd in combinatie met een vierwielbestuurde, zeer wendbare Manitou verreiker (in de plaats van de vaak gebruikte tractor) om de bootwagen te verplaatsen. De verreiker is bijzonder veelzijdig inzetbaar en kan worden uitgerust met een lier, palletvorken of werkbak en vervangt daarmee meerdere machines (kraan, heftruck en hoogwerker).

Kenmerken
  • Verstelbare steunpoten in diverse lengtes
  • Verstelbare stelplaten met rubberen kussens
  • Degelijk en stabiel frame, gegalvaniseerd en onderhoudsvrij
  • Maatwerk: 12 tot 60 ton, twee- of vierwieluitvoering, twee- of vierwiel gestuurd, optie - hydraulisch instelbare breedte, bootstoelen in verschillende afmetingen, vormen en gewichtsklassen
  • Gebouwd volgens de machinerichtlijnen en voorzien van CE-certificering
  • Ruimte-, plaats- en tijdbesparend vaargebied waar we erg van houden zijn de Wadden, dan wil je ook wel eens een keertje droogvallen.”

Op de Grote Brekken aangekomen draai ik de boot, zonder gebruik van beide hulpschroeven, eerst linksom en daarna rechtsom. De diameter van beide draaicirkels is niet veel langer dan de lengte van de boot. Een geruststellende gedachte wanneer de boeg- en/of hekschroef eens storing hebben. We varen weer een stukje door en de 140 pk sterke Vetus laat bij 1300 toeren de boot 5 knopen lopen, we verbruiken op dat moment zo’n 3 liter per uur. Ik maak naast een groene ton een noodstop en de boot ligt met een halve bootlengte helemaal stil. Op de Brekken staat niet meer dan drie beaufort wind en ik leg de boot even dwars op de golven. De eigenaar schenkt op dat moment een schippersbittertje en zowel de glazen als de eigenaar merken de golfslag niet eens op. Ik geef weer gas tegen de golven in en vaar een klein stukje net iets te hard. In mijn zak heb ik nog een decibelmeter maar ik haal het ding niet eens meer tevoorschijn; dit jacht heeft gewoonweg fantastische vaareigenschappen.

Voor meer informatie:

Feyter Group
Mr. F.J. Haarmanweg 17
4538 AM Terneuzen
Tel: (+31)-(0)115-641320
Fax:(+31)-(0)115-615955
Email: [email protected]
www.feyter.com


Facebook Comments "Bootwagens en bootstoelen"