Zuinige lichtgewichten

Artikel - Zuinige lichtgewichten

ZUINIGE LICHTGEWICHTEN:
NIEUWE SUZUKI DF30A EN DF25A OUTBOARDS

Het was even wachten, maar het geduld wordt beloond want Suzuki’s nieuwste buitenboordmotoren zijn iets bijzonders geworden. De nieuwe DF30A en DF25A leveren namelijk met een gewicht vanaf slechts 62 kilo de beste vermogen-gewichtsverhouding in hun klasse. En dat is gezien de zeer complete specificaties van beide outboards opmerkelijk te noemen.

Acculoze, elektronische brandstofinjectie
Uitgangspunt voor beide uitvoeringen is het volkomen nieuw ontwikkelde driecilinder in lijn motorblok met een inhoud van 490 cc. Standaard is de nieuwe generatie Suzuki elektronische brandstofinjectie toegepast, die geen accu meer nodig heeft om feilloos te functioneren. Daarnaast verzekert het een snellere start, soepeler motorloop en een verbeterde acceleratie onder alle omstandigheden. De DF30A en DF25A zijn moeiteloos met de hand te starten, omdat speciale aandacht is gegeven aan het startermechanisme, dat opmerkelijk licht en makkelijk te bedienen is.

Lean Burn systeem
De elektronische brandstofinjectie maakt het ook mogelijk dat voor beide uitvoeringen het Suzuki Lean Burn Fuel Control System toegepast kon worden. Dit zorgt er voor dat bijvoorbeeld de DF25A tot 15%*) zuiniger is dan zijn voorganger, de DF25. Uitgangspunt van dit intelligente brandstofsysteem is dat het op basis van de gevraagde prestaties en het geleverde vermogen, vooraf het optimale brandstofmengsel bepaalt en vervolgens zo veel mogelijk verarmt. Dit zorgt voor een aanzienlijke brandstofbesparing over het hele toerenbereik van de motor. Maar ook de uitstoot van schadelijke emissies wordt tot een minimum terug gebracht zonder dat dit ten koste gaat van de uitstekende prestaties.

Gelagerde tuimelaars
De DF30A en DF25A zijn de eerste buitenboordmotoren in hun klasse, waarbij gebruik gemaakt wordt van tuimelaars die voorzien zijn van rollagers. Daarmee wordt de gebruikelijke afschuifbeweging tussen de nok van de nokkenas en de tuimelaar omgezet in een rollende beweging en dat zorgt voor een aanzienlijk vermindering van de interne wrijving.

*) Gebaseerd op eigen metingen

Opvallend is ook de offset positie van de krukas. Deze staat enigszins naast het middelpunt van de cilinders en dat vermindert de zijwaartse druk van de zuigers op de cilinderwanden. Het resultaat is een soepeler zuigerloop en daarmee een verbeterde efficiency van de motor.

Slimme motorkap
Deze nieuwe Suzuki’s beschikken over een nieuw ontworpen, slimme motorkap. Die is namelijk niet alleen fraai van uiterlijk, maar zorgt ook voor een betere toevoer van koele lucht en daarmee voor betere prestaties. Daarbij helpt ook weer de afvoer van hete lucht uit het motorcompartiment door het vliegwiel, waarmee de temperatuur van zowel de luchtinlaat, de afdekkap van het startmechanisme als dat van de motorkap zelf terug gebracht kon worden. Samen met het nieuw ontworpen luchtfilter leveren deze motoren daarmee meer vermogen uit een relatief kleine cilinderinhoud.

Licht en doordacht
Direct al bij de ontwerpfase van deze nieuwe motoren is rekening gehouden dat niet alleen het onderhoud, maar ook het vervoer ervan zo makkelijk mogelijk moest zijn. Vandaar het lage gewicht en de compacte afmetingen, maar ook een makkelijke bereikbare zoet water spoelpoort getuigt daar van. Via deze inlaat kan het blok snel en eenvoudig met zoet water doorgespoeld worden, nadat het in zout water gebruikt is. Zoutresten, zand en vuil worden daarmee grondig verwijderd voor een lange levensduur van de motor.

De nieuwe Suzuki DF25A en DF30A zijn vanaf begin mei 2014 leverbaar voor prijzen vanaf € 4.299,-.

TECHNISCHE GEGEVENS

Uitvoering DF30A DF25A

  • Aanbevolen spiegelhoogte mm Langstaart 508-kortstaart 381
  • Startsysteem Handstart/elektrisch
  • Gewicht kg*) Langstaart 63-kortstaart 62
  • Motortype OHC (enkele bovenliggende nokkenas)
  • Brandstofsysteem Acculoze brandstofinjectie
  • Cilinders Driecilinder in lijn
  • Cilinderinhoud cc 490
  • Boring x slag mm 60,4 x 57,0
  • Max. vermogen kW 22,1 18,4
  • Max. toerental bereik tpm 5.300-6.300 5.000-6.000
  • Bediening Stuurstang/afstandsbediening
  • Choke --
  • Motorolie inhoud l 1,5
  • Ontsteking Digitaal CDI
  • Dynamo 12V 14A
  • Motor beveiliging Breekpen
  • Trim Handmatige trim en tilt
  • Gasdruk ondersteunde, handmatige trim en tilt
  • Power trim en tilt
  • Overbrengingsverhouding 2.09 : 1
  • Transmissie patroon F-N-R
  • Uitlaat Via de schroef
  • Schroef (spoed) 10 1/4x9 -14
  • Allen drieblad schroef

*) Droog gewicht inclusief accukabel, zonder schroef en motorolie.







Facebook Comments "Zuinige lichtgewichten"