Chris Craft Capri 21

Artikel - Chris Craft Capri 21

Chris-Craft Capri 21

Tekst en foto’s: Arne Smit

Vlak voor het ter perse gaan van het voor u liggende exemplaar van Boten.nl hadden we de mogelijkheid om te varen met een Chris-Craft Capri 21. Voor Nederland betekent de komst van dit gloednieuwe model een bijzondere primeur. Importeur Alex Omtzigt van Omtzigt Watersport uit Sassenheim (ZH) neemt ons mee voor een prachtige tocht over de Kagerplassen alwaar ook de foto’s voor dit artikel zijn gemaakt.

Chris-Craft opereert in het hogere segment van de botenmarkt met een keur aan tour- en sportboten waarvan vooral de klassiek vormgegeven runabouts waarschijnlijk het meest bekend zijn. Chris-Craft is dan ook een reeds zeer lang bestaande fabrikant: in 1874 richtte Chris Smith het illustere bedrijf op dat in zijn bestaan vele bekende personen als klant heeft gehad waaronder de presidenten Roosevelt en Kennedy en de sterren Frank Sinatra en Audrey Hepburn. Iedere Chris-Craft maakt daarmee deel uit van een reeds 138 jaar bestaande traditie die in feite de geschiedenis van de pleziervaart omvat.

Met de lancering van de Capri 21 grijpt Chris-Craft terug op historische ontwerpen. Het verticale design van de boeg en het relatief korte voordek gecombineerd met een lange achtersteven zijn kenmerkend voor deze chique verschijning. Waar je ook vaart, bewonderende blikken zijn vrijwel altijd uw deel, mits het gas slechts daar wordt opengetrokken waar dat ook daadwerkelijk kan. De Capri 21 is niet alleen een prachtig schip om te zien, met zijn 300 pk sterke Mercury Mercruiser 5,7 liter V8, gecombineerd met een Bravo III duoprop heckdrive, is het ook een zeer snel schip (85+ km) met zeer goede vaareigenschappen dankzij het scherp gesneden V-vormige onderwaterschip.

Tegelijk met de Capri 21 is het zustermodel, de Carina 21 geïntroduceerd. De Capri heeft een dicht voordek, de Carina is een zogenoemde Bow Rider waarbij er in de open boeg extra zitplaatsen zijn gecreëerd. De Capri is voorzien van een heerlijk ruim en relatief lang zonnedek boven de motorruimte dat rondom is voorzien van een mooie RVS reling. De vinvormige roosters die de motorruimte van lucht en koeling voorzien zijn een opvallend nieuw element van het design. Kenmerkend voor vele Chris-Crafts en gelukkig gehandhaafd op de Capri is de ronde, smaller worden achterzijde (sigaarvorm) met een met teakhout ingelegd zwemplatform.

Midscheeps is uiteraard het zitgedeelte, interessant is dat de voorstoelen en de voorruit iets verder naar voren zijn geplaatst dan bij andere modellen van Chris-Craft. Dit resulteert in een wat korter voordek en een imposante achtersteven. Voor de kapitein en passagier zijn er twee comfortabele, verstelbare stoelen beschikbaar. Deze stoelen zijn voorzien van een RVS buis rondom leuning en zitting. Op zich mooie zetels, maar naar onze mening wat grof uitgevallen voor het verder subtiel vormgegeven interieur van deze Chris-Craft. Achterin is er een driepersoons bank (met aan weerszijden bekerhouders) waarvan het middelste kussen kan worden verwijderd waardoor een opstap wordt gecreëerd naar het zonnebed. Ook van het zonnebed kan het middelste kussen worden verwijderd waardoor het zwemplatform goed bereikbaar is.

Kenmerkend voor vele klassieke Chris-Craft-dasboardontwerpen is de centraal geplaatste meetinstrument-unit. Daaronder is voorzien in een lekker ruim dashboard kastje met I-pod aansluiting voor de radio. Het stuurwiel vertoont een in het oog springend trekje: het logo in het midden van het stuurwiel is dusdanig gemonteerd dat het altijd horizontaal blijft. Tijdens sportievere uitstapjes zal de uittrekbare skipaal, die normaal verborgen zit onder het middelste kussen van het zonnebed, goede diensten bewijzen. Overtollig water uit de kuip wordt afgevoerd naar de motorruimte waarna het overboord wordt gepompt door de lenspomp.

Prestaties

De Capri 21 is leverbaar met binnenboordmotoren van Mercury Mercruiser en Volvo Penta. De basis van beide merken wordt gevormd door motorblokken van General Motors die door beide fabrikanten verder worden opgebouwd tot bootaandrijvingen. De 300 pk sterke 5.7 liter V8 Mercury Mercruiser van onze testboot is (ook qua prestaties) grotendeels vergelijkbaar met de 320 pk sterke 5.7 liter V8 Volvo Penta waarmee de Capri 21 officieel door Chris-Craft is getest. Deze test leidde tot de volgende resultaten:

  • Topsnelheid: 47.4 knopen (87,8 km)
    bij 5.000 toeren per minuut
  • Cruissnelheid: 19,6 knopen (36,3 km)
    bij 2.500 toeren per minuut
  • Brandstofverbruik bij kruissnelheid: 23,4 liter per uur
  • Bereik bij kruissnelheid (m et standaard
    129 liter brandstoftank): 199 kilometer

Technische gegevens

Lengte: 6,45 meter

Breedte: 2,41 meter

Diepgang: 86,4 centimeter (inclusief staart)

Gewicht: 1321 kilogram

Brandstof: 129 liter

Prijs: Op aanvraag

Importeur

OMTZIGT WATERSPORT BV

Industriekade 22

2172 HV te SASSENHEIM

Telefoon: +31(0)252232604

Fax: +31(0)252216511

www.omtzigt.com

E-mail: [email protected]

Breedtegraad: 52.2244268

Lengtegraad: 4.5341718

Facebook Comments "Chris Craft Capri 21"