Oud Huijzer 700 Tender

Artikel - Oud Huijzer 700 Tender

Oud Huijzer 700 Tender

Varen met een beursprimeur

Net op tijd arriveerde de nieuwe Oud Huijzer 700 tender bij Boat Import Holland voor de introductie van deze nieuweling op de HISWA. Het is bouwnummer 1 die nog niet helemaal is ingericht en afgewerkt naar het niveau waarop de boot zal worden aangeboden maar met een flinke outboard in een bun laat de boot al wel zien, voelen en proeven hoe de vaareigenschappen zijn en welke mogelijkheden het interieur biedt. Met dank aan een slapende koning winter varen we een stuk met deze designtender op een koel maar niet eens te koud Veluwemeer.

In een moeilijke markt hadden de Oud Huijzer 471 en 570 Tender vorig jaar opvallend veel succes. Eerstgenoemde legt wat meer de nadruk op spektakel. Overnaads, een vrij volumineuze romp en een indeling van de kuip zoals dat in een sloep hoort maar onder de waterlijn een vlak wat onder een sportboot niet zou misstaan. Het maakt dat deze tender al met een bescheiden vermogen van 30 PK tot een flinke dosis sportief vaarplezier in staat is.

De grotere Oud Huijzer 570 tender is een model met een outboard in een bun. Deze sportsloep is 5,70 meter lang en 2,30 breed en heeft daarmee een volwaardig interieur voor een gezin of een stel vrienden. De boot kan worden uitgerust met een motor vanaf 9.9 pk om vaarbewijs-vrij te kunnen varen, tot een potente 70 pk outboard onder de opvallend vormgegeven kap die de bun afsluit. Hiermee haalt de boot een snelheid van ruim 60km, genoeg om achter te kunnen waterskien.

Het succes van deze modellen krijgt een vervolg met de introductie van een 700 Tender. Zoals de naam al doet vermoeden in een lengte van 7 meter waardoor er in vergelijk met de 570 veel meer ruimte voorhanden is om er een echte loungeboot van te maken die nog steeds tot hoge snelheden in staat is. De styling van de nieuwe tender sluit aan op de lijnen van de 570. De grootste overeenkomst is de kap die de bun afsluit. Bovenop de kap is in beluchting van de bun voorzien in een vorm die aan een straalaandrijving doet denken. Door de toegenomen bootlengte oogt het lijnenspel nog wat evenwichtiger doordat de bun er wat minder prominent opstaat terwijl er toch een forse 115PK outboard in past. Aan weerszijden zijn met teak beklede trappen geplaatst waarmee het zwemplatform wel erg gemakkelijk te bereiken is.

De stuurman of –vrouw heeft een vorstelijke positie achter de console. Deze heeft geen windscherm zodat het geen consoleboot is. Wel is voorzien in een grijpbeugel om de opvarenden aan boord te houden wanneer de boot laat zien waartoe ze in staat is. De console heeft een U-vorm die je enigszins omsluit wanneer je achter het stuur zit. Het werkt het geheel mooi af en er is meer ruimte voor instrumenten voorhanden. De zit is prettig op een 1-persoons bank met rugrol. Meevaarders vinden een plekje aan weerszijden van de stuurpositie op een eigen bankje die tevens de toegang naar de trappen in de spiegel mogelijk maken.

Midscheeps is aan stuurboord een drie-treeds trap waarmee je eenvoudig aan boord kunt stappen. Het maakt de boot ook bruikbaar voor mensen die slecht ter been zijn mits de boot met de goede kant tegen de steiger aan ligt. Aan de andere zijde is een console waar proviand, een spoelbak en koelkast in passen.

Verder naar voren zijn twee langsbanken geplaatst die in een handomdraai zijn om te bouwen naar een zonnedek of met een tafel geplaatst, de boot tot een aangenaam borrelplatform transformeert. Bij een dergelijk comfortniveau hoort ook een toilet. Vaak letterlijk een ondergeschoven kindje ergens onder een bank. Hoe je dat gebruikt zo tussen je medeopvarenden blijft doorgaans een raadsel. Op deze Oud Huijzer is dat anders. Het voordek is vrij hoog. Dat past in de vormgeving van de boot, zorgt voor een diepe comfortabele zit op de langsbanken maar schept ook de mogelijkheid een volwaardige toiletruimte onder het voordek te creëren. Twee deurtjes en een luik maakt de ruimte goed toegankelijk en door de hoogte ook prima bruikbaar met daarnaast voldoende privacy.

Zo spannend als de lijnen van de nieuwe Oud Huijzer 700 Tender zijn, zo vaart de boot ook. Met een Yamaha 115PK onder de kap heeft de boot een overdaad aan vermogen. Daarbij blijkt de nieuwe Oud Huijzer goed in balans te zijn. Trimmen is nauwelijks nodig om de boot in een goede stand te laten planeren. De kap op de bun is niet alleen mooi, hij isoleert ook goed. In combinatie met de rustige loop van de Yamaha gaat het hard in stilte. Er is maar een klein beetje vermogen nodig om de boot op rompsnelheid te krijgen, hoeveel harder het kan hangt uiteraard af van de geplaatste motor. Met een 50PK vaart de 700 Tender al ongeveer 40km/u. Met de geplaatste 115PK tikt de snelheidsmeter de 70km/u aan.

Ook tijdens de vaart is de ergonomie van de boot een klasse hoger dan we gewend zijn. Er is veel bewegings en loopruimte terwijl je toch ook lekker in de boot kunt zitten. Diep ook. Met de heersende temperatuur en geen buiskap wordt het zelfs onder deze omstandigheden nooit oncomfortabel.

De nieuwe Oud Huijzer vaart alsof er een dikke, maar minder efficiënte, inboard benzine in is geplaatst. De uitstraling is in ieder geval gelijk. De winst zit hem in een zuinige en verder doorontwikkelde outboard die ook nog eens eenvoudiger in het onderhoud is.

Het interieur biedt het comfort van een sloep. Door de vloer te verlagen is een diepe en lekker beschutte zit ontstaan. Net als alle andere Oud Huijzers wordt deze nieuwe tender voor een scherpe prijs aangeboden die in een zeer gunstige verhouding staat tot de geboden kwaliteit.

Maten en gewichten:

Lengte 7,00 m

Breedte 2,60 m

Max motorvermogen 115 PK

Aantal personen 10

Waterverplaatsing ca. 1200kg

Importeur:

Boat Import Holland BV

Meeboerserf 5

3851 SR Ermelo

Voor meer informatie en dealeradressen:

www.oudhuijzer.nl

[email protected]

Facebook Comments "Oud Huijzer 700 Tender"