Motorenfabriek De Sutter

Artikel - Motorenfabriek De Sutter

Motorenfabriek De Sutter

door Arne Smit

Motorenfabriek De Sutter BV is in Nederland een begrip op het gebied van motorenrevisie. Op de nieuwe locatie in Zevenhuizen (Zuid-Holland) is het bedrijf gevestigd in een modern en ruim pand waar alle, aan motorenrevisie gerelateerde, werkzaamheden worden uitgevoerd. Motorenfabriek De Sutter staat mede bekend om de kennis en kunde inzake verloren ambachten en methoden. De huidige directeur Jean-Paul Borsten is de derde generatie die het bedrijf met veel plezier en vooral passie voor het vak leidt.

Historie
Motorenfabriek De Sutter kan bogen op een rijke historie. Het bedrijf is in 1917 opgericht als Automobielbedrijf De Sutter. In de jaren twintig was De Sutter dealer van het Amerikaanse automerk Willys-Knight, het merk dat in de tweede wereldoorlog de beroemde Jeeps bouwde. Naast de Willys-Knight verkocht De Sutter nog andere automerken en industriemotoren. Verder was het bedrijf tevens eigenaar van een taxibedrijf onder de naam Sutax: een uitstekende manier om de kwaliteit van de eigen merken auto’s te vermarkten onder de zware omstandigheden waarin taxi’s rijden.

Terhi buitenboordmotoren
Motorenfabriek De Sutter heeft grote affiniteit met de watersport. De huidige directeur Jean-Paul is dan ook een fervent watersporter en zijn vader was in de jaren zeventig zelfs dealer van het Finse buitenboordmotormerk Terhi dat in Nederland onder de naam Tern werd verkocht. Terhi produceerde tussen 1959 en 1979 opvallend lichte en zuinige buitenboordmotoren van uitstekende kwaliteit. Verschillende opvallende ontwerpen zoals gas en schakeling gecombineerd in de stuurhandel waren toen reeds standaard op de Terhi buitenboordmotoren. De buitenboordmotoren varieerden in vermogen van 3 tot en met 50 pk. Onlangs heeft Jean-Paul de hand weten te leggen op een tweede Terhi buitenboordmotor die volgens zeggen niet onder doet voor moderne buitenboordmotoren en nog altijd regelmatig wordt gebruikt.

Activiteiten
De hoofdactiviteit van Motorenfabriek De Sutter bestaat thans uit complete revisies van industriemotoren, generatorsets, vrachtwagen- en automotoren en uiteraard scheepsmotoren. Motorenfabriek De Sutter is niet aan bepaalde merken gebonden en daardoor zeer flexibel. Om intensief gebruikte motoren klaar te maken voor een nieuw leven, is veel vakkennis nodig. De werkplaats herbergt dan ook een grote verscheidenheid aan gespecialiseerde machines waarmee alle werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Regelmatig komen er bijzondere of heel oude motoren in de werkplaats, vaak van liefhebbers of zelfs musea.

Grote verscheidenheid en specialistische kennis
Motorenfabriek De Sutter beschikt over een indrukwekkend magazijn waar allerlei onderdelen van zowel courante als van zeer zeldzame merken en motoren liggen opgeslagen. Hierdoor kan men aan vrijwel iedere wens voldoen. Mocht een onderdeel niet voorradig zijn en ook niet meer leverbaar dan maakt Motorenfabriek De Sutter zelf zuigers en kleppen vanuit gietsels. Zelfs het compleet opnieuw vervaardigen van krukas of nokkenas is een expertise van Motorenfabriek De Sutter waardoor ook motoren van ver voor de eerste wereldoorlog (motoren van meer den 100 jaar oud) weer als nieuw gemaakt kunnen worden.

In de loop der jaren is er een grote bibliotheek opgebouwd van autotechnische werken. Hieronder zijn veel fabriekshandboeken, die geraadpleegd worden bij de aanvang van de werkzaamheden. Daardoor heeft u altijd de zekerheid dat uw motor in goede handen is. Een goed voorbeeld is de motor van een Spyker (Nederlandse automobiel) uit 1907, die een aantal jaren geleden werd gereviseerd om de monsterrit Peking-Parijs te kunnen rijden. Motorenfabriek De Sutter heeft daarvoor de specialistische kennis in huis om de benodigde ‘babbitlagers’ en koppakkingen naar model te vervaardigen.

Ruilsysteem
Voor moderne motoren biedt Motorenfabriek De Sutter een uitgebreide service via de internetsite www.ruildelen.nl: een direct ruilsysteem voor courante motoren, cilinderkoppen, turbo’s en verstuivers. Deze delen liggen op voorraad, en zijn dus snel beschikbaar, waardoor tijdverlies door stilstand tot een minimum wordt beperkt. In het magazijn liggen diverse koppen voor onder andere de Mercedes Sprinter, Volkswagen LT en verschillende personenwagens. Als mede-eigenaar is Jean-Paul ook betrokken bij www.engineparts.nl. Deze website biedt universele motoronderdelen waaronder lagers en pakkingen, bedoeld voor de industrie en trucks.

Scheepsmotoren
Motorenfabriek De Sutter heeft een grote ervaring met het reviseren van scheepsmotoren. Van eenvoudige viercilinder B20 en B30 Volvo’s tot en met 12-cilinder dieselmotoren voor grote vaartuigen. Wanneer een scheepsmotor kapot gaat, denken veel mensen al snel aan een nieuwe motor en eigenlijk is dit heel jammer omdat met een revisie veel geld en tijd wordt bespaard. Jean-Paul: “Een revisie kan vaak worden uitgevoerd voor een veel lager bedrag dan een nieuwe motor kost. Daarbij hoeft er niets vervangen of veranderd te worden aan de motorfundatie en bediening waardoor er geen extra kosten hoeven te worden gemaakt. Dankzij het gebruik van moderne componenten en na een perfecte afstelling doet een gereviseerde motor absoluut niet onder te doen voor een nieuwe wat betreft prestaties, rookontwikkeling en brandstofverbruik.”

Milieu en de toekomst
Jean-Paul is voorzitter van de afdeling VNM – Vereniging Nederlandse Motorenrevisiebedrijven binnen de Bovag. Met zo’n 60 leden is het een kleine afdeling, maar wel één met groot potentieel. In de huidige wegwerpmaatschappij kan door de revisie van motoren de levensduur van kostbare producten sterk worden verlengd. Er wordt nogal eens vergeten dat de productie van een motor een enorme hoeveelheid energie en materiaal vergt die bij vervanging vaak verloren gaat, maar dankzij revisie behouden blijft. Wanneer de krachtbron tijdens de revisie ook nog eens wordt gemoderniseerd dan valt het argument dat een nieuwe (moderne) krachtbron zuiniger en schoner is zelfs weg. Jean-Paul: “Ik probeer de overheid al jaren te laten inzien dat het niet gaat om de emissiewaarden van een krachtbron zoals deze in ideale omstandigheden worden gemeten, maar om de emissiewaarden zoals die daadwerkelijk uit de uitlaat komen. Wanneer hier realistisch naar wordt gekeken dan blijkt dat een nieuwe motor binnen de kortste keren niet meer voldoet aan de normen die op papier staan. Met steeds strengere normen die de overheid aan ondernemers oplegt, wordt daardoor een tegenovergesteld effect bereikt: de uitstoot neemt vrijwel niet af, maar er wordt wel veel energie en grondstoffen verspild aan nieuwe producten terwijl de oude nog lang hadden kunnen meegaan na revisie. Ik hoop van harte dat het besef dat onze huidige wegwerpmaatschappij een doodlopende weg is, zo snel mogelijk zal doorbreken.”

Nadere informatie:

Nijverheidscentrum 18

2761 JP Zevenhuizen

Telefoon:

0180-314844

www.desutter.nl

Facebook Comments "Motorenfabriek De Sutter"