Watersport Giethoorn introduceert de KAAPsloep

Artikel - Watersport Giethoorn introduceert de KAAPsloep

Quick

Watersport Giethoorn introduceert
de KAAPsloep

In de showroom van
Watersport Giethoorn staan veel verschillende modellen sloepen voornamelijk in het chique zwart. Een buitenbeentje staat dichtbij de ingang en valt direct op, niet alleen vanwege de turquoise kleur maar zeker ook door zijn smoeltje.

“U kunt deze sloep ook in het oranje bestellen, leuk wanneer het WK voetbal op televisie is”, zegt Silina van de Kaap die de marketing en sales van het bedrijf doet. De KAAPsloep is leverbaar in bijna alle kleuren en oranje spreekt ons inderdaad aan, niet zo zeer vanwege het voetbal, het is weer eens iets anders dan zwart.

Watersport Giethoorn
Watersport Giethoorn bestaat vijf jaar en is een echt familiebedrijf. Vader Hans van de Kaap startte vijf jaar geleden aan huis een watersportbedrijf samen met zijn vrouw Paula. Na in eerste instantie voornamelijk gebruikte boten verhandeld te hebben kon Hans van de Kaap de mallen van de Clever sloepen overnemen. Bij dezelfde bouwer liet van der Kaap ook de overnaadse Wiedesloep bouwen. Na enkele jaren groeide Watersport Giethoorn aan huis uit zijn jasje en werd er een grote showroom aan de Nering 2 gerealiseerd. Ook een tweede locatie aan het water, waar de afbouw, service en montage plaatsvindt, werd gevonden in het nabij gelegen Wanneperveen. Inmiddels werken twee dochters van Hans en Paula en de twee schoonzonen ook in het bedrijf.

Sloepenaanbod en de Kaapsloep
De verkoop van de Clever sloepen en Wiedesloepen verliep voorspoedig. Er waren echter klanten die om een in Nederland gebouwde sloep vroegen gezien de Clever sloepen en de Wiedesloepen in Polen worden gebouwd. Om aan die vraag te voldoen werd dit jaar de KAAPsloep gerealiseerd, een volledig Hollands product. De boot wordt gebouwd door composietenspecialist Adel Polyester in Genemuiden. Naar wens kan de 5.30 meter lange sloep worden uitgerust met een buitenboordmotor in een bun. Ook een uitvoering voorzien van een dieselmotor of een elektromotor behoort tot de mogelijkheden. Opvallend aan de sloep is het enorme zonnedek in de punt voorzien van lekkere dikke kussens. De console van de dieseluitvoering is standaard uitgerust met een toerenteller, brandstofmeter en temperatuurmeter. Ook de fraaie RVS zwemtrap, rubberen stootrand en RVS bolders behoren tot de standaard uitrusting. Bergruimte is er voldoende met zowel aan bakboord als aan stuurboord opbergvakken.
Een vaarimpressie
We varen vanuit Wanneperveen richting Giethoorn. Het is prachtig zonnig en warm weer en er staat gelukkig een klein beetje verkoelende wind. Opvallend is de uitstekende aanvangsstabiliteit van de sloep. De diepgang is niet meer dan 45 cm, maar de doosvormige kiel zorgt voor een uitstekende stabiliteit. De sloep waarmee we een proefvaart maken is uitgerust met een Solé diesel met maar liefst 17 pk ( 11,7 kW). Dat is meer dan voldoende vermogen voor de 700 kilo zware sloep. Manoeuvreren is heel prettig met iets meer vermogen om het bekende klapje achteruit flink kracht bij te zetten. De sloep vaart 9,6 kilometer per uur bij 2000 toeren en een noodstop met die snelheid legt de boot met minder dan een bootlengte volledig stil.

We varen Giethoorn in, één van de mooiste en bekendste vaargebieden van Nederland.
“Het Hollands Venetië ligt in Noordwest Overijssel”, wordt hier vaak gezegd. Giethoorn telt zo’n 2.650 inwoners en is bekend door de vele mooie waterwegen, bruggetjes en natuurlijk de punters. Giethoorn is gelegen in de Wieden, en aan de rand van een zeer uitgestrekt Nationaal Park. De Wieden bestaan, voor zover eigendom van de Vereniging Natuurmonumenten, uit ongeveer 6.000 ha aan plassen, rietlanden, moerasbossen, natte weilanden en ander natuurgebied.








De sloep poekelt rustig stationair door de smalle vaarwegen en hier en daar een haakse bocht wordt met speels gemak geslecht. We komen uit op de Beukersgracht, de vaarverbinding tussen het Meppelerdiep en het Kanaal Steenwijk-Ossenzijl. Op het kanaal testen we de draaicirkel even die zowel linksom als rechtsom niet meer dan een bootlengte in beslag neemt. Tegemoet komt ons een bescheiden motorboot die net iets te hoge golven trekt. Ik stuur de sloep een beetje de golven in en ze snijdt er moeiteloos doorheen zonder dat de roerganger ook maar een spatje water voelt.

Waterresort Bodelaeke
en de Poort van Giethoorn
Terwijl we de sloep weer richting Wanneperveen sturen zien we aan stuurboord het prestigieuze project Bodelaeke. Waterresort Bodelaeke is het nieuwe vakantiepark in Giethoorn aan de rand van natuurgebied De Weerribben. Het recreatiepark biedt vrijstaande recreatiewoningen voor koop en verhuur, allen direct aan het water. Daarnaast zijn er boothuizen, een passantenhaven en 32 vrije kavels voor permanente bewoning. Watersport Giethoorn heeft een samenwerking met het park opgezet zodat de (tijdelijke) bewoners middels het huren van een sloep de omgeving ook vanaf het water kunnen verkennen.

Vlak voor we Giethoorn uitvaren draaien we bakboord de haven ‘Poort van Giethoorn’ nog even in. Hier tracht ik de sloep aan de kopse kant van een steiger langswal af te meren en dat lukt met speels gemak. “In deze haven hebben we naast een aantal vaste ligplaatshouders onze verhuursloepen liggen.

De Poort van Giethoorn is een prachtig uitvalspunt om unieke vaargebieden zoals de Weerribben, het Giethoornsche meer, Blokzijl, en de Belterwijde te bezoeken ”, zegt Hans van de Kaap. En inderdaad, ook wij hebben zowel van het vaargebied als van de Kaapsloep, uitgebreid genoten.


Specificaties KAAPsloep:

Lengte: 5.30 m.
Breedte: 2.00 m.
Diepgang: 0.45 m.
Gewicht: 600 kg.
Ce: C-6
Bouwmateriaal: Polyester
Motor: bb-motor in bun, inboard diesel of elektromotor.

Voor meer informatie:

Watersport Giethoorn
Nering 2 t.h.v. Beulakerweg 131
8355 DK Giethoorn

T. +31 (0) 521 - 360 550
www.watersportgiethoorn.nl
[email protected]



Facebook Comments "Watersport Giethoorn introduceert de KAAPsloep"