Een eigenzinnig model

Artikel - Een eigenzinnig model

Quick
Oud Huijzer 620 Tender Diesel
Een eigenzinnig model


Al geruime tijd gelden de Oud Huijzer outboardsloepen als het alternatief voor een traditionele dieselsloep. De Classic modellen zijn dat nog steeds maar de Oud Huijzer familie is daarnaast uitgebreid met een aantal eigenzinnige sloepen, tenders en cabincruisers. De Oud Huijzer 620 Tender is daar een goed voorbeeld van. Stoer en eigenwijs. Duidelijk iets anders dan wat er al was in vormgeving, ruimte aan boord en prijs. Ook al wordt deze Oud Huijzer aangedreven door een dieselmotor, het blijven boten die meer waar bieden voor de prijs die op de kaart staat.




Het vrijboord van de nieuwe tender is redelijk hoog waardoor er ondanks de toch bescheiden lengte van 6,20 meter meer ruimte en zitcomfort voorhanden is dan je zou verwachten.

De lijnen van de boot sluiten aan op die van de andere Oud Huijzer Tenders. Toch is er wel een verschil. De andere modellen hebben een outboard in een bun, het liefst een zo groot mogelijke. Hierdoor staat de kap van de bun er prominent op, mede door de opvallende vormgeving. De nieuwe 620 Tender heeft echter een diesel in de kuip staan. De spiegel hoeft daarom geen motor te bergen waardoor de vorm ook wat bescheidener kon blijven. Het uiterlijk van deze tender is daardoor wat meer in evenwicht maar ook wat minder opvallend. Bij het traditionele van een dieselmotor past het goed. De bolling van de spiegel is met een trede naar het geïntegreerde zwemplatform onderbroken, teakbekleding maakt het mooi en antislip. De grootte van het platform maakt het goed bruikbaar over de hele breedte. Leuk voor een duik in het water maar ook handig bij het afmeren. De lijn van het zwemplatform loopt vloeiend over in het potdeksel waarna de romp een mooie zeeg laat zien en eindigt in een vrij hoge boeg. Het geeft de boot een iewat parmantig voorkomen. Een mix van chique en stoer kun je het ook noemen.

Binnen, voor zover je daar in een open sloep van kunt spreken, is het ruim en overzichtelijk gehouden. Een ruime rondzit met tegen de boeg aan ruimte voor een chemisch toilet. Met vulstukken is hier ook een zonnedek van te maken of een tafel te plaatsen. Je zit er lekker diep. Door de hoge boeg is er ook zonder kap redelijk wat beschutting. Een ander voordeel is dat de kap mooi in verhouding blijft doordat deze niet zo hoog hoeft te zijn.

In het midden van de kuip doet de met teak beklede motorkist dienst als tafel of extra zitplaats. Achter de stuurconsole vind je een stuurbank van formaat. Drie volwassenen kunnen er zitten en die hoeven niet slank te zijn. In het midden is de positie van de stuurman of –vrouw. Zowel staand als zittend is er genoeg uitzicht hoewel je zittend door de ramen van de buiskap kijkt. De kuipvloer is wit polyester met een antislipstructuur. Wanneer de boot tegen een kade aanligt zorgt een opstapje voor een gemakkelijke klim.

Oud Huijzers worden in Polen gebouwd. Dat kan daar prima zolang er een goede bouwbegeleiding is. Boat Import Holland is de geestelijk vader van de boten en verantwoordelijk voor het ontwerp. Ook de mallen van de boten zijn eigendom van deze Nederlandse importeur. Hiermee is het contact met de werf intensief en wordt er gebouwd naar Nederlandse maatstaven. Dat houdt in dat de boten voldoende tijd krijgen om uit te harden in de mal. En dat de mal tijdig wordt verwisseld voor een nieuwe wanneer die na een romp of 40 toch eens versleten is. Dat is niet de goedkoopste werkwijze aangezien de investering in een mal fors is en dus verleidelijk er nog even mee door te produceren. Het zorgt echter wel voor een kwaliteitsproduct. Kijk maar eens naar een Oud Huijzer uit de eerste series, dat zijn nog steeds boten in een onberispelijke staat. Haarscheuren of osmose zijn problemen die met een Oud Huijzer aan je voorbij gaan.





In deze tender is gekozen voor een Vetus 3 cilinder diesel van 27,2 PK bij 3600 RPM. Samen met de kleinere 2 cilinders van 12 of 16 PK het meest toegepaste blok voor sloepen en ook voor tenders wanneer het niet al te hard hoeft. Een diesel is per PK zwaarder dan een outboard waardoor er met 27 dieselpk’s toch een iets lagere snelheid wordt gehaald dan met een vergelijkbare buitenboord benzinemotor. Het grote voordeel van een diesel is natuurlijk wel een bescheiden brandstofverbruik en lange levensduur waar maar weinig onderhoud voor nodig is.

Er zijn een paar redenen waarom Vetus zo’n aansprekend merk is. Het basisblok is een Mitsubishi industriemotor die door Vetus wordt gemariniseerd en in de kenmerkende gele kleur wordt gespoten. Van dit blok zijn er inmiddels miljoenen gemaakt. Dat kan niet wanneer het een slecht product is maar alleen wanneer het ontwerp staat voor absolute betrouwbaarheid. Vetus heeft daarbij de onderdelenvoorziening goed op orde. Wereldwijd zijn alle slijt- en andere onderdelen vlot verkrijgbaar voor een alleszins redelijke prijsstelling.

In de Oud Huijzer 620 neemt de motor maar weinig ruimte in. Een kleine geïsoleerde omkisting kan geheel naar voren klappen om de half in de vloer verzonken motor aan alle kanten te kunnen bereiken voor inspectie, service en onderhoud. Gesloten houdt de kap het rustig aan boord, ook met het gas erop dringt er maar weinig geluid doorheen. Ook trillingen zijn nauwelijks waarneembaar.

Op een zonnig Veluwemeer laat de nieuwe Oud Huijzer de ware aard zien. Lekker rondtoeren met nog wat vermogen over. Maar harder kan ook. Met deze 27 PK is de boot mits goed getrimd tot ca. 20 km/u in staat. Wat opvalt zijn de stuureigenschappen over de gehele linie. De boot is net zo wendbaar als koersvast. Op open water is overmatig corrigeren nooit nodig en in een krap haventje doet de boot exact wat je wilt. Een vaste as met een roerblad erachter stuurt ook wanneer er geen aandrijving is. Bij het manoeuvreren is dat een voordeel t.o.v. een buitenboord zonder roerblad. De Oud Huijzer 620 tender is met een behoorlijke breedte ook een stabiele boot. Aan boord stappen doet niet veel en van golfslag raakt de boot ook niet onder de indruk. Door de hoge boeg blijft het droog aan boord, zelfs de buiskap wil niet echt nat worden wanneer er toch wat water wordt weggezet op de hekgolf van de fotoboot.

Weer terug in de haven lat de Oud Huijzer tender zich feilloos inparkeren en zit de dektent er in een handomdraai op. Dit is een boot waar je vaak mee kunt gaan varen. In- en uitpakken is zo gedaan, de vaareigenschappen vragen nauwelijks aandacht en het onderhoud in het seizoen bestaat hoogstens uit een emmer sop. Het zorgt voor probleemloos vaarplezier met een stel visvrienden of een heel gezin.
Maten en gewichten:
Lengte 6,20m
Breedte 2.30m
Diepgang 0.40m
Doorvaarthoogte 1.25m
Waterverplaatsing 900kg
Max vermogen 28 PK
Aantal personen 8
CE cat D

Voor meer informatie:
www.boatimportholland.nl
www.oudhuijzer.nl

Deze tender is exclusief verkrijgbaar bij:
Bonnema Watersport Loosdrecht:
www.bonnemawatersport.nl
BBS Watersport in Zeewolde:
www.bbswatersport.nl
Omtzigt Watersport in Sassenheim:
www.omtzigt.com

Facebook Comments "Een eigenzinnig model"