Een scherp geprijsde sloepenlijn

Artikel - Een scherp geprijsde sloepenlijn

Quick
Lago Amore
Een scherp geprijsde sloepenlijn


AVR watersport heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot één van de belangrijkste sloependealers in Nederland. Toer- en visboten naast outboard- en dieselsloepen of tenders. Topcraft en Oud Huijzer zijn enkele van de merknamen waar het allemaal mee begon. Hoewel hiermee een meer dan compleet assortiment valt samen te stellen miste er toch nog iets. Na een onverwacht succesvolle introductie van een scherp geprijsd polyester sloepje met een outboard ontstond het idee om een eigen sloepenlijn te ontwikkelen waaruit de Lago Amore’s zijn ontstaan. In de jaren dat AVR deze modellen aanbiedt, zijn inmiddels een respectabel aantal exemplaren
te water gelaten




Kenmerkend aan de reeks zijn de vele verschillende modellen die de familie Lago Amore sloepen en tenders vormen. Deze eigen importlijn van AVR Watersport heeft als overeenkomst dat er geen overeenkomst is tussen de diverse modellen. In plaats van één exemplaar te vergroten of verkleinen hebben alle boten een eigen identiteit. De filosofie hierachter is dat met deze verschillende verschijningsvormen van een sloep of tender, iedere wens kan worden ingevuld.

Het kleinste exemplaar is een sloepje van 3.60m met een aangehangen motor. Een uitgesproken slank model waardoor de boot ook prima geschikt is om mee te roeien. Het uitgekiende ontwerp heeft nog een paar voordelen. Er is maar weinig vermogen nodig om het scheepje tot aansprekende snelheden te bewegen. Een bescheiden outboard is daarom al voldoende of, wanneer je de boot elektrisch gaat varen, een bescheiden accu.

Hierop volgt de Lago Amore 3.90m. Net iets groter en daarmee net iets volwassener. Ook dit model heeft een bijna hartvormige spiegel en een stoere kabelaring rondom.

Waar de kleinste modellen naast roeiers ook vissers zullen aanspreken begint het echte sloepenwerk bij de 4.10m. Met voor en achter een rondzit, een console met stuurwiel, een ankerkluisje op het voordek en meer opbergruimte onder de banken biedt de boot het comfort en de mogelijkheden om met het gezin of vrienden een dagje te genieten van wat watersporten in Nederland te bieden heeft. De 430 is niet alleen maar iets groter maar slaat een andere weg in. Bij dit model ligt de nadruk op heel veel binnenruimte. Zonder wielbesturing is er meer plaats voor banken en past er een groter gezelschap in. Overigens past een console met wielbesturing er prima in en is als optie verkrijgbaar.

De 435 is een vervolmaking van de 430 romp met een hogere rugleuning van de banken en een bergruimte die aangepast is op een groter formaat benzinetank.

Nieuw is de Lago Amore 450. Bij deze overnaadse sloep met aangehangen motor ligt de nadruk op een mooie klassieke verschijning. Niet te breed, een flinke zeeg en een comfortabel interieur.

De eerste in de reeks Lago Amoresloepen is de 480. In een populaire maat biedt deze sloep zo’n beetje alles. De vrij hoge romp geeft een comfortabele diepe zit. In een ankerkluis op het voordek is het ankergerei te bergen. De rondzit voorin is ook als zonnebed om te bouwen. Tussen de voor- en achterbanken is aan weerszijden een opstapje om aan boord stappen te vereenvoudigen. Sturen gaat met een wiel op een console met ruimte voor de inbouw van navigatie- of audioinstrumenten. Een ruime en goed toegeruste sloep waarvan het enige verschil met een dieselversie de aangehangen motor is. De Lago Amore 510 voegt hier nog wat extra lengte aan toe.

Weer iets anders is de 530. Gebleven zijn de overnaads vormgegeven romp met een enigszins holle boeg. De indeling van dit model is echter speelser met een bijna volledige ronde zit voorin en een door de stuurinrichting gescheiden stuurkuip.

De 530 en 545 zijn tendersloepen. Met een outboard in een bun biedt deze samenstelling het comfort van een sloep maar met een breed achterschip is de boot tot hogere snelheden in staat. Daarbij zorgt die breedte achterin voor meer zit- en bergruimte achter het stuurwiel. De 530 kan worden uitgerust met een zwemplatform aan de spiegel. De grotere 545 heeft een in de romp geïntegreerd platform wat tevens de waterlijn verlengt. Een andere troef bij deze modellen is de ruimte voor een chemisch toilet in het voorschip. Deze Lago Amores hebben naast een snelle lijn ook veel comfort aan boord.

De 610 is de maat die op de 560 volgt. Deze volbloed sloep is in twee uitvoeringen verkrijgbaar. Met een outboard in een bun of met een Vetus diesel onder de kap voor de stuurconsole. Wanneer gekozen wordt voor een outboard fungeert deze kap als uitschuifbare tafel met een van stromend water voorziene wasbak eronder. Ook bij deze modellen is er een ruimte gemaakt voor een chemisch toilet.



De grootste Lago Amore tenslotte is een 7,80m lange reddingsloep met een diesel als aandrijving.

De boten worden in Polen gebouwd maar in Nederland bij AVR afgemonteerd met accessoires en appendages naar opgave van de nieuwe eigenaar. Er is intensief contact met de werf waardoor er bij de bouw al veel speciale wensen mogelijk zijn. Door de afmontage alhier wordt deze flexibiliteit nog eens vele malen vergroot. Ook het transport naar Nederland verzorgt AVR.

De sloep als maatpak krijgt hiermee een extra dimensie. Het is mogelijk zowel de uitstraling van de nieuwe boot als het comfortniveau geheel naar eigen inzicht aan te kleden.

Hoewel de boten in uiterlijk niet op elkaar lijken hebben ze toch een gemeenschappelijke eigenschap, een onverslaanbaar scherpe prijsstelling voor de geboden kwaliteit.

Elektrisch varen
Groen varen is op veel plassen in Nederland verplicht en staat mede daardoor in een groeiende belangstelling. Alle Lago Amore’s kunnen dan ook met een elektrische aandrijving worden geleverd. AVR verzorgt in samenspraak de inbouw van de elektromotoren en bepaald op basis van het te verwachten vaargedrag, de juiste omvang van de accubank.

Suzuki
Suzuki Marine is in relatief korte tijd uitgegroeid tot één van de belangrijkste producenten van buitenboordmotoren. Een voorsprong op andere merken is de kennis en ervaring die Suzuki heeft met motorfietsen en auto’s. Een lichtgewicht 4 takt motorblok met veel vermogen is al decennia lang een specialisme. De wensen van de watersport sluiten hier goed op aan waarmee de gehele serie motoren garant staat voor een betrouwbare toepassing van de huidige stand der techniek.

AVR biedt ook voor de uitgebreide selectie Lago Amore sloepen een outboard van Suzuki aan waarmee altijd een perfecte boot/motor combinatie voorhanden is.

Voor meer informatie
AVR Watersport
Coenecoop 139
2741 PJ Waddinxveen
Telefoon: 0182-392403
mobiel: 06-51455961
[email protected]
www.avrwatersport.nl

Facebook Comments "Een scherp geprijsde sloepenlijn"