RVS, mooi en duurzaam

Artikel - RVS, mooi en duurzaam

HTML Generator Sample Page

RVS, mooi en duurzaam

Roestvast staal, ook RVS of inox genoemd en ook bekend als roestvrij staal, is een legering van ijzer, chroom, nikkel en koolstof. Om van roestvast staal te kunnen spreken, is minimaal 12% chroom en maximaal 1,2% koolstof nodig.

Het chroom in deze legering zorgt ervoor dat het staal roestvast wordt. Wanneer het chroom met zuurstof in aanraking komt, vormt het een onzichtbaar laagje chroomoxide dat we de oxidehuid noemen. Dit laagje beschermt het onderliggende metaal tegen roestvorming.

Liefhebbers
Er zijn onder de bootbezitters veel liefhebbers van RVS, en een van die liefhebbers is ondernemer Jan Mateboer. “RVS is niet alleen veel mooier dan bijvoorbeeld verzinkte of aluminium producten, het is ook enorm sterk en daarmee uiterst duurzaam”, meent Jan.
In 2005 tikte Jan een 6-meter klasse op de kop die volledig verwaarloosd in Denemarken lag te verpieteren. “Er lag een ongelooflijk mooi bootje waar letterlijk de jonge berkenboompjes doorheen groeiden, ik kon het niet daar laten liggen”, zegt Jan. Jan ging aan de slag en knapte de mahoniehouten boot volledig op. Hij deed dat zo mooi en vakkundig dat hij de restauratieprijs van de VKSJ Ver.Scherpe Klassiek Jachten
organisatie mocht ontvangen.

Een plan
Opvallend tijdens het restauratieproces vond Jan de hoge prijzen van de RVS onderdelen die hij voor zijn boot nodig had. “Ik werkte destijds als zelfstandig ondernemer en voor zaken ging ik jaarlijks naar de Internationale ijzerwarenbeurs in Keulen. Daar kwam ik in gesprek met Aziatische
leveranciers van allerlei RVS producten. Uit het gesprek bleek dat RVS veel betaalbaarder was dan ik had kunnen vermoeden en er ontstond een plan.
In 2008 zette Jan het merk Sailinox in de markt. Hij importeerde, van verschillende leveranciers, RVS ankers, ankerketting en boegrollen om die via het internet te verkopen. “Mijn zonen Gert Jan en Eef waren in die tijd 16 en 18 jaar en hadden een hele frisse kijk op de toekomst.” De jongens hielpen vader Jan out of the box te denken, en in plaats van het geijkte pad te bewandelen met het oprichten van een groothandel, ontwierpen zij de webwinkel www.sailinox.nl.

Webwinkel
“Wij zijn bewust geen groothandel geworden maar kozen voor de opzet van een webwinkel. Wij importeren producten uit Azië en leveren direct aan de klant, zonder enige vorm van tussenhandel. Dat drukt de prijs van onze artikelen aanzienlijk en zo zijn bij ons kwalitatief hoogwaardige RVS producten betaalbaar geworden. Daarbij hebben we ook nog eens zeer lage overheadkosten gezien we geen winkel of showroom hebben, we zetten ons merk Sailinox volledig in de webshop neer. “
Na oprichting van Sailinox en de eerste verkochte ankers steeg de vraag naar allerhande RVS producten en het aanbod van Sailinox groeide uit tot het meest complete RVS assortiment op de markt. “Van harpje tot zwemtrap, van scharnier tot tankvuldop, alles voor de boot wat van RVS is verkopen we inmiddels in de webwinkel”, aldus Jan.

Strategie
Met het opzetten van een webwinkel ontstond er voor Jan een nieuwe uitdaging. Hij was als ondernemer gewend om met zijn aanbod langs de klanten te rijden. Een webwinkel vraagt echter om een hele andere strategie, namelijk die van de digitale snelweg. Jan verdiepte zich in Search Engine Optimalization (SEO) en ondersteunde zijn webwinkel met periodieke nieuwsbrieven. Ook de populaire socialmedia sites Facebook en Twitter werden ingezet. “Tegenwoordig begint de aankoop van een niet alledaags artikel op Google”, meent Jan. “Daar hebben we onze tijd en energie ingestoken. We zorgen dat we goed te vinden zijn in de zoekmachines en genereren met sociale media ook het nodige verkeer naar de website.”

Herkenbaarheid
Een goede merknaam die makkelijk is te onthouden is belangrijk maar herkenbaarheid is minstens zo belangrijk. “Naast een logo voor Sailinox hebben we onze mascotte, die we liefkozend Antje RVS noemen”, lacht Jan. “Frau Antje is het boegbeeld van de marketing van Nederlandse zuivel in Duitsland, en daarom noemen wij ons fotomodel: Antje RVS.”

Proef op de som
Volgens Jan Mateboer zijn de prijzen bij Sailinox dus vele malen goedkoper dan bij de concurrentie en levert hij RVS artikelen van de hoogste kwaliteit. De redactie deed een bescheiden steekproef*:
Bij Sailinox kost een 100 mm RVS kikker € 5,51 en bij concurrent Kniest kost dezelfde kikker bijna 10 euro. Dezelfde kikker in 250 mm kost bij Sailinox 28 euro en bij Watersportvoordeel maar liefst € 38,40. Een RVS Bruce anker van 5 kilogram is bij Sailinox tijdelijk in de aanbieding van 152 euro voor € 99,95. Hetzelfde anker kost bij Bootland watersport maar liefst 213 euro. Een RVS bolder met voetplaat van 50 mm is bij Dekker Watersport in de aanbieding voor 37 euro. Bij Sailinox betaalt de klant voor dezelfde bolder € 29,95. Een M6 x 60 RVS oogbout kost bij Bootland en bij Kniest respectievelijk 11 euro en € 9,50. Bij Sailinox kost de M6 x 60 bout € 2,93.
Het moge duidelijk zijn dat het doel van ondernemer Jan Mateboer - RVS producten vele malen betaalbaarder maken - met het oprichten van Sailinox bereikt is.
Sailinox maakt geen prijsonderscheid in een particuliere klant of bijvoorbeeld een jachtwerf. “De werf, of bouwbedrijf, die vaste klant is bestelt natuurlijk vaker en in grotere hoeveelheden, uiteraard staat daar een korting tegenover”, aldus Jan.

(*Voorbehoud: Prijzen fluctueren en artikelen van meerdere aanbieders kunnen verschillen.)

Meerpaalfender
Op de afgelopen METS heeft Scholde Innovations, het bedrijf van Jan Mateboer, de Meerpaalfender geïntroduceerd. De Meerpaalfender is een idee dat werd geboren vanuit de praktijk. Afmeren in een box met sterke zijwind is altijd lastig en sommige boxen zijn, met de fenders aan beide zijden uitgehangen, simpelweg te smal. Ook solo aanleggen in een box is een moeilijkere situatie dan wanneer een boot langszij kan worden afgemeerd. Met de nieuwe en innovatieve Meerpaalfender is de boot, bij het in of uitvaren van de box, te allen tijde goed beschermd.

De Meerpaalfender bestaat uit , schuim en heeft een hard plastic kern. De Meerpaalfender wordt eenvoudig over bestaande meerpalen aangebracht. Doordat de Meerpaalfender vrij om de meerpaal roteert wordt het invaren van de box kinderspel. De roterende fender vangt het schip op en rolt vervolgens met het schip mee. De Meerpaalfender drijft waardoor ook bij wisselende waterhoogtes het schip wordt beschermd tegen krassen en vervuiling. De zachte schuimkern bestaat uit gesloten cellen die geen water kunnen opnemen waardoor de Meerpaalfender onzinkbaar is. Het bovenste deel van de Meerpaalfender is een gladde RVS ring, die bedoeld is om de afmeerlijnen goed te laten glijden wanneer de fender om de paal draait. Tevens zorgt de schuimrand ervoor dat afmeerlijnen niet naar beneden glijden en in het water hangen. De afmeerlijnen zitten altijd op de juiste hoogte. De Meerpaalfender is verkrijgbaar in verschillende diameters tussen de 150 en 400 mm. Op de website Meerpaalfender.nl zijn een aantal video’s geplaatst om de werking van de Meerpaalfender uit te leggen.


Facebook Comments "RVS, mooi en duurzaam"