Portland Navy Launches

Artikel - Portland Navy Launches

HTML Generator Sample Page

Portland Navy Launches

Trendsetter in tenders blijft vernieuwen

Tulpen, klompen, molens, kaas en sloepen. Wil je Holland typeren dan hoort het voortbewegen van grote groepen mensen in een open reddingsvaar- tuig b.d. inmiddels tot een vast onderdeel van typisch Nederlandse kenmerken. De bouw van deze boten is echter in mindere mate van polderlandse oorsprong. Een boot vervaardigen is een arbeidsintensief proces waarmee er al snel een economisch voordeel ont- staat zodra de productie in een regio plaatsvindt waar de kosten van arbeid nog laag zijn. Portland Navy Launches geldt als pionier in een dergelijke constructie. Met een eigen werf in Turkije waar cas- co’s worden gemaakt en een vestiging in Nederland waar zowel de inbouw van techniek plaatsvindt als de uiteindelijke verkoop. Orhan Ceylan is de spin in het web tussen Extreme Boats, de werf in Turkije, en de Nederlandse vesti- ging naast een aantal verkoopkantoren in Amerika, Scandinavië, Engeland en Duitsland. Orhan komt uit een familie met maar liefst 200 jaar ervaring in scheepsbouw. Ooit een vakantie in Turkije gedaan? Dan ben je als botenliefhebber ongetwijfeld bekend met de Gulet. Een scheepstype wat tegenwoordig in- gezet wordt als toeristenattractie maar wat van ori- gine als oorlogsschip is ontworpen en gebouwd door onder andere de familie Ceylan. Dat oorlogszuchtige is inmiddels al lang niet meer van deze tijd. Gebleven is een schat aan ervaring met het bouwen van boten, tegenwoordig louter voor de pleziervaart. Extreme Boats vervaardigt een aantal eigen labels zoals Port- land of Krafter maar bouwt ook casco’s voor andere merken. Daarnaast is het mogelijk om ieder casco door Extreme Boats in Nederland af te laten bouwen. Portland biedt een complete lijn sloepen bestaan- de uit de Classic, Sport, Lounge en Tender series. De Classic serie heeft een traditionele overnaadse rompvorm, een effectief aangehangen roer en een kabelaring met prominente kopleguaan. De tender serie daarentegen bestaat uit een lijn trendy tender sloepen die door hun rompvorm geschikt zijn voor hoge snelheden. De mix van een klassiek en een modern lijnenplan zorgt voor een retro look, hoge stabiliteit en uitstekende vaareigenschappen. De Lounge en Sport series zijn afgeleid van respectie- velijk de Classic en Tender series met meer comfort en een nog sportievere uitstraling.

Classic serie

Er zijn 4 lengtematen in Classic serie beschikbaar. De Portland 580 Classic is het instapmodel in de Classic serie, ondanks de afmetingen biedt de 580 Classic een zee van ruimte in de kuip. De spitsgat overnaadse rompvorm is afgewerkt met een aange- hangen roerblad en kabelaring met kopleguaan. Het interieur van 580 onderscheidt zich door extra verhoogde rugleuningen voor een heerlijke zit. Met de extra kuipkussens is er ook de mogelijkheid een groot zonnebed in een handomdraai te plaatsen. Deze sloep is leverbaar met een inboard of outboard motor in een bun. De geïntegreerde trimvlakken en de diepe kiel zorgen voor koersvaste en stabiele vaar- eigenschappen. Deze Portland 580 wordt standaard zeer compleet uitgevoerd voor een aantrekkelijke prijs. De Portland 650 Classic is herkenbaar aan een traditionele overnaadse romp met een aangehangen roer op de bijna hartvormige spiegel met houtopleg. Het efficiënt ingedeelde interieur verzorgt een uitstekend zitcomfort en gezellige sfeer. De traditionele bouwwijze en een opvallend luxe afwerking met ma- honie en teak maakt 650 Classic een klasse apart. De Portland 700 Classic heeft wat meer zeeg en lengte waarmee ruimte ontstaat voor een kookplaat met wasbakje en een koelkast. Onder de voorbank is ruimte voor een toilet. Het timmerwerk is onbe- rispelijk mooi gelegd en geeft de boot een voornaam en zeer luxe uitstraling. De Portland Classic 780 doet daar nog eens een flinke schep bovenop.


Voor een korte impressie steken we van wal in een Portland 25 Lounge. Een forse spitsgatsloep van 7,8m lengte waar een flinke motor in past. Je zou het daarom ook een tendersloep kunnen noemen maar toch ligt de nadruk op relaxed toervaren waarmee de benaming “Lounge” inderdaad beter past. De kus- sens zijn extra hoog door ze tegen een daarvoor be- doelde railing aan te laten vallen. Het maakt de zit in deze sloep vorstelijk. Waar een kajuitboot uitgespro- ken krap is in deze lengtemaat, geeft een open sloep juist zeer veel ruimte. De 25 Lounge is getooid met een forse buiskap die desondanks in verhouding is met de lijnen van de boot en toch veel comfort biedt zodra het slecht weer is. De voorste ruit kan worden opgerold voor de doorgang naar het voordek. Onder de bank is in een toilet voorzien, naast flink wat berg- ruimte. Een console met aanrechtblad deelt de boot in een leefgedeelte onder de kap met een beschutte plek voor het toilet en een achterschip waar het wat meer om het varen draait. In de console is ruimte voor een wasbak en kookplaat. Deze Portland wordt voortbewogen door een Vetus diesel van 33pk. Standaard is in een 21PK voorzien maar een 125PK past ook. De geplaatste Vetus van 33PK is ruim voldoende voor een rustig toerental op rompsnelheid. Dat rustige wordt mede mogelijk ge- maakt door een goede isolatie van de motorkist. Stan- daard is voorzien in een boegschroef, een prettige voorziening bij het manoeuvreren op de millimeter. Het stuur- en daarmee samenhangende vaargedrag is onberispelijk. Het voor- en achterdek van de sloep is rijkelijk voor- zien van een teakdek en dito schuurlijsten. Van polyesterwerk is nauwelijks iets te bespeuren. Toch is het geen boot die overdekt gestald moet worden omdat anders een complexe lakbeurt te snel dichterbij komt. De boot is juist zeer onderhoudsvriendelijk. Er is maar weinig gelakt mahonie toegepast, des te meer ongelakt teak wat met een beetje olie weer mooi wordt wanneer het toch wat verkleurd is. Zolang je er geen hogedrukreiniger opzet een praktische en duurzame afwerking die de boot tot een absolute schoonheid maakt met bovengemiddelde vaareigen- schappen.

Portland 26 Tender

De eerste tender die in Nederland geïntroduceerd werd was de Portland 26 waarmee een nieuwe variant op sloepvaren met deze boot is ingezet. De Portland is een tender zoals een tender hoort te zijn. Geen aangepaste sloep maar een opnieuw ontworpen halfglijder waarmee zowel hard varen als slenteren een ontspannende bezigheid is. De tender heeft wel iets weg van een sportboot maar is dat niet. Het windscherm doet er aan denken maar deze staat een stuk voorlijker dan bij een deckboat of bowrider. Hierdoor komt veel meer binnenruimte vrij voor een interieurindeling van een flinke sloep. Voorin is een afsluitbare toiletgelegenheid en een grote rondzit. Midscheeps is voorzien in een kitchenette. Ook is er de mogelijkheid een groot zonnebed in een hand- omdraai aan te brengen. De Portland 26 kan worden uitgerust met een motorvermogen tussen de 33 en 260PK.

Krafter 27 Tender

Varen met een Krafter is een belevenis. Een nieuwe cross-over met de eigenschappen van een sloep, tender en een sportboot. Je kunt er een rustige vaar- tocht door grachten mee maken of met een flinke snelheid over open water scheren. De Krafter27 is iets langer dan de Portland 26 maar vooral een stuk luxer. Alles wat als optie geldt op de Portland is stan- daard op de Krafter. Die extra lengte zit hem vooral in een groter voordek. Hierdoor is de ondergelegen cabine een volwaardige accommodatie voor een overnachting wanneer je een weekend op pad gaat. Een vast windscherm is niet geplaatst, zoals bij een sloep vervult een buiskap deze functie. Onder de kap is de vloer verlaagd waardoor je onder de kap toch kunt staan achter een riante keuken. Ook de Krafter 27 kan een motorvermogen tot 260 PK aan. Het succes van deze sloepen en tenders laat zich verklaren door een interessante prijsstelling voor de geboden waar. De hoogst haalbare en constante kwaliteit is daarbij het uitgangspunt. Een groot voor- deel is dat het gehele traject, van ontwerp tot daad- werkelijke bouw en uiteindelijke verkoop, in eigen beheer plaatsvindt. Het maakt dat specifieke wensen makkelijker kunnen worden doorgenomen en juist worden uitgevoerd. Ook wordt er al in de mallen veel ervaring verwerkt waarmee bijvoorbeeld bedrading in daarvoor bestemde goten kan worden gelegd. De bouwkwaliteit is van een hoog niveau. Het polyester- en houtwerk ogen smetteloos. Hoe sterk de boten zijn bleek tijdens de opbouw van de laatste HISWA in de RAI. Een sloep viel door een hijsfoutje 5 meter naar beneden op de betonnen vloer! Daar zijn ze niet voor bedoeld maar de onvermijdelijke schade valt best mee. Een hapje uit de boeg en een roerhak eraf. De boot is reparabel en beslist geen total loss. Een vervelende gebeurtenis die echter laat zien dat over de bouwkwaliteit van Portland sloepen en tenders geen discussie mogelijk is.

Voor meer informatie

Portland Navy Launches

Veerpolder 1-b

2361KV Warmond Tel.:0252-34 74 24 [email protected] www.portlandsloep.nl www.krafter.nl www.extreme-boats.nl

Facebook Comments "Portland Navy Launches"