Strak gelijnde bestseller

Artikel - Strak gelijnde bestseller

HTML Generator Sample Page

Prins 475 Open

Strak gelijnde bestseller

Prins Watersport vernieuwd in rap tempo de populaire lijn Prins consoleboten. Met een grotere breedte is er meer stabiliteit. Een verder doorontwikkeld onderwaterschip maken de boten sneller en met meer vernuft is er meer ruimte aan boord van de 475 Open. We varen er een stuk mee op een lenteachtig Eemmeer.

Strakke lijnen
De verjongingskuur heeft de nagelnieuwe Prins 475 Open beslist goed gedaan. Op de trailer zien we een mooi gelijnde consoleboot. Zowel romp als dek komen uit nieuwe mallen met superstrak polyesterwerk tot gevolg. In de nieuwe vorm is gekozen voor rechtere lijnen waarmee het ontwerp modern oogt maar zonder door te slaan in futurisme. Traditioneel zijn de sterk aflopende boeg en achterschip. In de afwerking van bijvoorbeeld de spiegel zie je echter weer meer strakke lijnen dan voorheen.

Een ruimtewonder
De breedte van de boot is met 20cm toegenomen. Dat lijkt misschien weinig maar over de gehele lengte geeft het in het leefgedeelte flink wat extra ruimte. Nog meer ruimtewinst wordt geboekt met de mogelijkheid de achterste bank naar voren te klappen waarmee er voldoende ruimte ontstaat om de motor op te halen wanneer de set op een trailer wordt getrokken. Tijdens de vaart heb je die ruimte echter nooit nodig. Met deze constructie is het leefgedeelte in het achterschip een maat groter dan je op een 4,75m lange boot zou verwachten. Er past dan ook met gemak een tafel in die ook in het voorschip geplaatst kan worden wanneer het zonnematras niet in gebruik is.

De console staat asymmetrisch in de boot maar zonder dat dit opvalt. De positie suggereert dat je aan beide zijdes even makkelijk naar voren kunt lopen. In werkelijkheid echter is de bakboordzijde daarvoor wat meer bedoeld. Aan stuurboord loopt de bank door. Hier is wel een opstapje om met meer gemak van boord te kunnen stappen. Een set kussens met een nieuw ontwikkelde stof verzorgen een net zo smaakvol als comfortabel geheel. De kussenset bedekt uiteraard de banken maar ook het zonnematras waar je de open boeg in om kunt toveren. Wanneer dit niet in gebruik is passen de kussens in de bergruimte zodat het nooit in de weg ligt. Voorheen bestond de bodem van het matras uit houten platen. Dit is een lattenbodem geworden die veel makkelijker te hanteren en op te bergen is.

Er is geen voordek, de ankerkluis zit onder het voorste kussen die met opzet klein gehouden is zodat je altijd makkelijk bij het anker kunt komen. De kluis is overigens fors, naast het anker past er nog van alles in. Een kettingspoor is in de mal opgenomen zodat een anker ook permanent paraat op de boeg te bergen is.

De kussens worden vastgezet met drukknopen. Dit gaat wel erg gemakkelijk waarbij er in eerste instantie twijfels rijzen of dat wel blijft zitten wanneer er snelheid gemaakt wordt. Ongegrond want bij het aan de tand voelen van de boot geven de drukkers geen krimp en raken de kussens niet airborne.

Achterin de boot is er over bijna de gehele breedte van de spiegel een bank geplaatst. Aan bakboord is een opening voor de doorloop naar een klein platformpje voor een duik in het water of om de kant op te stappen.

Op de Prins 475 Open is een tweezits stuurbank geplaatst. Doordat de console enigszins asymmetrisch is geplaatst zit de stuurman altijd in het midden van de boot. Op een niet te grote lengte en gewicht is dat prettig, de boot hangt dan niet scheef door teveel gewicht aan een kant.

De stuurbank heeft een uitneembare rugleuning. Deze kan twee posities innemen. Naar achteren tijdens de vaart geeft het steun achter het stuur. Omgekeerd trek je de bank bij het leefgedeelte achterin. Met de tafel in de kuip geplaatst kijk je elkaar aan wat natuurlijk wel zo gezellig is. De rugleuning uitgenomen maakt de toegang vrij onder de bank waar je net als onder de andere zitplaatsen, bergruimte vindt. Net als de rest van de kussenset is ook de bank in een geslaagde kleurencombinatie van antraciet en lichtgrijs. De stof blijkt bovendien sterk waterafstotend, toch nat is het snel droog, daarnaast is het makkelijk schoon te houden.

De stuurstand
De rechte lijnen van de boot komen terug in het dashboard. Daarin zijn afhankelijk van de motor de bijbehorende instrumenten in opgenomen. De motorbediening zit centraal in een uitsparing. Een vlot gelijnd sportstuur maakt het feest voor de stuurman compleet.

Met een consoleboot als deze Prins kun je goed tekeer gaan. Onder die omstandigheden biedt een grijpstang rond het windscherm houvast. De bank kun je zittend of staand gebruiken en geeft in beide gevallen ook voldoende steun voor een veilige vaart, ook als het er wat ruiger aan toegaat

De motor
Prins Watersport is sinds dit jaar ook Honda dealer. Achter onze Prins 475 is dan ook een Honda 30PK geplaatst. Een bescheiden vermogen waarmee de boot echter toch tot aansprekende prestaties in staat is.

De Honda BF 30 heeft onlangs enkele prestatieverhogende middelen toegediend gekregen. De cilinderinhoud is met 10% toegenomen wat meer kracht en een gelijkmatig koppelverloop door het gehele toerentalbereik geeft. Een PGM-IG elektronische ontsteking zorgt voor een optimale ontstekingstiming voor het verbeteren van de motorprestaties bij ieder toerental. Het automatische chokesysteem mengt een optimale lucht/brandstofverhouding voor snel en eenvoudig starten zonder handmatig te moeten choken. Om vibraties te voorkomen, zijn deze motoren uitgerust met dubbelwerkende trillingsdempers en een stijve onderbouw. Handmatig starten is erg eenvoudig dankzij de mechanische decompressor. Met Power Trim & Tilt, kunt je de boot en motor perfect met elkaar in balans brengen. Honda 4-taktmotoren draaien op loodvrije benzine en hebben dus geen mengsmering nodig. Geen zorgen dus over onplezierige rook en stank, zoals 2-taktmotoren die produceren. De Honda BF 30 voldoen aan de Europese RCD-eisen op het gebied van emissie en geluid.

Vaargedrag
De Honda achter de Prins 475 Open heeft met de 425kg bootgewicht geen enkele moeite. Het maximaal toegestane vermogen is 60pk. Voluit is de boot echter al met een 30pk tot een topsnelheid van zo’n 45km in staat. Maar vooral het gemak waarmee dat gaat valt op. Vanuit stilstand komt de boot vlot en soepel op gang. Fijn dat er zo her en der handgrepen zijn om binnenboord te blijven. In stevig bochtenwerk geeft de boot geen krimp. Niets beweegt, rammelt of kraakt. Ook bij het bokken over een paar golven vervolgt de Prins onverstoorbaar zijn weg. Het is een boot die al snel vertrouwen inboezemt. In slecht weer verzeilt raken is hiermee niet direct een drama. De hoge romp met een sterk uitwaaierende boeg houdt het in de kuip droog en van een beetje wind raakt de boot ook niet onder de indruk.

De Prins 475 Open is een begeerlijke boot. Je wilt er al snel eentje hebben. Het uiterlijk spreekt aan en de vaareigenschappen zijn uitstekend. Je kunt er ook van alles mee, alleen, met vrienden of gezin. En met een bescheiden 500kg boot en motor achter de auto is varen in het buitenland binnen handbereik. Dat geldt ook voor de prijs. Met € 6.950,- vaarklaar maar zonder motor heb je veel gebruiksmogelijkheden en een uitstekende bouwkwaliteit voor de deur staan of in het water liggen.

Maten en gewichten:

Lengte: 4.75 mtr.
Breedte: 2.15 mtr.
Diepgang: 0.40 mtr.
Gewicht: 425 kg.
Max. aantal personen: 6 Volwassenen
Max. motorvermogen: 60 pk Outboardmotor

Voor meer informatie:

Prins Watersport B.V.

Sluiswachter 24
3861 SN Nijkerk

T 033 - 2571950
F 033 - 2581577
E [email protected]
I www.prinswatersport.nl

Facebook Comments "Strak gelijnde bestseller"




                         My IP