Betere controle over de boot en eenvoudiger aan- en afmeren

Artikel - Betere controle over de boot en eenvoudiger aan- en afmeren

HTML Generator Sample Page

MIB Scheepsmechanica introduceert nieuwe generatie boeg- en hekschroeven

Betere controle over de boot en eenvoudiger aan- en afmeren

MIB Scheepmechanica uit Hilversum introduceert, in samenwerking met ASA Amsterdam, een nieuwe generatie boeg- en hekschroeven. Deze proportionele DC-boegschroeven verhogen de controle over het schip en vereenvoudigen het aan- en afmeren. De boeg- en hekschroeven zijn ook leverbaar met draadloze afstandsbediening. MIB Scheepmechanica bouwt de boeg- en hekschroeven ook in op locatie.

Deze nieuwe boegschroeven zijn voorzien van een Side-Power’s Speed Control System om precies de juiste hoeveelheid vermogen te leveren en zeer nauwkeurig te kunnen manoeuvreren. Omdat het toerental van de propeller regelbaar is, wordt het geluidsniveau aanzienlijk verminderd. Een in het dashboardpaneel geïntegreerd LCD-display geeft de status van de boeg- en hekschroef weer. Hiervoor maakt het systeem gebruik van een geavanceerd 2-weg communicatiesysteem via het S-Link protocol. S-Link zorgt voor een volledige feedback van de accucapaciteit en de (rest)draaitijd. Ook zijn eventuele waarschuwingen zichtbaar op het bedieningspaneel. Andere voordelen zijn het handig aanleggen in sluizen. Want de boeg- en/of hekschroef is in een bepaalde stand vast te zetten. Indien de uitsturing minder dan 50% van het maximum bedraagt, is de warmteontwikkeling dusdanig laag dat de draaitijd bijna onbeperkt wordt.

Uitgebreid assortiment
MIB Scheepsmechanica biedt complete proportionele boegschroefsystemen vanaf 30 t/m 240kgf stuwkracht (SEP30 t/m SEP240). Ook leveren zij een up-grade kit voor geïnstalleerde boeg- en hekschroeven. In dat geval wordt de bedieningskabel vervangen door een S-Link kabel. Ook dienen 1 of meerdere bedieningspanelen te worden geselecteerd. De koper heeft de keuze uit een enkelvoudig of een paneel met dubbele joysticks. Proportioneel aangestuurde boegschroeven werken niet met een serie-parallelbox. De rectracting boegschroef is vooral ontwikkeld voor schepen waar geen tunnelboegschroef geplaatst kan worden, omdat het onderwaterschip hiervoor te plat is.

Geen compromissen
Side-Power, de wereldleidende fabrikant van boegschroeven, heeft ook bij de ontwikkeling van de inklapbare boegschroeven geen compromissen gesloten in veiligheid en betrouwbaarheid. Het systeem wordt gekenmerkt door een solide constructie en een innovatief ontwerp. De inklapbare boegschroef is in diverse modellen leverbaar, van 30 t/m 210 kgf. Vanaf de SR130 dient separaat de onderbak bijbesteld te worden, om deze in de hull te lamineren. Bij aluminium of stalen schepen is deze onderbak overbodig. In die schepen kan door de werf of jachtservice zelf een onderbak worden geconstrueerd. De Retractable boegschroeven worden bediend doormiddel van het geavanceerde 2-weg communicatie protocol S-Link. Dit biedt de mogelijkheid om de retractable uit te breiden met de 'upgrade kit' naar een proportionele regeling.

Ook kan de retractable proportioneel worden geleverd af fabriek. Deze SRP thrusters worden dan compleet met DC-speed box en voorbedrading geleverd. (excl. paneel)

IPC-systeem
Alle Side-Power boegschroeven zijn voorzien van de revolutionaire Intelligent Power Control (IPC) functie. Deze functie zorgt voor een automatische beveiliging tegen de risico's die verbonden zijn aan het gebruik van een elektrische gelijkstroom boegschroeven. De IPC functie vermindert tevens de slijtage van het relais. Wanneer het relais mogelijk een vast slag storing zou hebben, schakelt de IPC-functie de boegschroef automatisch uit. Side-Power heeft deze unieke functie gepatenteerd en is wereldwijd de enige fabrikant die deze veiligheidsfunctie plaatst op al haar boegschroefmodellen.

MIB Scheepsmechanica, Egelantierstraat 33, 1214 EA Hilversum, Tel: 035-6280088, Mob.: 06-53153015, E-mail: mib[email protected]

Facebook Comments "Betere controle over de boot en eenvoudiger aan- en afmeren"