Restauratie en onderhoud aan pure schoonheid

Artikel - Restauratie en onderhoud aan pure schoonheid

HTML Generator Sample Page

Harting Wooden Classics

Restauratie en onderhoud aan pure schoonheid

Zeg Riva en iedereen weet over welke boot het gaat. Het subtiele lijnenspel, de perfecte afwerking met veel chroom, een wonderschoon dashboard en een net zo comfortabele als kleurrijke indeling staan sinds de 60er jaren model voor de huidige sportbotenindustrie. Klassieke houten Riva’s worden niet meer gebouwd. Spijtig want mahonie als bouwmateriaal brengt een boot tot leven. Veel meer dan waar het wat kille polyester toe in staat is. Maar hout heeft ook een achilleshiel, het onderhoud vraagt wat meer inspanning dan een simpel poetsbeurtje. Toch hoeft dat je niet te weerhouden om het avontuur aan te gaan met zo’n klassieke beauty. Harting Wooden Classics is een werf die geheel gespecialiseerd is in onderhoud aan klassieke houten runabouts, ook een totale restauratie is hier in twee betrouwbare rechterhanden.

De werf wordt gerund door Helmuth Harting. Met een achtergrond als scheepstimmerman bij superjachtenbouwer De Vries in Aalsmeer heb je een zucht naar topkwaliteit stevig in je genen zitten. Hiermee besloot Helmuth in 1997 om zijn eigen restauratiewerf en jachthaven te beginnen. Inmiddels wordt met een team van jonge enthousiaste specialisten uitzonderlijk mooie dingen gemaakt. Wooden Classics heeft een gedegen reputatie in het volledig restaureren van klassieke houten boten met een focus op mahonie motorboten. Niet alleen Riva maar ook bijvoorbeeld Chris*Craft, Pedrazzini of Boesch. De werf heeft een goed geoutilleerde werkplaats en is uitgerust voor alle uiteenlopende disciplines waar je als restaurateur mee te maken krijgt. Naast de werf hoort ook een jachthaven en winterstalling tot de onderneming.

In de werkwijze van Harting Wooden Classics staat een optimale balans tussen authenticiteit, levensduur, betrouwbaarheid en veiligheid centraal. Daar gaat men behoorlijk ver in. Je zou denken dat met een modern epoxysysteem het onderhoud danig beperkt kan worden. Maar een Riva is nooit gebouwd met epoxy dus hoort het er niet op en komt het er bij Harting ook niet op. Lakwerk bestaat bij Wooden Classics uit 22 lagen PU lak. Dan pas is er volgens Helmuth die schitterende bolle glans waarmee de schoonheid van een Riva volledig tot zijn recht komt. Een normaal mens vindt 4 laagjes al heel wat.
Schade, achterstallig onderhoud of de tand des tijds vormen voor Wooden Classics geen probleem maar een uitdaging. Alles kan worden gemaakt of vervangen. Hierbij wordt modernisme niet geschuwd. Wanneer een toplaag na teveel schuren is weggesleten kan dit opnieuw worden gefineerd. Dit wordt met vacuüminjectie gedaan en inderdaad daar komt wel epoxy bij aan te pas. Maar een nieuwe bodem of ander constructiewerk wordt weer met 2 component PU lijm gedaan.

Door de jaren heen zijn er tientallen Riva’s gerestaureerd, variërend van Florida’s tot en met de illustere Aquarama Specials. Met name in de laatste jaren heeft Wooden Classics zich verder gespecialiseerd in de volledige restauratie van houten boten. Ook klassieke zeiljachten zijn welkom. Wanneer een boot schoonheid etaleert zoals dat alleen vroeger gemaakt kon worden, is Harting Wooden Classics de aangewezen werf voor gedegen onderhoud of een allesomvattende restauratie.

Voor meer informatie:

Wooden Classics Harting V.O.F

Uiterweg 302a

1431 AW Aalsmeer

T : +31 (0)6 53695895

E: [email protected]

I: www.hartingwoodenclassics.nl

Facebook Comments "Restauratie en onderhoud aan pure schoonheid"