Stijlvol sportief

Artikel - Stijlvol sportief

HTML Generator Sample Page

Cruisers AZ258

Stijlvol sportief

De eerste aanblik van de Cruisers AZ258 laat een mooi vormgegeven sportboot zien maar zorgt ook voor een lichte vorm van verwarring. Het lijkt wel een Azure maar er staat toch echt Cruisers op de zijkant. Hoe dat kan laat zich echter makkelijk verklaren. Vorig jaar is Azure door Cruisers Yachts overgenomen. Als bouwer van grotere sportcruisers zijn de voormalige Azure modellen aan de portfolio toegevoegd onder de noemer Cruisers Sport Series. Voor de 258 zijn dezelfde mallen gebruikt vandaar de gelijkenis. Toch is het geen kopie. Er zijn aan de constructie van de boot een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Mooi was de boot al, daar is nu een flinke dosis degelijkheid aan toegevoegd.

Het ontwerp

De Cruisers 258 is een middenmaat in een serie van 10 modellen verdeeld over Bow Riders, Sport Decks, Sport Cuddy’s en een Express. De boot is weldadig vormgegeven. Het windscherm bijvoorbeeld loopt mooi rond door, ook het scharnierende middendeel loopt in de vorm mee. De romp heeft deze eigenschap eveneens. Het vrijboord achter is op een sierlijke manier vormgegeven, vanaf de zijkant bekeken valt juist de scherp toegesneden boegsectie weer op.

Onder water heeft de Azure een diepe V-vorm die ver naar achteren doorloopt. Er zijn een stel sprayrails toegepast waarvan de bovenste enigszins hol gevormd is. Afgezien dat dit het water effectief uit de boot houdt geeft het de romp ook extra stijfheid. Cruisers heeft het ontwerp verbeterd met een extra spant ter hoogte van het windscherm. Het kost iets aan ruimte onder de luiken maar het maakt de boot een stuk sterker op de plaats waar in golven de klappen worden opgevangen. Om sneller te accelereren en beter stuurgedrag in bochten zijn nog een stel flinke airvents zichtbaar die de boot op een luchtbellenbaan laten varen.

De dekopbouw is achter het windscherm vrij hoog zodat de kuip een aangenaam diepe zit heeft. Aan de spiegel is in een king size platform voorzien waar skiliefhebbers of wakeboard adepten mee uit de voeten kunnen. In het platform aan bakboord is een zwemtrapje in een luik opgenomen. De eigenlijke spiegel onder het platform herbergt de sterndrive. Hier is een uitsparing voor gemaakt zodat de hele installatie een stuk verder naar binnen staat. Wat aan waterlijnlengte achter de schroef ontstaat, is extra drijfvermogen bij het accelereren. Ook het zwaartepunt wordt positief beïnvloed met deze opstelling. Het polyesterwerk ziet er superstrak uit. Een verdienste van een goede mal maar ook het laminaat zelf is met zorg samengesteld. Voor een optimale bestendigheid tegen osmose is Vinylester toegepast met een Premium Gelcoat. Ook de effecten van zonlicht zijn hierdoor op de langere termijn niet zichtbaar.

Het interieur

Op een lengte van 25ft kunnen 13 mensen een zitplaats in deze Cruisers vinden, maar dan is het wel wat druk. De zit in de stoelen achter het windscherm is riant. Van de zitting is het uiteinde opklapbaar zodat je op diverse manieren achter het stuur kunt zitten of staan. In de laagste positie zit je diep in de boot en geheel uit de wind, mede door de hoge kuiprand. Ook het uitzicht naar voren is door de aflopende boeg prima. Achter de stoelen is een rondzit geplaatst waarvan het middengedeelte in drie standen te verstellen is en daardoor ook als 2-persoons zonnebank of bed gebruikt kan worden. Naast de bank is de doorgang naar het platform. Opvallend is de ergonomie, iedere voetstap vindt precies de trede in het looppad naar achteren. Standaard is voorzien in LED verlichting zodat ook in het donker geen teen wordt gestoten. Onder de tredes, en ook onder de banken en vloerdelen is voorzien in bergruimte. Netjes afgewerkt met antislip en zelflozend naar de bilge waar eventueel bilgewater automatisch weggepomp wordt. De luiken zijn van voldoende dikte en worden met een rubberstrip en knevelsluiting rammelvrij geborgd. Openen gaat in een handomdraai, met gasveren wordt het luik omhoog gehouden. Er is geen tapijt ingelijmd. De vloerbedekking zit netjes op drukknoppen en kan worden uitgenomen voor reiniging.

In de boeg zijn de andere zitplaatsen te vinden door het middelste deel van het windscherm weg te klappen en de daaronder geplaatste klapdeur te openen. Overal is voorzien in handgrepen, armleuningen en RVS bekerhouders. De bekleding is van een extra dikke vinyl en keurig verwerkt. Als een soort ligstoel met een uitklapbare armleuning, vormt de bank de ingezetene in een uiterst relaxte bowride houding, met de cupholders uiteraard binnen handbereik. De zittingen en rugleuningen zijn sterk geprofileerd voor meer zitcomfort. Het gehele interieur is watervast en zelflozend, ook de bekerhouders. Daarmee kan het tegen een regenbui maar onafgedekt in de haven wordt het dan wel wat snel vies. In een dekzeil is voorzien, evenals een bimini.

Voor de stuurman biedt een mooi vormgegeven dashboard alle informatie over de motor, brandstof en navigatiegegevens. Het stuur, stijlvol vormgegeven en gemaakt uit mat RVS, is verstelbaar zodat het aan te passen is aan de positie van de stuurstoel. Ook de radio/CD speler met een USB aansluiting is door de stuurman te bedienen, een zestal speakers verzorgen het geluid.

Voor de meevaarderstoel aan de andere zijde prijkt een verrassing. Waar doorgaans een dashboardkastje te vinden is op dit soort boten is hier een toiletruimte gemaakt. Een groot scharnierend vormdeel is de toegang. Wonderlijk genoeg is er genoeg ruimte voor. Ook met een lengte van 1,9m kun je goed zitten. Een patrijspoort geeft nog zicht naar buiten en kan worden geopend voor ventilatie. De toiletruimte is zorgvuldig afgewerkt met een wasbakje en verlichting Vlak naast het windscherm bij de ingang is ook nog in een tweede wasbakje voorzien.

De techniek

De Cruisers 258 kan een motorvermogen van 320PK aan, standaard is echter voorzien in een MerCruiser 350 MAG van 300PK. De door ons gevaren Cruisers 258 is uitgerust met een Bravo-3 staart met dubbele RVS propeller voor een snelle acceleratie en een verbeterde koersvastheid tevens neemt het verbruik aanzienlijk af door deze dubbele propellers. De motor is met brandstofinjectie uitgerust waardoor deze zuinig in gebruik is en je altijd zeker kunt starten door enkel de sleutel om te draaien.

Op het water

Door de lange doorlopende V-vorm en de airvents onder water is de koersstabiliteit ongekend voor een boot van dit type. Leuk met het gas erop maar ook onder lagere snelheden. De open boeg wijst iets naar beneden, dus zodra de boot bij het accelereren omhoog komt is het uitzicht niet verdwenen. Echt ver omhoog komen doet de boot echter niet. Door het staartstuk meer naar benden te trimmen komt hij snel maar juist ook soepel op gang. Met een snelheid van ruim 50 mijl gaat het hard maar ontspannen. De boot blijft ook met een hoge snelheid goed in het spoor, stuurt licht en voelt zeer solide aan. Het lijkt erop dat het ontwerp en de verbeteringen van Cruisers inderdaad resulteren in een uitermate stijve romp die je met een gerust gevoel de bocht in kan gooien. Hierbij gaat ze eerst enigszins op het goede oor liggen en maakt dan heel beheerst de bocht die door de stuurman ingegeven wordt. Dit zonder veelsnelheidsverlies of cavitatie. Hard over de eigen hekgolf doet de boot niets. Geen enkel gerammel van interieurdelen of gedreun onder de voeten. Die hekgolven zijn overigens niet zo heel hoog maar eerder bescheiden. Voor skiërs een prima eigenschap. Er zit tenslotte dan ook standaard een ski-oog op.

Maten en gewichten:

Lengte: 7.62 mtr.

Breedte: 2.62 mtr.

Gewicht: 2340 kg.

Tankinhoud: 257 Ltr.

Aantal personen: 13

Motorisering: Mercruiser max 320PK

Voor meer informatie:

Boatland.nl - Boatservice Dannijs

Setheweg 18
7942 LB Meppel

T +31 (0) 522 - 24 05 11
F +31 (0) 522 - 25 93 11
E [email protected]

I www.boatland.nl

Facebook Comments "Stijlvol sportief"