Maakt varen betaalbaar

Artikel - Maakt varen betaalbaar

HTML Generator Sample Page

Boat Import Holland

Maakt varen betaalbaar

De tijd dat de nobele watersport alleen was voorbehouden aan een kleine elite met een brede beurs ligt gelukkig achter ons. Door de komst van een beter verspreide welvaart en vrije tijd is een boot binnen het bereik gekomen van een veel grotere groep. Inmiddels is het verschil tussen toen en nu hemelsbreed. Met de intrede van nieuwe productietechnieken waarmee snel en efficiënt een serie boten kan worden geproduceerd, is een mega-investering niet meer nodig. Boat Import Holland is een importeur die mede verantwoordelijk is voor deze ontwikkeling. Door al in een vroeg stadium boten in Polen te laten produceren staat er nu, 18 jaar later, een goed geoliede organisatie die in staat is om grote aantallen sportboten en sloepen te vervaardigen die volledig aan “onze” kwaliteitseisen voldoen. De prijsstelling daarentegen is veel minder van hier. Varen voor de helft? Boat Import Holland maakt het mogelijk met scherp geprijsde consoleboten, sloepen en tenders.

Een drietal merknamen vormen het aanbod van Boat Import Holland. Console- en visboten van Topcraft met daarnaast een serie succesvolle sloepen en tenders onder de naam OudHuijzer. Sinds begin 2013 is daar het importeurschap van Tohatsu outboards bijgekomen.

Tohatsu

Opgericht in 1922 als Takata Motor Research Institute geldt Tohatsu als oudste producent van buitenboordmotoren. In eerste instantie vervaardigde men wagons. In 1950 begon Tohatsu met de productie en verkoop van motorfietsen. In 1956 werden de eerste outboards geproduceerd, een luchtgekoelde 1,5 pk buitenboordmotor. Sindsdien hebben Tohatsu buitenboordmotoren hun kwaliteit bewezen in verschillende disciplines. De visserij, transport, recreatie en racerij.

In januari 2005, heeft Tohatsu een nieuwe hypermoderne fabriek geopend in Japan. Hiermee beschikt de motorenbouwer over meer dan 370.000 vierkante meter productieruimte met een capaciteit van meer dan 200.000 eenheden per jaar. De nieuwe fabriek maakt gebruik van geavanceerde machines en is vrijwel volledig geautomatiseerd om een constante kwaliteit te waarborgen. Alle Tohatsu buitenboordmotoren, van 2,5 tot 115PK worden in deze Japanse state-of-the-art fabriek geproduceerd.

Hoewel Tohatsu in Nederland al vele jaren verkrijgbaar is, heeft het altijd een beetje in de schaduw gestaan van de grote merken. Aan de kwaliteit ligt dat niet. Sterker nog, Tohatsu maakt ook motoren voor andere merken. Tot 30PK is er geen verschil tussen een Mercury en een Tohatsu, op de sticker op de kap na dan.

Wanneer je tegenwoordig minder geld uit wil geven aan een buitenboord, kun je kiezen voor een Chinese kloon. Maar of dat verstandig is blijft een vraag. Kwalitatief zijn deze motoren niet te vergelijken met een A-merk. Wanneer onderdelen hiervoor goed verkrijgbaar zouden zijn, kunnen storingen en slijtage nog wel worden opgevangen maar in de meeste gevallen kun je de Chinese aanwinst al snel werkeloos in de schuur zetten omdat zelfs het meest simpele slijtdeeltje niet voorhanden is.

Boat Import Holland heeft zich tot doel gesteld om Tohatsu de aandacht te geven die het merk verdient. Momenteel zijn de motoren tot 30PK voorradig en direct leverbaar. Voor de bijbehorende onderdelen geld hetzelfde. Storingen, als die zich al voordoen, kunnen direct verholpen worden. Een zich snel uitbreidend dealernetwerk staat daar garant voor. De zwaardere motoren, tot 115PK, zijn ook leverbaar maar kennen een levertijd van enkele weken.

Ter introductie geldt een messcherpe aanbieding op de Tohatsu 9.8PK. Inclusief bediening en elektrische start wordt deze aangeboden voor slechts € 2999.- Met recht A-kwaliteit voor een B(etere) prijs.

OudHuijzer

Een alternatief voor een vaak prijzige dieselsloep vormen de Oudhuyzer sloepen met een buitenboordmotor. De 620, het grootste open model, doet in vaarbeleving dan ook niet onder voor een duurdere zus met zelfontbrander. Het is een overnaadse polyester spitsgatsloep met een lengte van 6.20 m. De boot heeft een klassieke uitstraling met een fors mahoniehouten stuurwiel en kabelaring rondom. Standaard heeft de Oudhuyzer een crème romp en dek met een bordeaux kap en kussenset. Maar iedere andere RAL kleur is zonder meerprijs ook mogelijk. Nieuw zijn de tender en cabineversies De tender 570 is net geïntroduceerd, een Tender 700 wordt in de loop van dit jaar verwacht. Het zijn stoere boten waar een flinke motor inpast. Probleemloos hardvaren met de uitstraling van een sloep. Ook hard gaat de Cabin 700. Een versie met een accommodatie waar je een weekend of langer op kunt overnachten. In totaal zijn er acht modellen, ieder met een eigen gezicht maar als overeenkomst een aangehangen motor, al dan niet in een bun.

OudHuijzer sloepen worden geheel volgens de traditionele hand lay-up methode gebouwd, daarbij wordt gebruik gemaakt van de beste grondstoffen die beschikbaar zijn. De kussensets en cabrioletkappen bijvoorbeeld worden gemaakt uit slijtvaste en waterbestendige Sunbrella-stoffen, waarbij het polyether in de kussens het hoogste SG (soortelijk gewicht) heeft. Alle kabelaringen worden daarnaast gefabriceerd door de Nederlandse Touwfabriek Langman uit Nijkerk die hier al sinds 1638 de beste kwaliteit in bereikt. Alle modellen worden door Boat Import Holland ontwikkeld en getest. De bouw wordt intensief begeleid. Hierbij blijven de mallen in eigendom van Boat Import Holland. Namaak is daarom ook altijd van mindere kwaliteit.

Topcraft

Al een jaar of 16 brengt Boat Import Holland onder het label Topcraft een serie sportief varende en scherp geprijsde consoleboten op de markt. De boten zijn uitermate populair, zo’n 6000 stuks varen er inmiddels van rond. Kenmerk is een onverslaanbaar scherpe prijs voor boten met veel gebruiksmogelijkheden. Topcraft is in staat een dergelijk lage prijs te hanteren door efficiënt te bouwen. Desondanks staat kwaliteit hierbij voorop. Dit wordt bereikt door niet oneindig veel boten uit dezelfde mal te halen. Er komt een moment dat deze versleten is en er een nieuwe moet komen. Dat is een aardige investering wat het voor minder kwaliteitsbewuste botenbouwers verleidelijk maakt nog even door te gaan. Ook kun je de snelheid van de productie niet straffeloos verhogen. Polyester moet uitharden in de mal. Wanneer een boot te snel uit de mal wordt gehaald is dat proces nog niet klaar. Laat je dit verder uitharden in een te vochtige fabriekshal of nog erger, op een buitenterrein, dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat het laminaat niet de gewenste sterkte en levensduur heeft.

Bij Topcraft doen ze dat anders, er worden niet meer dan twee boten per week uit een mal getrokken zodat een doffe gelcoat of osmose problemen aan Topcrafts voorbij gaan. De bouw en ontwikkeling van nieuwe modellen wordt net als bij de OudHuijzer modellen intensief begeleid waarmee de kwaliteitsnorm overeenkomt met wat we hier gewend zijn. Alleen voor de prijs geldt dat niet, die is weer on-Nederlands laag. Een Topcraft 400 Basic is er al vanaf € 2695.-

Voor meer informatie en dealeradressen: www.boatimportholland.nl

Facebook Comments "Maakt varen betaalbaar"