Een werf met historie

Artikel - Een werf met historie

Scheepsbouw Achterbos Theo Kok

Een werf met historie

Een praam, schouw, iets van ijzer of misschien wel een Boeier. Waar het in 1754 exact mee begonnen is wordt nog onderzocht maar een historisch feit is wel dat er op de werf van Scheepsbouw Achterbos Theo Kok sinds dat jaartal boten worden gebouwd. Door één en dezelfde familie. De 8e generatie staat aan het huidige roer en vaart een duidelijke koers. Veel van vroeger wordt bewaard maar met een focus op elektrisch varen en hybride techniek is de werf geheel van deze tijd.

Op een eigen scheepshelling voor jachten en platbodems tot maar liefst 40 ton is veel mogelijk. Uiteraard een grote beurt voor het onderwaterschip maar ook reparaties aan hout, staal of polyester. Een scheepstimmerman en een jachtschilder met bijbehorende faciliteiten maken het compleet voor een algehele refit van een bestaand jacht, of nieuwbouw vanaf het snijpakket van een sloep of motorjacht.

Boegschroeven

Het kan behoorlijk wat onrust opleveren. Manoeuvreren op de millimeter in een krappe sluis of havenkom. Helemaal wanneer er wat wind staat. Voor je het weet verlies je de controle bij het aanmeren en wegvaren. Met een boeg- en/of hekschroef is dat voorbij. Moeiteloos aanmeren of ook solo kunnen uitvaren, is het comfort van een dergelijke stuurhulp.

Scheepsbouw Achterbos Theo Kok is dealer van Sidepower boegschroeven, installateur van Vetus boeg- en hekschroeven en dealer van Jet Thrusters.

Montage van een boegschroef is snel en eenvoudig te realiseren. De unit wordt in een stalen of polyester straalbuis geplaatst en aan het schip gelast of gelamineerd. Ook leverbaar als proportioneel werkend. Hiermee kun je precies de juiste hoeveelheid vermogen geven om nog nauwkeurig te manoeuvreren.

Indien er geen ruimte is om een boegschroef in te bouwen, dan kan een jetthruster uitkomst bieden.

Dit systeem werkt op waterdruk dat wordt uitgestuwd door nozzles in de boeg en/of de hekzijde. De uitstroomopeningen zijn met een diameter van 60 mm zeer beperkt. Bij diepgang vanaf 7 cm kan het al worden toegepast.

Elektrisch en Hybride varen

De laatste ontwikkeling op het gebied van aandrijving voor de pleziervaart is hybride varen. Dit combineert de stilte van elektrisch varen met de zekerheid van een dieselmotor. Dankzij de elektromotor verloopt een vaartochtje geruisloos. Maar zodra de accu leeg raakt, is er een diesel om het over te nemen, terwijl tegelijkertijd de accu’s weer opgeladen worden. Stilvallen kan niet, een geruststellend gevoel.

Scheepsbouw Achterbos Theo Kok levert een hybride aandrijfsysteem, dat gecombineerd kan worden met elk merk verbrandingsmotor. Zo krijgt een bestaand dieselmotorschip zonder forse ingreep toch een volwaardige hybride aandrijving.

Voor meer informatie:

Scheepsbouw Achterbos Theo Kok

Herenweg 259a

3645 DM VINKEVEEN

T: 0297 261877

F: 0297 265182

[email protected]

https://www.theokok.nl

Facebook Comments "Een werf met historie"