Loungen in stijl

Artikel - Loungen in stijl

HTML Generator Sample Page

Lifestyle Tender 750

Loungen in stijl

Snel en zeewaardig, dat zijn de eigenschappen waar een tender van oudsher aan moest voldoen om post, materiaal en mensen naar een booreiland of geankerde oceaanreus te brengen. Het soort boten wat hiermee ontstond heeft model gestaan voor wat nu een tender heet en ingezet wordt als plezierboot. Er zijn overeenkomsten met een sloep. Ook een vaartuig uit de offshore waar inmiddels een geheel eigen tak van watersporten uit gegroeid is. Toch is er een belangrijk verschil. Bij een sloep vormt de basis een ontwerp om in een gierende storm te overleven. Een tender moet vooral snel op bestemming zijn zonder onderweg te vergaan wanneer het weer even tegenzit. De Lifestyle Tender 750 is een boot van vandaag die op een dergelijke leest geschoeid is met als extra een wonderschoon lijnenspel.

De Lifestyle Tender 750 doet aan een Riva denken. De sterk uitwaaierende boeg met een holte die ver tot in de vrijboorden doorloopt. Ook de ronde, niet te grote spiegel met een uitnodigend zwemplatform maken de boot tot een elegante verschijning die evengoed snelheid uitstraalt. Daar is ze dan ook toe in staat, afhankelijk van de motorisering is een snelheid van rond de 50km p/u haalbaar.

Onder water is de boot een halfglijder. Een vlijmscherpe boeg snijdt de golven aan en loopt in een V-vorm naar achteren. Het achterschip is weer vrij vlak. Sprayrails zijn in de romp geïntegreerd. Vlak onder de waterlijn maakt de romp een flinke knik naar binnen waarmee buiswater buiten de boot blijft. Een vierblad schroef met vaste as en een stevigroer verzorgen het stuurwerk.

Zoals de romp aan een klassieke sportboot gelinkt is lijkt het interieur op dat van een luxe sloep. Hoewel, met een veel breder achterschip heb je meer ruimte op de stuurbank. Met drie personen kun je nog steeds koers houden. In totaal biedt de Lifestyle Tender plaats aan acht personen maar daarmee is het niet te druk. De rondzit voorin is ruim genoeg voor vijf of zes man. Met een stel hoogglans zwarte polyester platen is deze bank om te toveren tot een zonnematras.

In de boeg is onder een tweeledig luik een cabine waar een chemisch toilet in is geplaatst. Het is tevens een opbergkast van formaat. Meer bergruimte is onder de rondzit en de stuurbank te vinden.

Ergonomisch klopt de boot als een bus. Het interieur laat genoeg loopruimte vrij voor een prettige en veilige vaart zonder dat het al te leeg wordt voor een aangenaam verblijf aan een ankerlijn. Uit- en instappen gaat probleemloos met opstapjes aan beide zijdes van de boot. Het zwemplatform is met een in de spiegel opgenomen trap goed te belopen en wanneer je bij het afmeren op de boeg moet zijn kun je door het uitgeritste voorraam van de buiskap overal bij. Die is vrij laag gehouden om de mooie lijnen van de boot geen geweld aan te doen. Eronder is prima te leven, neerklappen kan natuurlijk ook.

In een console aan bakboord is standaard een compressorkoelkast geplaatst. In een losse tafel, vaak een wat wiebelig geval, is niet voorzien. De motoromkisting tegen de stuurconsole vervult die functie en kan daarnaast ook als zitplaats dienen.

Ook standaard is een overdadige afwerking met teak. Op alle plaatsen waar antislip gewenst is, wordt dit bereikt met een mooi gelegd teakdek van een voldoende dikte. Forse lijfhouten, netjes gerubberd en zorgvuldig meelopend met de lijnen van de boot verraden dat een vakman hier veel zorg en aandacht aan heeft besteedt. Zelfs het dashboard is met teak bekleed, misschien minder functioneel maar het zorgt wel voor een strakke en chique afwerking van de zwarte binnenschaal. Voor voldoende contrast is een witte kunstleren kussenset toegepast. Een zeer smaakvolle combinatie maar iedere andere kleurstelling is ook mogelijk.

De Lifestyle Tender 750 is standaard uitgerust met een 28PK 3 cilinder Vetus diesel. Voor veel vaargebieden prima geschikt maar uitgesproken snel is de boot daarmee natuurlijk niet. Het grootste wat in de motorkist past is een dikke 170PK diesel. In de boot waar wij mee varen is gekozen voor een 110PK Sole. Voldoende om ook achter te kunnen waterskien.

De Tender is niet alleen mooi om te zien, de vaareigenschappen zijn dat ook. Zo’n 1600kg boot komt met 110 PK vlot en vooral soepel op gang. Met een aangename cadans glijdt de tender over de eigen hekgolf wat doet vermoeden dat wat groter water geen enkel probleem is, ook niet wanneer het waait. Op topsnelheid wordt er aardig wat water aan de kant gezet maar binnenboord zijn alleen drie druppels op het voorraam te ontdekken.

Op alle snelheden stuurt de boot uitstekend. Ook wanneer het niet hard gaat is een stuurcorrectie nauwelijks nodig. Met het gas erop gaat het net zo ontspannen. Niets rammelt, piept of kraakt. Wel aanwezig is de diesel maar dat is onvermijdelijk. De motoromkisting is goed geïsoleerd, storend wordt de geluidsproductie dan ook niet. Maar een vergelijkbaar benzineblok is stiller. Daar tegenover staat een veel gunstiger brandstofverbruik, minder onderhoud en een langere levensduur van een diesel. Iets wat goed past bij het zowel snelle als zeewaardige karakter van een tender.

Wanneer je de boot wel hebt gezien maar de prijs niet kent heb je de neiging je schrap te zetten zodra je ernaar vraagt. Zoveel boot zal wel wat kosten. Dat valt echter mee. Behoorlijk zelfs. Een standaard Lifestyle Tender 750 staat in de lijst voor € 32.950,-. Natuurlijk is dat een serieus bedrag maar wanneer je er een gemiddelde sloep voor gaat kopen is die al snel twee meter korter. Welbeschouwd is de tender zeer scherp geprijsd. Hoe dat kan is ook een verrassing. De boot wordt in Nederland voorzien van alle techniek maar het casco wordt in China gemaakt. Wanneer je last hebt van vooroordelen geloof je niet dat deze kwaliteit daar vandaan komt. Maar toch is het zo. En waarom niet? Een IPhone in elkaar schroeven is veel ingewikkelder en dat gaat prima. Dus waarom zou een boot niet kunnen. Er wordt op voorraad geproduceerd, al voor verscheping is de kwaliteit bekend. Het transport is door het intensieve handelsverkeer vergelijkbaar met een sportboot uit Amerika, dus ook geen belemmering. Wat wel blijft is een economisch voordeel waardoor een uitgesproken mooie boot bereikbaar is voor een breder publiek.

Maten en gewichten

Lengte 7.50 m
Breedte 2.35 m
Diepgang 0.55 m
Doorvaarhoogte 1.15 m
60 liter dieseltank
CE keuring klasse C

Voor meer informatie:

Boatland.nl

Boatservice Dannijs
Setheweg 18
7942 LB Meppel
T +31 (0) 522 - 24 05 11
F +31 (0) 522 - 25 93 11
E [email protected]
I www.boatland.nl

Facebook Comments "Loungen in stijl"