Suzuki

Artikel - Suzuki

Suzuki’s innovatie
Marktleider introduceert acht nieuwe modellen


Suzuki buitenboordmotoren zijn al jaren uitblinkers op het gebied van innovatie, prestatie en duurzaamheid. De voortdurende inspanning om de voorsprong op andere merken in stand te houden of beter nog, te vergroten, is ook in 2012 beloond met het marktleiderschap in outboards op de Nederlandse markt. Een prestatie van formaat, sinds 2008 heeft Suzuki deze positie niet meer uit handen gegeven. Aangezien er dit jaar maar liefst acht nieuwe modellen worden geïntroduceerd, zal dit ook niet snel gebeuren

Suzuki zet in deze tijden van hoge brandstofprijzen stevig in op het Lean Burn Control System. De nieuwe 15, 20, 100, 115, 140 en 250PK modellen hebben dit allen als belangrijke upgrade meegekregen. Lean Burn is een systeem om onder alle gebruiksomstandigheden exact de benodigde hoeveelheid brandstof te berekenen voor een minimaal verbruik met maximale prestaties. Motoren draaien veelal onder het toerental waar ze voor ontworpen zijn. Stationair of slenterend is er dan een verhouding lucht en benzine voorhanden die wel wat minder mag. In de 70er jaren werd de term in de auto-industrie geïntroduceerd. Een computer die aan de hand van een aantal sensoren bepaalde wat het beste moment was om de bougies te laten vonken. Suzuki’s tegenwoordige interpretatie van een Lean Burn Control systeem is nauwelijks vergelijkbaar. Met elektronische brandstofinspuiting is er veel meer controle over hoeveel dit moet zijn. De slimheid zit in wat de sensoren allemaal meten en hoe het motormanagement daarmee berekend en voorspeld wat de ideale brandstofmix moet zijn. De motoren zijn met deze aanpassing 14% zuiniger in brandstofverbruik vergeleken met de vorige generatie, terwijl die al als zuinig te boek stonden. De prestaties, dynamiek en duurzaamheid van de motor zijn daarentegen gelijk gebleven. Volgas grijpt het Lean Burn systeem namelijk niet in. Juist wanneer al het vermogen niet nodig is weet het Lean Burn Control System een dergelijke brandstofbesparing te realiseren.

DF20 en DF15A met acculoze brandstofinjectie
De geïntroduceerde DF20 en DF15A zijn uitgerust met een geheel nieuw ontwikkeld elektronisch brandstofinjectiesysteem (EFI). Voor dit innovatieve systeem is er nu geen accu meer nodig, wat een wereldprimeur in deze klasse is. Terwijl alle andere merken nog steeds met een carburateur werken, bieden deze Suzuki’s het voordeel van electronisch motormanagement. Goed nieuws dus voor eigenaren van een outboardsloep, een boottype waar deze vermogensklasse vaak in wordt toegepast. Van alle componenten in de nieuwe DF20 en DF15A is het gewicht zo laag mogelijk en het formaat zo compact mogelijk gehouden. Maar zonder dat dit ten koste is gegaan van de prestaties. Met de opdracht gewichtsbesparing te realiseren is dit nieuwe model met slechts 44 kilogram de meest compacte en lichtgewicht buitenboordmotor in z’n soort. Door de toegepaste state-of-the art technieken hebben de nieuwe Suzuki DF15A
en DF20 een zeer goede gasrespons, lineaire vermogensafgifte en zijn ze bovendien zeer zuinig met brandstof. De vernieuwde “Easy Start” techniek zorgt daarnaast voor een zeer snelle en lichte bediening van de handstarter.

DF140A, DF115A en DF100A, Lean, clean & green
Vanaf seizoen 2013 brengt Suzuki de laatste generatie Top Performance modellen DF140A, DF115A en DF100A op de markt. Deze ultramoderne viertakt motoren hebben een vier-in-lijn 16-kleps motorblok met een cilinderinhoud van 2.044 cc en zijn voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen. De nieuwe DF140A, DF115A en DF100A zijn voorzien van tal van systemen om de prestaties te optimaliseren en de uitstoot te verlagen, onder alle omstandigheden. Zo is het verbruik van de nieuwe DF140A met maar liefst 14% verbeterd ten opzichte van het voorgaande model DF140. Deze nieuwste Suzuki modellen hebben net als het topmodel de DF300 een O2 Feedback sensor die in samenwerking met het Lean Burn Control System de emissie van uitlaatgassen schoner maakt. Door bij alle toerentallen de juiste brandstofmix te berekenen is de motor dus niet alleen zuiniger, maar ook vriendelijker voor het milieu . Als eerste viercilinder buitenboordmotor hebben de top performance modellen van de nieuwe generatie een klopsensor die nauwkeurig controleert of er een optimale verbranding met het juiste ontstekingstijdstip plaatsvindt. Hiermee wordt de betrouwbaarheid van de motor verder gemaximaliseerd. Zwoegen aan een trekkoord zonder resultaat is een beeld uit vroeger tijden. Storingen komen veelal voort uit externe factoren zoals gebrekkig onderhoud of water in de brandstof. Bij iedere tankbeurt kan er vocht in de tank terechtkomen. Misschien een paar regendruppels en anders zorgt het hygroscopische karakter van benzine wel voor het aantrekken van vocht. Ook kan een tankstation niet helemaal zuiver op de graat zijn. Water in het brandstofsysteem van de motor resulteert in een slechte verbranding, vermogensverlies en corrosie. Om dit te voorkomen is in het brandstoffilter van de nieuwe Suzuki ‘s een vochtsensor ingebouwd die zowel een visuele waarschuwing geeft als een indringend geluid. De DF140A weegt met 179kg het minst in zijn klasse. De dichtstbijzijnde concurrent moet het met 217kg doen. Een belangrijk gegeven aangezien al dit gewicht helemaal achterop de boot zit waarmee het in hoge mate de vaareigenschappen bepaald. Een andere reden om te streven naar een lager gewicht is de klap waarmee boot en motor na lancering van een golf weer in het water terechtkomen. De krachten die daarbij vrijkomen in combinatie met volgas op weg naar de volgende golftop, stellen hoge eisen aan motorophanging, bracket en spiegel. Naast minder gewicht is het zwaartepunt van de Suzuki verder naar voren gebracht. Hiermee leunt de motor wat meer op de spiegel in plaats van dat het er geheel aan hangt.

De DF250AP met Selective Rotation
De imponerende Suzuki DF250AP biedt met een 4.0 liter V6 krachtbron onnavolgbare prestaties Samen met de eerder beschreven systemen zoals “Lean Burn” en “O2 Feedback Control” is de DF250AP niet alleen compact en licht in gewicht, maar ook één van de meest krachtigste, stillste en zuinigste in zijn soort.
Met de introductie van de nieuwe DF300AP buitenboordmotor introduceerde Suzuki in 2012 als eerste fabrikant ter wereld het revolutionaire “Selective Rotation” systeem, waarmee eenvoudig de draairichting van de propeller kan worden ingesteld. Dit model won de prestigieuze “NMMA Innovation Award 2012”. Vanaf seizoen 2013 zal ook de nieuwe DF250AP met “Selective Rotation” leverbaar worden. Wanneer een boot aangedreven wordt door twee of meerdere buitenboordmotoren naast elkaar, moet er ter compensatie van het wieleffect in ieder geval een linksdraaiende en een rechtsdraaiende buitenboordmotor worden toegepast voor een goede stabiliteit van de boot. Met het nieuwe “Selective Rotation” systeem maakt Suzuki het nu voor het eerst mogelijk om één type buitenboordmotor zowel linksdraaiend als rechtsdraaiend te gebruiken. Bij de nieuwe Suzuki DF250AP kan de eindoverbrenging van draairichting worden veranderd door een elektrische schakeling. Door het ingenieuze “Selective Rotation” systeem levert de DF250AP zowel in normale modus als in counter rotation modus dezelfde prestaties. De componenten van de vernieuwde overbrenging zijn dusdanig geoptimaliseerd, dat de specificaties voor zowel reguliere als tegengestelde draairichting gelijk zijn. Zo is de plaatsing van de lagers aangepast en is de behuizing van de overbrenging opnieuw ontworpen. Hierdoor ontstaat een nog betere stroomlijn, vermindering van de weerstand in het water en neemt de duurzaamheid toe. Daarnaast is de nieuwe DF250AP aan weerszijden voorzien van dubbele waterinlaten, voor een stabiele koeling op hoge snelheid en in ondiep water.

Voor meer informatie en dealeradressen:
www.suzuki.nl

Facebook Comments "Suzuki"