Deel 4: De Techniek

Artikel - Deel 4: De Techniek

Een boot kopen, hoe gaat dat eigenlijk
Deel 4: De Techniek


Boten magazine laat in samenwerking met Steel Jachtbouw in Nijkerk zien hoe de aanschaf van een custom built motor- of zeiljacht in zijn werk gaat, vanaf het eerste gesprek tot de oplevering met alle facetten daartussenin. In deel 4, de techniek.

Een boot kopen is complexer dan bijvoorbeeld een auto aanschaffen. Je kunt het wel vergelijken maar een boot is een ingewikkelder geheel waar naast de aandrijving en bijbehorende techniek vaak ook op gewoond moet worden. Eigenlijk is het meer een huis in het klein. Met net zoveel mensen als wensen is het vaak lastig een seriegebouwd schip in overeenstemming te laten komen met de idee├źn en verlangens van de nieuwe eigenaar. Maatwerk is dan het sleutelwoord.

Niet alleen een hoofdmotor maar ook zaken als verwarming, koeling, een walstroomaansluiting en accubank met een lader daartussenin, een boeg of hekschroef, de ankerlier of een flatscreen die mooi weggewerkt uit de betimmering omhoog komt vormen een complex pakket waar maar beter een ter zake kundige techneut de installatie van kan verzorgen. Knoeiwerk zal bij de oplevering niet direct zichtbaar zijn maar zorgt pas op termijn voor storingen of uitval. Niets zo vervelend als de vakantie moeten onderbreken voor een ronde reparaties. Nu heeft iedere nieuwe boot wel iets van een kinderziekte maar dit is tot een aanvaardbaar niveau te beperken. Belangrijk is om in het bouwplan secuur aan te geven wat de wensen zijn zodat de benodigde apparatuur hiervoor goed op elkaar is afgestemd. Een te lichte boegschroef, te krappe accubank of te weinig vermogen van de hoofdmotor kunnen op papier een besparing opleveren maar wanneer in de praktijd dit het vaarplezier doet vergallen blijft van die besparing weinig over. Voor de watersport wordt een groot aantal apparaten en aanverwante artikelen op de markt gebracht. Specifiek ontwikkeld voor gebruik aan boord. In de meeste gevallen is het verstandig daarvoor te kiezen. Een multifunctioneel scherm op de buitenstuurstand is relatief kostbaar maar waterdicht en als het een beetje meezit ook condensvrij. Wanneer je hier een gewone laptop voor gebruikt is dat een goedkopere oplossing die je na de eerste regenbui met een blauw scherm tot gevolg,toch nog eens achter de oren doet krabben. Maak daarom bij het samenstellen van het technische pakket gebruik van de expertise van een werf als Steel Jachtbouw. Het bouwen van een boot houdt niet op bij de aflevering, er wordt ook garantie en service op verleend. Kiezen voor een ondermaatse kwaliteit of een storingsgevoelig apparaat is daarmee niet in het belang van zowel de eigenaar als de bouwer van de boot.

Steel Jachtbouw is een initiatief van Danny Bruschke. In de huidige vorm bestaat deze werf bijna 10 jaar als full service jachtbouw en jachtservice bedrijf. Met een team van 5 man en de meewerkende eigenaar worden mooie dingen gemaakt. Visser Yachtdesign is de huisontwerper van Steel Jachtbouw en maakt ook de digitale 3D tekeningen. Maar ieder ander ontwerp is ook mogelijk. Met de komst van een nieuwe CNC frees wordt er effici├źnter en daardoor ook sneller gewerkt. De bouwtijd van een 15 meter motorjacht duurt met deze ontwikkeling bij Steel Jachtbouw nog maar 6 maanden vanaf het laswerk.

In de volgende editie van Boten Magazine: het schilderwerk.

Facebook Comments "Deel 4: De Techniek"