25 jaar Belgian Boat Show

Artikel - 25 jaar Belgian Boat Show

25 jaar Belgian Boat Show, hét baken in de Belgische watersport


Al 25 jaar is de Belgian Boat Show de barometer van de watersport, waterrecreatie en watertoerisme in België. Niet eenvoudig in het land waarin de verhouding actieve watersporters versus inwoners tot de laagste van Europa behoort. 
Wat ooit begon als Boat Belgium en op de windsurfboom mee -euh- surfte, vervolgens ambitieus Euronautics werd en later Belgian Boat Show, blijft het jaarlijkse rendez-vous van de watersportbedrijven, de non profit actoren en natuurlijk het grote publiek. Na een kwarteeuw hoog in de publieke belangstelling te scoren, blijven de kijkers, kiezers, klanten bestaan uit de helft adepten en de helft nieuwkomers. Die kunnen rekenen op een zeer persoonlijk contact met de professionals in de jachtverdeling, accessoires en andere diensten. Maar ook de andere spelers zoals de sterke watersportclubs en federaties, de overheid en de waterwegbeheerders. Het één op één contact tussen de Belgische vaklui met het alsmaar kritischer cliënteel blijft de energiebron van dit uitzonderlijk watersportsalon op het kruispunt van Europese culturen en invloedsferen.

De lang verwachte waterduivel
Nekkertjes zijn kleine kwelduivels die naar verluidt in de donkere eeuwen argeloze boeren des nachts en bij ontij de poelen rond de Dijlerivier bij Mechelen induwden. Het sport- en recreatiepark net buiten de Mechelse poorten is er dan ook naar vernoemd: De Nekker. Vlak daarnaast trok de stad een groentehal op, een veiling voor de lokale fruit- en groenteteelt. Als de vroegmarkt van het naburige St.- Katelijne Waver eerst opent, vraagt het Mechelse stadsbestuur aan de directeur van het Nekker sportpark of die ideeën heeft voor een alternatieve exploitatie. Reginald De Schepper is goed bevriend met Georges Bosmans, een oud-Congokoloniaal die een bloeiende watersportzaak runt. Bosmans is de paus van de Laserklasse en de tweede in rang als het op de introductie van de boomende windsurfsport neerkomt. En er is het te vullen gat: de waterafdeling van het ambitieuze Vakantiesalon in de Brusselse Heyselpaleizen was al jaren opgehouden. Gevolg : Reginald De Schepper zet een watersportbeurs op touw. Er gaat er een schok door de watersportwereld. Als Boat Belgium de deuren opent, staat bijna 19.000m² vol nieuwe jachten, boten, motoren, accessoires en veel meer. De publiekstoeloop legt het plaatselijke verkeer lam. De kreet: “Even een bootje kopen” klatert door het land. 
Na drie edities overstijgt de wachtlijst van kandidaat-exposanten voor Boat Belgium de deelnemerslijst. Dhr. De Schepper ontmoet de directie van Flanders Expo. De gloednieuwe tentoonstellingshallen in Gent rezen uit het kielzog van het Flanders Technology succes. Deze B2B en B2C beurs die de technologische revolutie in Vlaanderen inluidde, loste haar plaatsgebrek op door een state of the art expositiecomplex op de gesloten Gentse luchthaven te bouwen.

Plaats innemen in Europa
Euronautics werd vanaf 1992 een nog groter succes. Zeven hallen, samen 43.000 m2, stonden nokvol en een cursiefjesschrijver formuleerde het zo: “als alle tentoongestelde jachten op Euronautics verkocht worden, moeten we dringend jachthavens bijgraven.” In zekere zin was dat profetisch, want de daaropvolgende jaren stelden allerhande journalisten steeds dezelfde vraag: hoe groot is de groei in de watersportwereld? Op dat moment gigantisch. Alle wereldmerken van boten, sloepen, jachten worden tentoongesteld, de spinn off naar de in België heel populaire hengelsport is duidelijk, het diepzeeduiken vult praktisch een hele zijhal en het aanbod van de immens populaire verhuur- en chartersector is uiterst gevarieerd. Nederlandse exposanten tonen fraaie jachten en accessoires en ondervinden het Noord/Zuid verschil. Het aanbod van Nederlandse jachten fluctueert, maar wijkt niet. De cijfers liegen er niet om: als de watersport in dit land laag scoort in de vrijetijdsbesteding is de aantrekkingskracht bij een volkomen nieuw publiek natuurlijk veel hoger. Nog een typische Belgische eigenschap die zich in het tentoonstellingsaanbod vertaalt: in het drie(!)talige Koninkrijk mag je op de 1.900 kilometer bevaarbare waterwegen meer en over langere trajecten sneller dan 20 km per uur varen. De leveranciers van zware buitenboordmotoren en verkopers van waterski, jet ski’s, sport- en andere blitse raceboten wrijven in de handen. In de topjaren stromen alle zeven beschikbare hallen van Flanders Expo vol. Diverse jaren trekken gastlanden zoals Malta, de Seychellen, Finland, de British Virgin Islands, de Poitou Charentes, Djerba of Kaap Verdïe alle aandacht.

Eigen taal, eigen conventies
“Iedere Boat Show scoort naarmate de boating industrie en handel er zich kan in spiegelen.”, vond Reginald De Schepper jaar na jaar. In andere woorden: voor een land met heel weinig bootbouwers moest deze Boat Show het vooral hebben van de dienstverlenende bedrijven, de toeleveranciers en kleinhandel en natuurlijk de invoerders en agenten van grote buitenlandse jachtmerken. Etap Yachting is als Europees gerenommeerde bouwer van onzinkbare zeil- en motorjachten een van de drijvende krachten achter de nationale watersportbeurs. Als het bedrijf in 2008 de productie stopt, is dat een keerpunt in het klimaat van de watersportbedrijvigheid. De professional moet naar de klant toestappen en zijn dienstverlening steeds meer verbeteren. Uitgerekend dit jaar worden de Belgische jacht- en bootbouwers weer extra in het zonnetje gezet. Daaruit blijkt dat de ambachtelijke aanpak goed draait en vast meer buitenlandse bekendheid waard is. De Belgian Boat Show belicht een grotere beleving op de beursvloer en werkt aan het persoonlijke contact. De relatie tussen de watersporter en de bedrijven is alsmaar belangrijker. In de jaren wordt de impact van informatie opgevijzeld: de overheidsdiensten die de weg tonen naar het juiste en veilige vaargedrag, de promotiediensten die de lacunes van informatie invullen met up to date vaarkaarten en dito gidsen, de onophoudelijke groei van de verhuur en charterwereld en de variatie aan vaar en navigatiescholen, maar ook het zwellende aanbod van waterski en windsurfreizen vervolledigen het beeld.

Staalkaart zonder kapsones
De Belgian Boat Show heeft een sterke band met haar cliënteel. De beurs blijft hameren op het belang van nautisme in de alsmaar blitsere wereld van de vrijetijds- en vakantieindustrie. Het salon zet niet alleen de watersportbedrijven van deze Belgische regio in het voetlicht, het zorgt ook voor de meest representatieve staalkaart van wat het land aan de Noordzee te bieden heeft. De extra opdracht om ook geïnteresseerde nieuwkomers en jeugd aan te trekken is een constante zorg. De nieuwe hallenindeling met een gedeeltelijk verplicht parcours zal zeker inhaken op de nieuwsgierigheid van de bezoekers, maar ook de exposanten op een verrassende, nieuwe manier voorstellen. Trendsporten en enkele dynamische ‘doeÂ’ hot spots zoals het demobad, de duiktank en de surfsimulator zijn antwoorden op de hard doorgedrongen vergrijzing. 
De Belgian Boat Show blijft na 25 jaar nog steeds het plezier op, aan en in het water op het voorplan zetten.

Praktische informatie Belgian Boat Show 2013
Wanneer
Zaterdag 02/02 10u - 18u Vrijdag 08/02 10u - 22u
Zondag 03/02 10u - 18u Zaterdag 09/02 10u - 18u
Maandag 04/02 10u - 18u Zondag 10/02 10u - 18u

Waar
Flanders Expo Gent

Maaltekouter 1

BE-9051 Gent
Tel: +32 (0)9 241 92 11
Fax: +32 (0)9 241 94 75
Mail: [email protected]

Toegangsprijs
Volwassenen: 12 euro
Reductietarief via online voorverkoop: 9 euro
Groepstarief vanaf 15 personen: 9 euro
Kinderen tussen 6 en 12 jaar: 6 euro
Kinderen jonger dan 6 jaar: gratis
Huisdieren zijn niet toegelaten.

www.belgianboatshow.be
www.facebook.com/BelgianBoatShow

Facebook Comments "25 jaar Belgian Boat Show"