Service als een paal boven water

Artikel - Service als een paal boven water

De Jonge Waterbouw Service als een paal boven water


Wanneer je na een aangename vaartocht de boot afmeert aan de steigers van de haven of de eigen woning aan het water sta je er meestal niet zo bij stil. Maar die palen in het water en het loopdek erboven groeien daar niet vanzelf. Een bedrijf dat zich geheel gespecialiseerd heeft in de aanleg van complete havens, beschoeiingen en steigers naast het onderhoud van waterpartijen is Aannemingsbedrijf De Jonge Waterbouw uit het Zeeuwse Ā’s-Heer Abtskerke.

Aanlegsteigers
De hoofdactiviteit van De Jonge Waterbouw is het creƫren en onderhouden van aanlegplaatsen in jachthavens of voor particulieren. Meestal wordt hier hout voor gebruikt. Dit heeft een mooie uitstraling en past vaak het best bij de omgeving. Er wordt uitsluitend FSC gecertificeerd hout gebruikt waarmee er geen milieubezwaren zijn. Maar niet ieder plankje is geschikt om een duurzame steiger of beschoeiing mee te maken. De Jonge Waterbouw maakt voor de palen die in de grond getrild worden gebruik van Azobe. Een keiharde houtsoort waar paalworm geen vat op heeft. Voor de loopdekken wordt Massaranduba toegepast. Ook een harde houtsoort waarop een hogedrukspuit geen schade aanricht. Hiermee zijn de nadelen van een houten steiger geheel ondervangen. Met de juiste houtsoorten treed er nauwelijks houtrot op waarmee er gemakkelijk een levensduur van 35 jaar kan worden behaald. Een andere lastig effect op een houten loopdek is een spekgladde algenlaag. Door gebruik te kunnen maken van een hogedrukspuit is het verwijderen hiervan echter een fluitje van een cent zonder dat er chemische middelen aan te pas komen.

EZ Dock
In sommige gevallen biedt een kunststof steiger uitkomst. De Jonge Waterbouw is dealer van EZ Dock en heeft ook de mogelijkheid dit te verhuren wanneer er een tijdelijke oplossing gewenst is. De basis van een EZ Dock steiger is een ponton van Polyethyleen (PE). Deze drijvers hebben gesloten luchtkamers voor het drijfvermogen. Het geheim van de smid is in dit geval een tweede set luchtkamers die open zijn aan de onderzijde. Hierdoor ontstaat een vacuĆ¼m en wordt wiebelen tegengegaan. Bij het betreden merk je dat direct. Een brede hoofdsteiger beweegt nauwelijks. Op een smalle kopse opstapsteiger komt het drijfvermogen helemaal tot zijn recht, met twee volwassenen erop zinken de pontons slechts een paar centimeter in, de voeten blijven droog. Naadloos aankoppelbaar zijn onderdelen om een zacht bedje voor een motor- of midzwaardboot op te maken. Een motorboot kan met een beetje gas zo op de steiger varen. Een eventueel lijntje bij de boeg is dan de enige extra handeling om de boot keurig in een droogdok achter te laten. In het boegstuk is een lier te bevestigen waarmee boten zonder motorvermogen de kant op te trekken zijn. Doordat de achterste rollen verdiept zijn aangebracht kost het op de hand evenmin veel moeite. Tot 1300 kg scheepsgewicht is op deze manier te dokken met een maximum lengte van 5,80m.

Klapankers
Steigers zijn bedoeld om van boord aan land te komen. Maar hoe zet je dat vast in een drassige ondergrond. De Jonge Waterbouw maakt hiervoor gebruik van het JLD klapanker. Een uniek product met de prettige eigenschap dat er bij het aanbrengen ervan geen, of nauwelijks grondverstoring optreed. Bestrating of een mooi aangelegde tuin blijven intact. Het klapanker heeft een duw- en een trekstang. Met de duwstang wordt het ingeklapte anker met standaard gereedschap de grond in getrild. Zodra de gewenste diepte is bereikt wordt de duwstang verwijderd en komt de trekstang in beeld. Hiermee klapt het anker ondergronds uit en kan het belast worden. Naast het vastzetten van een steiger of beschoeiing heeft het klapanker nog veel meer toepassingen waarbij de snelle en eenvoudige installatie iedere keer weer het grote voordeel blijkt te zijn.

Trekvlot
Typisch een product waar je naarstig naar op zoek kunt zijn wanneer je een kleinere waterpartij over moet kunnen steken en een brug niet haalbaar is. De Jonge Waterbouw heeft hiervoor een trekvlot ontwikkeld. Een klein pontje wat met de hand aan een kabel naar de overzijde getrokken wordt. Zelf iets fabrieken lijkt makkelijk maar is het niet. Zeker wanneer het in een openbare ruimte wordt toegepast is voldoende stabiliteit een belangrijke voorwaarde. Het trekvlot van De Jonge is gekeurd als speeltoestel en voldoet aan alle strenge voorwaarden die aan een dergelijk vaartuig worden gesteld. Het voordeel van een vlot boven een bruggetje is dat de kabel kan worden weggenomen waarna er weer een vrije doorvaart is.

Wateronderhoud
De machines te water bestaan uit een uit het verre Friesland geĆÆmporteerde sleepboot, de Lytsfeint . Deze zorgt ervoor dat de Willem, het ponton waarop een rupsgraafmachine staat, ter plaatse komt. Daarnaast is er nog een kleiner ponton voor kleiner water en een maaiboot. Natuurlijk worden deze ingezet voor het plaatsen van steigers en beschoeiingen maar ook voor het onderhoud van waterpartijen. Met de kraan kan ook worden gebaggerd. Met de maaiboot wordt overmatige groei van riet en zeegras afgeknipt en opgeschept zodat het niet elders extra plantengroei stimuleert. De Jonge Waterbouw levert graag een goede maar ook snelle service. Op de werf liggen alle bouwmaterialen ruim op voorraad. Met de aanleg van een nieuwe haven kan meestal direct gestart worden maar wanneer er een inschattingsfoutje is gemaakt en een boot de steiger heeft geraakt wordt een reparatie direct uitgevoerd.

Voor meer informatie:
Aannemingsbedrijf De Jonge Waterbouw
Sinoutskerksezandweg 4

4444 RS 's-Heer Abtskerke

Albert de Jonge GSM: +31(0)6-22752590
[email protected]
www.jongewaterbouw.nl

Facebook Comments "Service als een paal boven water"