Navis Yachts

Artikel - Navis Yachts

Navis Yachts

Leverancier van droomboten

Nog maar kort geleden maar met een schat aan ervaring heeft Navis Yachts in de nieuwe haven van Hellevoetsluis een thuisbasis gevonden. De Medi- terraans aandoende Marina Cape Helius vormt een perfecte combinatie met het importeurschap van Azimut en Sessa Yachts, producenten van snelvarende Italiaanse designcruisers. Alsof de pastelkleurige bebouwing aan de havenkade er speciaal is neergezet om de schoonheid van deze schepen extra te benadrukken.

Navis Yachts is een initiatief van Roy Bezema en Harry Frauenfelder. Mannen waarvan het hart in Italië is geparkeerd. Dat kwam enkele weken gelden duidelijk tot uitdrukking. Om aan de introductie van de nieuwe onderneming wat extra ruchtbaarheid te geven werd een alleraardigst feest georganiseerd. Onder de noemer “domani e adesso”, oftewel “nu en in de toekomst” viel in en rond de vestiging van Navis Yachts alles te zien en te beleven wat van Italië zo’n bijzonder land maakt. Vooral het culinaire maar ook scooters en auto’s stonden in de belang- stelling. En hoewel het geen verkoopshow was bleek er toch veel behoefte te zijn aan informatie over Azimut en Sessa jachten naast het aanbod in tweedehands schepen.

Zoals de omgeving zich lijkt te schikken naar het uiterlijk van de aangeboden cruisers gaat dit ook op voor het interieur van Navis nieuwe onderkomen. Zelden mochten we in een dergelijk smaakvol ingericht kantoor plaatsnemen. Veel glas en lichte kleuren maken een ruimtelijk geheel met een adembenemend uitzicht over de haven en het daarachter gelegen Haringvliet. Het deel van de haven wat direct grenst aan het Naviskantoor vormt het episch centrum van de verkoop in Sessa en Azimut Yachts. Ook word hier het aanbod in gebruikte schepen gepresenteerd. Hoewel dit bestand nog in opbouw is kunnen geïnteresseerden altijd wel kiezen uit zo’n 35 exemplaren, vrijwel uitsluitend snelvarende motorjachten met het liefst een Italiaanse achtergrond. Veelal verkregen uit inruil bij de verkoop van nieuwe schepen, de hoofdactiviteit van Navis.

Sessa Yachts
Het verhaal achter Sessa is dat van een volbloed familiebedrijf waarvan alweer de derde generatie de hang naar een onbesproken kwaliteit en onderscheidend design voortzet. En hoewel Italië de uitvinder van de machoman is weet bij Sessa een capabele dame haar taak zeer goed te realiseren. De huidige lijn Sessa modellen laat dit overduidelijk zien.
Sessa is gestart in 1958 met de fabricage van plastic artikelen, voornamelijk met een huishoudelijke toepas- sing. Al snel werd hiervoor ook glasvezelversterkt polyester gebruikt. De opgedane ervaring met dit materiaal mondde in 1972 uit in de productie van boten. De eerste Sessa’s hadden op een bescheiden lengte een heuse wereldprimeur. Als eerste pleziervaartuig kregen deze een Piaggio waterjet als aandrijving. Met een voortdurende focus op kwaliteit en design toegepast op kleinere boten wist Sessa zich toen al een unieke positie in de markt toe te bedelen. Dat kwam in een stroomversnelling toen in 1988 Fyberstamp werd aangekocht. Deze producent van rompen voor grotere schepen presenteerde meteen de ambities van Sessa. Het betreden van de markt in grotere, meer prestigieuze schepen waarin het karakter van de kleinere modellen als innovatie geldt. Vanaf dit moment werd de productiefaciliteiten in Cividate al Piano, aan de oever van het Iseomeer, de hoofdvestiging. Hiermee heeft Sessa de weg ingezet om in het segment van snelvarende schepen tussen de 17- en 54ft, marktleiderschap te verwerven.

Vandaag is de werf uitgegroeid tot een oppervlak van 37.000m2 waar 300 mensen meer dan 1000 boten per jaar produceren. Met een wereldwijd dealernetwerk en eigen kantoren op strategische plaatsen in Amerika is niet alleen in een uitstekend verkoopkanaal voorzien, ook een goede service is hiermee gegarandeerd. Daarnaast is er een eigen R&D afdeling die verantwoordelijk is voor design, ergonomie maar ook kwaliteit. Een opnieuw getekende boot is daarmee een mix van de laatste trends zonder trendy te zijn en verbeteringen die uit de ervaring met bestaande modellen voortkomen.

De modellenlijn van Sessa bestaat uit 25 boten tussen de 17- en 54ft. Er is een onderverdeling in een Fishing Line, Key Largo, Cruiser Line en Yacht Line.
Ooit begon het met kleinere boten en die vormen nog steeds een belangrijk onderdeel in het aanbod van Sessa. Voor sportvissers die hun gezin ook mee willen kunnen nemen zijn er een viertal Dorado’s van 22 tot 36ft. Ook de kleinste heeft een zeewaardige romp met een grote open kuip, uiteraard voorzien van hengelhouders, en een relatief fors stuurhuis met een behoorlijke accommodatie voor wanneer de omstandigheden wat slechter zijn. De middenmaat van 26ft is met een outboard of inboard verkrijgbaar. De 36 voeter heeft standaard een inboard motor. Deze grootste visboot beschikt nog steeds over alle voorzieningen voor sportvis- sers maar biedt daarnaast ook alle comfort wat je op boot van deze lengte en klasse mag verwachten.

De Key Largo is een serie stoer maar beschaafde consoleboten. Stoer omdat ze multifunctioneel inzetbaar zijn, ook in slecht weer. Beschaaft omdat ze net zoals de andere Sessa’s, zo opvallend mooi zijn vormgegeven en afgewerkt. Er zijn 10 modellen tussen de 17- en 36ft. Allen voorzien van een of meerdere outboards behalve de 24-, 27- en 34 voeter, deze kunnen ook uitgerust worden met een inboardmotor. Dat kan zowel een benzine als dieselversie zijn.

Met sportief als boventoon zijn de Sessa Cruisers. De kleinste 26ft is een forse deckboat met het leefgedeelte buiten maar onderdeks nog steeds een accommodatie waar een vaarvakantie in stijl mee mogelijk is. De grotere drie zussen hebben een overdekte salon en stuurstand met in het dak een groot schuifluik. Nieuw voor 2012 is de nuovo C 35 sport coup. Een restyle van de vorige C 35 die als bestseller in het programma bekend stond. Het goede van het uiterlijk is daarom behouden. Alleen in detail zijn er enkele aanpassingen gedaan om de boot weer geheel van deze tijd te maken. Vooral het interieur is onder handen genomen met veel ruimtewinst, in de vorm van een extra hut, als resultaat.

In de Yachts Line spreekt comfort tot de verbeelding . Het topmodel meet 54ft en heeft met een flybridge alle gelegenheid “la dolce vita” buiten te beleven. Hoewel dat binnen ook goed mogelijk is. Centraal in het schip is een formidabele accommodatie voor de schipper/eigenaar maar in de boeg is nog een tweepersoons onderkomen die in stijl, afwerking en comfort maar nauwelijks onderdoet voor de aangrenzende suite. Daarnaast is er nog een gastenverblijf die op een gemiddelde boot als eigenaarshut zou gelden. Bovendeks zet het feest zich onverminderd voort met een leefgedeelte, binnenstuurstand en een volwaardige keuken. Ook de “kleinere”modellen in deze lijn zijn voorzien van een interieur en styling zoal dit alleen uit Italië kan komen.

Azimut Yachts
De geschiedenis van het Italiaanse Azimut is op zijn minst stormachtig te noemen. In 1969 gestart met de verhuur en handel in bootjes. Al snel volgde het dealerschap van enkele prestigieuze merken. Hierna brak het moment aan om opgedane ervaring te verwerken in een eigen product. Dit geschiedde in de vorm van een joint venture met Amerglass. De AZ 43 Bali was de eersteling en had direct succes. In deze tijd werd de markt voor instappers bediend met de AZ 32, ook wel de T-Ford onder de cruisers genoemd. Aan de andere zijde van het spectrum een 105ft superjacht wat in die tijd het grootste seriegebouwde polyesterjacht ter wereld was. Maar de eigen productie kwam pas werkelijk op gang met de overname van Benetti. Een werf met veel historie. Opgericht in 1873 en uitgegroeid tot de uitvinders van megajachten. Hiermee was Azimut in staat volledig naar eigen inzicht een serie jachten te ontwerpen en ook te produceren. Van de hogere middenklasse, beginnend bij 40ft, tot superjachten van 120ft. Ook Azimut hanteert een viertal modellijnen, de Flybridge, S-Collection, Magellano en Azimut Grande.
De Flybridge modellen vormen met 13 lengtematen de basis. Tot 100ft creëert Azimut een combinatie van sportieve lijnen en ultiem comfort die volledig in harmonie is. Niet alleen bij het topmodel van 30 meter, ook de kleinste in het programma, een 40ft exemplaar, is van een adembe- nemende klasse.

De S-Collection is een serie boten met een sportieve uitstra- ling en bijbehorende prestaties. Met een lager profiel door het ontbreken van een flybridge en meer motorvermogen belooft deze collectie spectaculair vaarplezier. De Magellano Collection is een van de laatste ontwikkelingen bij Azimut. Ecologie en zeewaardigheid vormen hier het zwaartepunt. De milieuaspecten worden gerespecteerd met een schone productie en een economische brandstofconsumptie. Zeewaardigheid komt voort uit het revolutionaire ontwerp. Zowel de 50- als 74 voeter hebben een hoge volle romp met een prominente opbouw. De uitdagende lijnen van de Flybridge en S-Collection vind je er niet in terug. Het is een geheel nieuw concept waar een strakke, bijna hoekige vormgeving de dienst uitmaakt en de schepen een traditio- neel uiterlijk geeft.

Azimut Grande betreedt het segment der superjachten, langer dan 100ft. Bij de ontwikkeling en bouw van deze schepen staat de eigenaar centraal. Het ontwerp en de inrichting van het interieur kunnen geheel op maat worden ingevuld. De range bestaat uit drie modellen met een flybridge en twee met de slanke lijnen van een sportief schip.

Voor meer informatie:
Navis Yachts
Nieuwe Zeedijk 1
3221 LZ Hellevoetsluis
T. +31 181 322010
[email protected]
www.navisyachts.nl

Facebook Comments "Navis Yachts"